DEN HELVETES MATEN!!!

IMG_1159

Jeg tenker at kroppen er som en bil, den trenger drivstoff.

At en bil trenger bensin er det ingen som betviler, går tanken tom stanser bilen. Men når det kommer til kroppen slurver de fleste av oss med drivstoffet som skal holde oss gående gjennom dagen.

Vi som lever nå blir klasebombet av matvarekjedene om at mat skal være billig, og at den skal ta minimal tid å få på bordet, om man da setter seg ned ved bordet og spiser sammen? Nå må jeg ta et forbehold med en gang fordi jeg ikke orker å havne i nok en krangel med småbarnsfamilier som er midt i den berømte tidsklemma. Ja, jeg skjønner at de tyr til enkle løsninger i hverdagene, men hvorfor de usunne? Og hvorfor er det barnemenyer overalt? Norske barn er nesten de eneste som ikke kan spise det samme som de voksne. Vel, jeg har ikke barn, så jeg bør vel ikke gå videre på den heller. Men når jeg hører en far si til sin lille datter: «Nå skal pappa lære deg å spise noe som er vanskelig å like..» så undres jeg. Vet en treåring at fisk er vanskelig å like? Er det ikke bare å legge maten på et fat og late som ingen ting? Igjen, jeg har ikke barn,  jeg vet ingenting, men jeg ser små barn i utlandet spise alt mulig uten å kny.

Som med alt annet må du ha en plan når du skal lage mat.

Nei, jeg snakker ikke om lammeskanker på en seng av økologiske rotgrønnsaker på en mandag, jeg snakker om enkel hverdagsmat. En god kjøttsuppe lager seg selv kvelden før mens du sitter og ser på tv eller jobber, og når familien kommer hjem neste dag sitter alle ved bordet så fort gryta er varm. Det er ikke verre. Om du bruker en halv time til pre-produksjon kvelden før er det ikke så mye du trenger å gjøre for å få til en sunn middag til deg selv og hele familien.

Men jeg tror at det ligger en mening om at mat er vanskelig, at den skal være så flott og lekker. Og så tror folk at de ikke kan lage mat, og kjøper derfor noe billig dritt på Rema.

Ja, jeg vet at ikke alle har god råd. Men det som er så skummelt er at det er de fattigste som kjøper den mest usunne maten fordi den er billigst. Og matbaronene gambler med folkehelsa, da særlig unge folk med små barn som er de som virkelig trenger den sunne maten mest. Vi som stort sett kan kjøpe det vi vil kan kjøpe en Stange-kylling eller hva det nå er vi har lyst på. Men en Stange-kylling på 2,5 kilo er faktisk to eller tre middager for en liten familile, mens det billige kreket av en kylling til 39.90, som er full av dritt, antibiotika og veksthormoner er ett måltid, og slett ikke bra å spise. Men selvfølgelig, den er billig!

Når unger kommer til oss sier de: «Dette var godt!» Jeg blir glad for det. Men jeg lager mat fra bunnen av som slett ikke tar lang tid.

Jeg bruker 30 minutter på en hjemmelaget lasagne som jeg selv kan bestemme hvor mye salt det skal være i. Eller å lage en får i kål? Mange tror de må være Hellström for å få til det. Vet du hva, det er like lett som å koke et egg, og det kan gjøres kvelden før. Jeg baker brød en gang i uken. Det tar meg 1 time, og den timen har jeg alltid, og det tror jeg de fleste har. Dessuten sparer du utrolig mye penger på det.

Det er ikke lov å reklamere for alkohol eller tobakk i Norge, men for den livsfarlige ferdigmaten er det fri flyt.

3 Grandiosa for 19 kroner, burde det ikke ringe en bjelle?

2 kommentarer om “DEN HELVETES MATEN!!!

  1. Jeg er så enig med deg. Nå er jeg enke, men jeg lager likevel all mat fra bunnen av, og jeg baker alltid brød så jeg behøver nesten aldri å spise kjøpebrød. Men, et problem har jeg likevel. Jeg synes det er litt vanskelig å få kjøpt så små porsjoner som jeg vil, og resultatet blir ofte at jeg må spise mat basert på samme råstoff i flere dager. En kylling på 2.5 kilo blir mange forskjellige retter i løpet av uken! Jeg har bare en liten fryser som ikke egner seg til innfrysing av annet enn brød, og til oppbevaring av ferdig frossen mat, som f. eks. grønnsaker og frossenfisk. Men jeg lærer etterhvert!

  2. Enig i det meste altså, men jeg bor i utlandet og her snakker alle foreldrene om hvordan få barna til å spise, på samme måte som ellers i verden vil jeg tro.
    Kan du poste den oppskriften på 1/2 times lasagne? Da hadde jeg blitt glad. Her finnes nemlig (heldigvis) ikke mange ferdig/halvferdige produkter i butikken.

Legg igjen en kommentar

