IKKE MOBB TROLLENE, DET ER SYND PÅ DEM?

31001_499847613370059_1756022623_n

VGTV tok en ringerunde her om dagen for å konfrontere fire mennesker som hadde skrevet noen ganske fæle ting om flyktningekatastrofen på Middelhavet. Det var en ganske pinlig seanse for troll og seer.

I etterkant tok det til å murre i de mer «opplyste» kommentarfelterne der de som leder samfunnsdebatten skriver. For var ikke dette litt uetisk av VG? Først åpne opp for at folk kan skrive hva det skal være på egne sider for så å ringe dem opp og bedrive mobbing og uthenging?

Jeg kan være enig i at det kan være en litt tvilsom dramaturgi her, men jeg mener også at om du skriver ting under fullt navn på internett bør du stå til ansvar for hva du mener. «Bare la dem drukne!» er langt over det som burde aksepteres i offentlig ordskifte. Og at man er «engstelig for å svømme rett på et lik» rett utenfor egen strandvilla ved Middelhavet er ikke noe annet en selvopptatt sludder. Damen var redd for bakterier i vannet. Hallo, vi snakker mennesker som dør!

Som blogger får jeg mye rare greier i eget kommentarfelt, alt fra mobbing til direkte hat. Også vanvittig mye ros, det skal sies. Tusen takk for det. For noen dager siden skrev et menneske om meg da bloggen min ble lagt ut på TV2 #sitert: «Jeg skulle gjerne satt deg på en planke ute på havet Sven Henriksen, så kunne du ha druknet der. Verden trenger ikke sånne mennesker som deg uansett!»

Dette er, om jeg trekker det litt langt, et menneske som ønsker meg død bare fordi jeg maner til å vise barmhjertighet overfor de som setter livet på spill for å redde seg i sikkerhet, men havner i hendene på kyniske menneskesmuglere. Jeg blir ikke redd. Jeg blir forbanna! Dette mennesket lot seg ikke spore, men hadde jeg funnet ham/henne hadde jeg lagd et helvete, for slikt skal ikke aksepteres. Not!

Tiden for silkehansker er fordi for dette, og jeg misliker sterkt at pressefolk har begynt å forsvare trollene i en ny debatt som «raser» nå. Når dette er sagt, jeg er enig i det Lasse Jangås skriver i Nordlys i går. Det er et fåtall som er så ille som dette. Folk flest er greie og snille og har respekt for hverandre. Men disse trollene, ingen vet helt sikkert hvor mange de er, flytter grenser for hva som kan skrives på nettet. De danner også «nye sannheter» som ikke er basert på fakta og som igjen forkludrer alle debatter med argumenter som «alle vet jo det» eller «de fleste vet at slik er det med denne saken..» og langsomt blir det lov å mene noe som er direkte løgn.

Vi har også en regjering som sier at de vil hjelpe folk der de er. Ok, hva tenker regjeringen å gjøre for alle de menneskene som står og stanger i Libya for å komme seg over Middelhavet? Hvordan og hvem skal bygge «påkostede» asylmottak i det landet (som er hoved-utfartsted for dette) hvor det råder 100% kaos? Den forrige regjeringen med Stortinget i ryggen ga klarsignal til å bombe Libya til «demokrati» og så fikk vi dette. Burde heller ikke VG og andre grave i dette istedet for å lage liksom-nyheter for å få flere klikk? Du får ikke mange klikk på en dyptgående artikkel om krisen i Middelhavet eller en grundig tekst om hva årsaken er til at det er 50 millioner flyktninger i verden i dag. Da er det lettere å velge å skrive en artikkel om «Derfor har Erna Solberg mobilen i BH’n» Men når VGTV begynner å ringe trollene på nettet er vi på vei til et bedre sted. Det skal de ha kudos for.

Og i dag skrev en mann til meg under en tekst jeg har i Nordlys: «Disse to, Lasse Jangås og Sven Henriksen som sitter på ræva i sin opplyste kontorer, mottar pressestøtte og har feite lønninger,  som har en agenda, og når de får press på seg og får spørsmål de ikke tør svare på så blir de sure bla bla bla…» Da skriver jeg tilbake: «Jeg sitter ikke på et opplyst kontor, jeg mottar ikke pressestøtte. Og hva er min agenda? Og hvilke spørsmål er det du vil stille som jeg ikke tør svare på? Fyr løs!» Han har en åpen profil på Facebook. Profilbildet han er vittig nok en gravemaskin. Han er lett å finne. Kanskje jeg slår på tråden?

Jeg har ringt folk før jeg. Både høy og lav. For det er ikke bare ensomme uføre og forvirrede fyllikker som skriver slike ting på nettet. Sist jeg tok kraftig action traff jeg en småbarnsfar som var politimann i en stor by. Jeg hører gråten hans i ørene fremdeles. Men han har holdt seg på matta i to år nå, og han vet at jeg følger med.

NB. Jeg er ihuga forkjemper for ytringfrihet, men jeg er ikke Charlie for drittsekker.

2 kommentarer om “IKKE MOBB TROLLENE, DET ER SYND PÅ DEM?

  1. Noen ser ut til å tro at ordet «ytringsfrihet» er en blankofullmakt for å si hva som helst, og glemmer at det også betyr at andre kan ta til motmæle når de sier ufine ting …

Legg igjen en kommentar

