I SKYGGEN BAK OLIVENTREET.

IMG_7732

Hellas er et postkort av turkis himmel og oliventrær. Men i skyggen bak oliventreet finnes en menneskelig tragedie. Jeg sitter her på 1. mai og tenker på alt jeg har hørt og sett i de siste to ukene.

Her jeg bor har jeg bodd i alle år. Det er et av mine skrivesteder. Her har det jobbet en gjeng flotte mennesker i veldig mange år. Denne våren er de fleste av dem borte. Hva skjer? spurte jeg en av de få som er igjen. Jeg tør ikke si noe, hvikset hun da den unge sjefen plutselig sto bak henne og lyttet med en bister mine.

I «omstillingen» av Hellas pågår en opprydding. De rike må også finne en vei ut av krisen. Derfor får alle de eldste, det vil se de over førti sparken fordi de koster mest å ha ansatt. Så tyve år med slavearbeid teller ikke. Det er, takk for deg, men du skjønner?

Nå er det nye regler som gjelder. Arbeidsmiljøloven er bare et stykke papir ingen bryr seg om. Folk er desperate og gjør hva det skal være for å få en jobb. Nå må de ansatte jobbe 8-10 timer og spisepause er ikke lenger en del av arbeidsdagen. Det er heller ikke lov å sette seg ned i tre minutter. Slik bygges det nye Hellas.

Dette er det jeg vil si om denne saken. Men fortsett å reise til Hellas. Ikke tro at du er umoralsk selv om dette havet for tiden er utsatt for en tragedie når det gjelder både flyktninger og økonomisk krise. Om vi slutter å reise hit, slutter å legge igjen penger vil både Hellas og de vi ønsker å beskytte få det enda verre. Og ikke minst, legg igjen penger på rommet til sliterne som tjener det samme i uken som vi bruker på en fin middag.

Alt henger sammen med alt. Pengemakten finner sin vei mens de fattige vandrer mot enda mer usikkerthet. Derfor kan vi ikke gi opp kampen for en mer rettferdig verden.

God 1. mai.

3 kommentarer om “I SKYGGEN BAK OLIVENTREET.

Legg igjen en kommentar

