JEG VIL HA MEG FRABEDT Å BLI KALT EN MINORITET!

Me as divaqueen.
Me as divaqueen.

Vi homofile og lesbiske omtales ofte som en minoritet, og i samme åndedrag som narkomane og andre svake grupper både i media og i den offentlige samtalen.

Vi er verken en minoritet eller en svak gruppe. Vi sitter på stor erfaring og store menneskelige resurser. Vi er som folk flest, like individualistiske på godt og vondt. Så slutt å synes synd på oss når en biskop nekter å vigsle en lesbisk prest. Det er ikke oss det er synd på, det er biskopen det er synd på fordi hun faktisk er en representant for en utdøende minoritet og mangler empati og medmenneskelighet. Her kunne denne teksten vært ferdig snakka, men jeg har litt mer på hjertet.

(Jeg vil også tilføye at narkomane og psykisk syke nødvendigvis ikke er svake eller homogene grupper som fortjener et stigma.)

Ingen behøver å ta på oss med silkehansker. Vi har vært ute noen stormnetter og tåler en trøkk.

Vi er ikke noen nervevrak som bør behandles som om vi var syke. Vi feiler ingenting bortsett fra at vi har sex med mennesker av samme kjønn som oss selv. Du trenger heller ikke fortelle meg om og om igjen at du respekterer meg. Hvorfor skulle du det? Jeg går vel ikke rundt å forteller hetrofile at jeg synes de er tøffe som har valgt sine liv?

Det er heller ingen grunn til at du skal fortelle meg at «her hos oss er det høyt under taket, så bare ta med mannen din for overnatting!» på samme måte som jeg ikke gjør et poeng av, eller smileblunker lurt og sier at «det er dobbeltseng» på det rommet du og den hetro mannen din skal ligge når dere er her hos oss, skjønner? For det er faktisk ikke slik at vi homofile bare «er sex» og må ligge med hverandre til alle døgnets tider.

Ble du fornærmet for at jeg ikke setter pris på at du er så lite fordomsfull? Ikke bli det.

Du skjønner, vi homofile blir ikke lei oss når en prest ikke vil vie oss om vi har lyst til å gifte oss i kirken. Vi blir irriterte! Vi blir ikke fortvilte når en biskop ikke vil vigsle en lesbisk prest. Vi blir forbanna! Vi tenker, kan ikke den hersens kirken drasse seg selv inn i samtiden selv om den er et gammelt hus?

Og så synes jeg dere skal være litt mer tålmodig med oss under GayPride når vi vifter med fjøra opp Karl Johan en eneste dag i slutten av juni. Hvorfor? Fordi det er IKKE slik vi er. (Vel, noen) 🙂 Vi er like «vanlige» (hva nå det måtte være?) som deg. Men en dag i året føler vi trang til å flekke litt pupp og biseps i en ellers så trist og grå verden. Men til vanlig så trasker vi på jobb i all slags vær som dere. Vi vasker hus, henter unger i barnehagen, kranger om hvem som skal ta oppvasken, sliter med samlivet osv. Vi er folk, mennesker, nå er jeg ferdig snakka! Nesten.

Men så er det slik at mange steder i verden har folk det ille. De forfølges og drepes på grunn av at de elsker den de vil. De er mitt i en rå og nådeløs kamp for aksept og overlevelse, midt i det vi sto i for ikke så lenge siden. Og det skal tas på stort alvor. Men det er en helt annen diskusjon. Dog viktig.

Men jeg fraber meg altså å bli kalt en minoritet. Jeg har stått blødende på legevakta med utslåtte tenner på 70-tallet da ikke en gang politiet gadd å hjelpe meg. Nå vil jeg bare ha respekt. Ferdig snakka!

Legg igjen en kommentar

