FOR FÅ KVINNELIGE HOVEDROLLER?

Bildet sier sitt. Robin Wright som Claire Underwood i "House of Cards" Photo: Netflix
Bildet sier sitt. Robin Wright som Claire Underwood i «House of Cards» Photo: Netflix

Jeg er dramatiker. Jeg har skrevet og fått oppført en fjorten femten helaftens teaterstykker, eller scenetekster som de ofte kalles. Nesten alltid har jeg hatt kvinner i hovedrollen. Min siste produksjon var «Svarta Bjørn» for Nordland Teater i regi av Stein Winge og med musikk av Bodvar D. Moe.

«Svarta Bjørn» eller Anne Rebekka Hofstad var en «problematisk» kvinne fordi hun gjorde ting kvinner ikke gjør. Hun var fysisk sterk, hadde et stort forbruk av menn og tok seg den frihet å leve slik det falt seg inn i en samtid der det ikke var comme il faut. Vel, det er derfor hun huskes! Og det er derfor jeg skrev om henne.

Det er alltid «tøft» med kvinner som «stikker» ut historisk, disse som «gikk foran og tråkket opp stiene» for de som skulle komme etter. Vi har noen stykker i Norge, men det lages ikke så mye teater, tv eller film om dem. Det er menn som skrev historien og det er de vi fokuserer på, ofte. Når kommer tv-seriene om Ellisif Wessel, Kirsten Flagstad, Sonja Hennie, Gina Krohg, Gro Harlem Brundtland, Grete Waits og mange fler?

«Kvinnerommet» var korsett-befengt og trangt før, men hvordan er det nå? Vi kan ikke lenger skylde på at menn holder kvinner nede, det er mange kvinner som lager film. Men kvinnelige filmkapere kan ikke pålegges å hjelpe sine medkvinner inn på filmduken i store roller, men det er noe som ikke stemmer her. Her om dagen var det en dame som jobber innen film som sa da mangel på kvinneroller ble diskutert på NRK P2: «Menns liv er mer spennende, de våger mer og har et større spenn i livene de lever.» (fritt etter minnet) Hæ?  Dette er jo noe sprøyt!

Kvinner er fremdeles «sidevogn» til mannen i de fleste historier som får støtte fra NFI.

Jeg skriver ikke for filmformatet, men jeg prøvde en gang. Jeg sendte inn en søknad og fikk noen penger for å utvikle idéen videre. Jeg så gjorde, men fikk tilbakemelding om at den kvinnelige hovedrollen min gjorde ting som det er lite troverdig at en kvinne vil gjøre i virkeligheten. Vel, det hun gjorde var å velge makt og forlate ungene sine. Hun var ikke særlig sympatisk, det skal jeg være enig i, men er alle kvinner varme og sympatiske? Går ikke noen kvinner fra barn og velger makt? Nora gikk fra sin Helmer, men det er jo fiksjon, ikke real life?

Jeg hørte at da Danmarks Radio var i Oslo for å pitche «Broen» for å finne en mulig norsk samarbeidspartner var det fler som mente at Saga (den kvinnelige hovedrollen) ikke var troverdig, at ingen ville kjøpe hennes Aspberger. Vel, vi vet hvordan det gikk med «Broen» – alle satt fjetret og så på denne plagede kvinnen som ikke lignet på noe vi hadde sett før.

Hvorfor elsker vi Claire Underwood i «House of Cards»? Vi elsker henne fordi hun gjør «ting kvinner ikke er eller gjør» Vi elsker henne fordi hun er kynisk, glir vakker og cool gjennom serien som en Lady Macbeth. Jeg må innnrømme at i tredje sesong var det øyeblikk da jeg tenkte at jeg ikke likte henne lenger, at nå må du ta deg sammen Claire! Men så tenkte jeg: Hvorfor er det alltid kvinner som skal bringe inn varme og empati i en historie? Hvorfor er det ikke den mannlige hovedrollen? Kan det være så enkelt som at menn ikke driver med slikt, det er en «kvinnegreie»? Jeg tror det, ihvertfall i den norske fiksjonens til tider fordomsfulle verden.

Jeg tror nøkkelen til flere gode roller, både for kvinner og menn er at de/vi som skriver ikke er så opphengte i hvilket kjønn den karakteren vi skaper har. Jeg tror forfatterne først og fremst bør skape gode karakterer og så finne ut av det med kjønnsfordeling i manus etterpå. Konklusjon? Jeg tror ikke det er så stor forskjell mellom kjønnene som vi vil ha det til.

Det var synd at Claire Underwood satte foten ned og gikk i siste episode. Men jeg tror hun kommer tilbake. For det er dette «House of Cards» skal fram til:

CLAIR UNDERWOOD FOR PRESIDENT! Du trenger ikke være synsk for å gjette det.

Jeg tror både Claire Underwood og Hillary Clinton får verdens mektigste jobb. For er vi ikke snart ferdig med elskerinner og sekretærer nå? Kan ikke slike roller spilles av menn i noen tiår? Worth a try? Selv om jeg neppe tror verden blir et bedre sted om det er menn som bærer håndveskene og organiserer de travle hverdagene for sin kvinnelige sjef. Men jeg må innrømme, det hadde vært svært fornøyelig å se Aksel Hennie overlevere dagsplan og en kopp kaffe til president Anneke von der Lippe! Han kan jo spille det meste 🙂

Advertisements

3 kommentarer om “FOR FÅ KVINNELIGE HOVEDROLLER?

  1. La oss være ærlige: Aspberer aspektet ved hennes eller utmerkede karakter er vel egentlig ganske tynn. Ellers: Enig med deg, men også enig med Petter over at du ødela slutten av sesongen. Legg inn en spoileradvarsel før du ødelegger for flere.

  2. Tilbaketråkk: Bodø Nu » For få kvinnelige hovedroller?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s