MEIRSMAK – ei gulrotkake å dø for!

IMG_8461

Jeg entrer det nye spisestedet Meirsmak midt i Mo i Rana sentrum.

Eller spisested, det er vel snarere en blanding av bakeri, konditori og kafé? Fristende kaker og nybakte brød bugner i glassdisk og hyller. Her er det ingen bake-off-prudukter som hentes opp fra fryseren om morgenen. Og fiskesuppa tar det en hel dag å lage, forteller Vibeke Mikkelsen, det samme med kalkunfiléten som brases og kokes fra bunnen av for å bli fyll i høye smørbrød.

Jeg serveres kaffe og en gulrotkake til å dø for! Den er et tårn av saker som ville fått Fedon Lindberg til å løfte pekefingeren, men wtf, det er ikke hver dag man støter på bakverk av slik klasse!

Hadde det ikke vært for at jeg skimter Mo i Rana Jernbanestasjon gjennom vinduene kunne man trodd at dette var i Berlin eller New York. Så har da også de to gründerne fartet rundt om i verden for å ta med seg tips og trender hjem. Jeg synker ned i en hvit sofa og tenker:

Gud som jeg har savnet et slikt sted her i denne byen der det er smått om hyggelige oaser på dagtid.

IMG_8455

For Meirsmak er en oase midt i byen der du kan sitte i fred og ro alene å lese avisen, jobbe litt mens du nyter kaffe og god «hjemmelaget» mat. Stedet åpner 07.30 om morgenen og holder åpent til 21.00/22.00. All ære til Vibeke Mikkelsen og Tonje Strifeldt som har satset stort på dette, og jeg ønsker dem alt godt med nykommeren som er med på å løfte ambisjonen om å gjøre Mo i Rana til en mer levende by. Det gledes!

Og jeg gleder med veldig til å tipse min gode venninne Siw Anita fra Gryllefjord om dette! Man skal ikke se bort fra at Meirsmak vil bli hennes nye stamsted!

IMG_8457

Sven Henriksen – Skuespiller/Dramatiker.

En kommentar om “MEIRSMAK – ei gulrotkake å dø for!

Legg igjen en kommentar

