LITT VENNLIGHET KAN DA IKKE SKADE?

IMG_6164

Foto: Maiken Johansen

Midt i en forrykende sammenstøt skrek Siri von Essen til ektemannen August Strindberg:

«Men hva faen er det du vil ha av meg?» Han svarte: «Jeg vil bare ha litt vennlighet.»

Nå var vel ikke August Strindberg den enkleste å leve med, ikke Siri von Essen heller. Og ekteskapet von Essen/Strindberg var et syrebad av sarkasmer, hat og skuffelser pakket inn i en stor og umulig kjærlighet. «Siri» kunne han si «vi har funnet den perfekte måten å leve sammen i frihet på du og jeg, men vi får det faen ikke til!»

Nei, liv og  lære er to vidt forskjellige ting. Men litt vennlighet?

Etter som jeg stadig blir eldre tenker jeg på vennlighet som redskap og konfliktløser. Jeg tenker ikke lenger at angrep er beste forsvar. Jeg tenker et kjærtegn, et mildt ord kanskje ikke gjør så mye for egen stolthet, men slike enkle, vanskelige ting får konflikter til å lande på en mykere måte.

Jeg synes vi alle burde være litt vennligere mot de menneskene vi omgås, de vi kjenner og de vi ikke kjenner.  For vennligheten i det offentlige rommet er satt på en sterk prøve for tiden der vi alle er individualister og oss selv nok, ofte. Et smil til en fremmed er helt gratis. Du kan bli avvist, men du var den som smilte, og det var den andre som ikke tok i mot.

Jeg undres over den harde uvennligheten på nettet.

Hvor kommer dette voldsomme raseriet fra? Trangen til å kaste ut de verste ting? Og jeg tenker på den harde tonen som politikere møter hverandre med. Beske sarkasmer og en hard nedlatende ordbruk. Politikere skal være forbilder, ikke leverandører av mobbing og andre ufine ting.

En gang møtte jeg hun som leder det partiet mange elsker å hate. Hun sto på Karl Johan og delte ut flyveblad. Jeg kom forbi og hun skulle til å gi meg et ark med et rødt eple på, men så trakk hun hånden til seg og sa: «Nei, du stemmer nok ikke på meg?» «Nei» sa jeg «jeg gjør nok ikke det. Men du kan helt sikkert være et hyggelig medmenneske selv om vi er uenige politisk.» Hun så på meg meg noe mykt i blikket, sa: «Takk, det var hyggelig sagt..» og så var den lille scenen mellom Siv Jensen og meg over.

Poenget mitt er, at selv om vi er uenige her i verden trenger vi ikke å trakassere hverandre, disse hverandre som mennesker. Jeg ser stadig folk skrive de verste ting om oss på venstresiden, på samme måte som jeg ser folk på «min» side gjør det samme om høyresiden. Jeg avskyr folk som kaller statsministeren en «feit sugge» og det som verre er.  Jeg tenker, har du ikke noe hyggelig å si så la vær å si noe. Og om du absolut vil ytre deg så snakk sak og ikke person. Derfor sletter jeg kommentarer på egne sider fra folk som tror det er fri flyt for stygge ord og karakteristikker bare fordi de vet at jeg er uenige med Høyre og Frp i deres respektive politikk. Vi kan ikke gjøre verden til et bedre sted om vi er fulle av dritt selv. Jeg snakker til begge sider av midtstreken.

Så er det dette med generøsitet.

Det koster så lite å sende et oppmuntrende ord til sine motstandere. Snart står vi foran en ny valgkamp og kommetarfeltene kommer til å ligne slagterhus der blod og gørr vil flyte i strie strømmer. Festen er allerede i gang. Og til slutt vil vi som vanlig ende opp med å diskutere debatten og ikke det vi debatterer. Det er synd, politikken taper på det, folket taper på det, og alt blir vondt og usaklig.

Så om du skriver til meg i innboks eller på denne bloggen og kaller meg de verste ting eller ønsker meg død blir jeg ikke lei meg, jeg blir ikke sint, jeg blir bare oppgitt over at du ikke bruker vår hardt tilkempede og unike ytringsfrihet til noe litt klokere enn det. Men jeg kommer til å være vennlig tilbake. For jeg vet, hver gang jeg er vennlig blir du stille. For vennlighet har mer sprengkraft i seg en hat.

Men som Strindberg sa: «Det er synd på menneskene.» Og det er derfor vi alle trenger litt vennlighet. Men så var det dette med liv og lære. Vi får se.

Legg igjen en kommentar

