VISSTE DU AT HAN ER ALKOHOLIKER?

IMG_4625

For syv år siden sluttet jeg å drikke. Det har vært mine syv beste år.

Her om dagen hørte jeg at noen hadde sagt til en nær venn av meg: «Jøss, visste du at han er alkoholiker? Han som er så sterk, som har så stor arbeidskapasitet?» Gud hva man blir lei! Først skal jeg avlive denne løgnen. Jeg er ikke alkoholiker, men jeg har valgt av egen fri vilje å ikke drikke alkohol.

Og en gang til, mine syv år som avholdsmann har vært mine beste år så langt.

Nei, jeg er ikke en sånn fyr som mener at folk ikke bør drikke, at de må skjerpe seg. Folk kan tylle i seg så mye øl og sprit de vil for meg bare jeg slipper å gjøre det selv. Jeg går på fest, jeg sitter der og har det hyggelig. Det eneste som er litt slitsomt er at etter et par timer glemmer mange at de har en volumbryter og begynner å skrike til hverandre selv om de sitter 30 cm unna den de snakker med. Det er også helt ok, men når monologen «Det er noe jeg alltid har hatt lyst til å si til deg-monologen» kommer lister jeg meg stille ut og drar hjem. Og som regel merker ingen at jeg har forlatt festen.

For syv år siden våknet jeg etter en fest og gikk ut på badet. I speilet fikk jeg øye på en mann jeg ikke helt kjente igjen. De matte og triste øynene, den trøtte huden. Jeg sto lenge og stirret på ham og undret: Hvordan kom du deg hit? Og er dette gøy lenger? Du ser så lei deg ut mister.

For jeg drakk fordi jeg trodde jeg ikke var god nok, at jeg ikke var morsom og vittig nok, at jeg var så usikker at noen glass vin ville frigjøre meg fra mitt triste selv. Nå, etter alle disse årene ser jeg en mann i speilet som jeg kan leve med. Øynene er klare, den litt eldre huden ser friskere ut. Og jeg liker det jeg ser, og jeg er god nok for hvilket selskap det skal være. Så jeg takler alt fra den mest rølpa fest til finere taffeler med damask og etikette. Ja, det er er befriende ting å møte seg selv i døren og like det du ser, det har vært dager da det ikke har vært slik.

Men når du ikke drikker er du ofte en rød klut eller et problem.

Takler du at jeg tar et glass vin? spør folk av og til. Ja, det takler jeg, hvorfor skulle jeg ikke det? Men du er jo? Hva da? spør jeg, alkoholiker? Nei, men du skjønner? Nei, bare drikk du. Jeg tar en kaffe.

Så er det verre ting som f. eks «Jasså, du sitter her og spionerer på oss nå? Husker alt vi har sagt, hæ?» For det brer seg en angst rundt et bord der det sitter et menneske som ikke drikker. Lytter han? Er han til å stole på? For alt dette tullet er jo bare noe fyllerør som skal glemmes i morgen?

Jeg vet ikke. Jeg har såret noen stykker i fylla selv. Og vekten av ord er det den er uansett om den som sier det er nykter eller ikke. Derfor er det fint å kunne sitte på en fest å vite hva man sier og hva man ikke sier.

«Ta en øl da for faen! Ikke sitt der å vær en sånn jævla festbrems!» er en gjenganger.

Nå har jeg funnet en måte å gjøre det på. Jeg går til bartenderen og ber han skjenke to alkoholfrie øl i et halvlitersglass. Da blir det fred og ro, og jeg er ikke en fiende av folket eller festen selv om jeg må leve med replikker som: «Å ja, du har sprukket?»

Å diskutere alkohol er sårt og vanskelig fordi det berører oss alle. Vi har alle noen i vår familie eller vennekrets som sliter med et rusproblem i større eller mindre grad. Jeg tror vi bør snakke mer om det, mye mer.

Jeg går nok glipp av mange gøye fester og nachtspiel, men jeg fant noe annet. Selve livet. Det vakre livet med dager av klart krystall. Og jeg slipper disse iskalde morgener av angst og synet av en fremmed i speilet. Er blitt helt menneske uten krykker.

Hva mer kan man ønske seg her i verden?

2 kommentarer om “VISSTE DU AT HAN ER ALKOHOLIKER?

Legg igjen en kommentar

