MIN STAKKARS PAPPAKROPP!

Foto: Nordland Teater/Maiken Johansen
Foto: Nordland Teater/Maiken Johansen

Jeg har «slitt» med vekten hele mitt voksne liv. Eller, allerede som gutt hadde jeg tendens til å legge på meg.

Men det var den gangen da noen ekstra kilo het «nå ser du godt ut» og verden ikke var så kroppsfiksert, i hvert fall ikke for gutter og menn. Nå sliter jeg ikke med vekten lenger, jeg er i ganske god form, kan gå i mange timer, opp de bratteste bakker uten å hive etter pusten. Jeg spiser sunt, aldri mat med tilsetningsstoffer så sant det er mulig. Jeg drikker aldri alkohol og jeg røyker ikke. Og nå er min «pappakropp» plutselig trendy. Vel.

All forskning viser at det å være slank ikke er det samme som å være sunn. Jeg kjenner mennesker som stresser så mye med mat og trening at de blir syke av det. Jeg mener, å stå opp klokken 0.600 for å løpe på en tredemølle i 45 minutter kan da umulig være sunt? Hvorfor heller ikke sove litt lenger og så gå til jobben, det tar omtrent like lang tid? Nok søvn er viktig, og stress er skadelig, det vet vi. Og jeg tror det også handler om å ha det godt med seg selv.

Mange ganger tenker jeg, hvorfor er det de feiteste menneskene som ikke spiser lunsj? Mange utsetter måltider i den tro at de blir tynnere av det. Det eneste du oppnår med det er at du føkker opp blodsukkeret ditt. Jeg er en godt voksen mann nå, og jeg spiser det jeg vil, men ikke for mye av noe. Jeg blir verken tykkere eller tynnere av det. På siden av det utsetter jeg hjernen, som også er en del av kroppen, for trening jeg finner i bokhyller og andre steder du kan utvikle deg som menneske, som igjen er godt for hvordan du føler deg i det store og det hele. Hjernen er for tiden en undervurdert kroppsdel.

Men siden jeg bruker mye av tiden min ved skrivebordet vet jeg at det er viktig å være i bevegelse.

Men jeg vet at den kroppen jeg hadde for tredve år siden kan jeg aldri få tilbake, og jeg orker ikke å plage meg selv med den tanken. Og jeg orker ikke bli en av disse desperate menneskene som er så opptatt av å være sunne at de ikke tar seg tid til å leve.

Og jeg er veldig nøye med maten. Jeg synes det er veldig rart at folk ikke har mer fokus på den. Man maser om viktigheten av å ta seg tid til å trene fem ganger i uken, men samtidig sier de fleste at de ikke har tid til å lage skikkelig mat. Hvor er logikken? Du er hva du spiser, og det kan du ikke trene vekk. Slagg og dritt i blodårene blir ikke borte bare fordi du jogger som en gal eller løfter vekter.

Men selvfølgelig, hvem vi ikke være høy og mørk?

Bare gå inn i en butikk og smette inn i hvilket plagg det skal være? Men jeg er mer fornøyd med meg selv nå enn det jeg var da jeg var ung. Når jeg ser på bilder av meg selv som sylskank og smekker tenker jeg, jøss, er dette meg? Men jeg kan ikke huske at jeg var lykkelig. Det er jeg nå. Og lykke er også ganske sunt tror jeg. Ok, nå er det egg og bacon, men det er bare hver søndag 🙂 Pappakroppen å jo få lov til å kose seg litt 🙂 Så får dere andre sitte å knaske på frø og hvetegress.

Legg igjen en kommentar

