ONDHETSPOSØRENE.

IMG_4307

Før i tiden dekket vi alltid til en ekstra ved bordet. Vi skjøtet på om det kom flere. Alltid lagde vi for mye mat, og om det ble noe til overs spiste vi det neste dag. Nå dekker vi sjelden bordet, vi har ikke tid til slikt, og om det blir noen rester kaster vi dem. Jeg vil presisere før jeg går videre: Dette gjelder ikke alle.

Før i tiden var godhet en dyd.

Nå er godhet en forstyrrende faktor som skaper uro i samfunnet. Altså om vi er gode mot noen som ikke har «edle  motiver» og kan komme til å ta noe fra oss som er vårt. Dører som før var åpne er nå lukket. Vi stirrer på den store verden der ute fra vår lille plass bak stakittet, setter opp «tiggerskåler» på ytterveggen for å ta inn verden via satilitt. Og de gode, disse «godhetsposørene» som på sitt naive vis bryter de gode reglene for skikk og bruk forstyrrer roen bak gjerdet. Vi kan ikke ha døren åpen lenger, det er for farlig. Nei, skal vi hjelpe får vi hjelpe de som lider nød der de er. I nærområdene sier «ondhetsposørene», de som vet alt om verden og hvordan det er i andres nærområder der ingen av dem har vært.

For «ondhetsposørene» er ikke naive, det vet hvordan alle ting fungerer der de sitter og forklarer oss naive om verdens alle sammenhenger. Men vet de egentlig noen ting om verden? Vet «ondhetsposørene» hvordan det er å sitte sperret inne i en teltleir under en glohet sol som treffer deg som en flammekaster? Vet de hvordan der er å være uten vann når vannsystemet i f. eks Libanon er i ferd med å bryte sammen? Vet de at IS er inne leirene og tar kontakt med unge desperate mennesker for å få dem over på sin side for å utføre handlinger vi gjør alt for å beskytte oss mot? Vet de hvordan et dødt barn ser ut når det har ligget tre dager i vannet? Vet de hvordan det er å ha bodd i en villa, ha gått på jobben, til skolen, levd et lykkelig liv, og plutselig må du flykte fra alt for å komme deg i sikkerhet, og att på til få høre at du ikke er en «ekte» flyktning fordi du er så pen i tøyet? Tror «ondhetsposørene» at det er en automatik i at alle som flykter er fattige lykkejegere?

Det er mulig at jeg som blir kalt en naiv «godhetsposør» nå fornærmer de jeg kaller «ondhetsposører», men det er gjort med vitende vilje. Det dere kaller meg gjør meg stolt, men jeg har en mistanke om at dere kommer til å bli fornærmet. Men kjære dere, dette handler ikke om deg eller meg, det handler om desperate folk på flukt.

Men om du tar deg den frihet å bli fornærmet, be my guest! Men siden du mener jeg poserer sender jeg det tilbake til deg. Møt meg gjerne til duell ved dagry, så kan vi snakke om våre egne og andres nærområder. Det kan være vesentlige forskjeller. Og mulig er det oss begge som poserer med vår vulgære velstand. Helvete er ikke mulig uten deg eller meg.

6 kommentarer om “ONDHETSPOSØRENE.

Legg igjen en kommentar

