DET JACOB SA.

images

På 17. mai i den lille borgelige småbyen Tønsberg gikk nitten år gamle Jacob Semb Aasmundsen på talerstolen og sa: «Jeg heter Jacob, jeg er homofil, feminist og ateist!»

Bunadskledde foreldre og besteforeldre tok barn og barnebarn i hånden og forlot åstedet. Dette skulle man ha seg frabedt på selveste grunnlovdagen da man feirer frihet og demokrati, og ikke se seg nødt til å oppleve dette! At grunnloven fronter religionsfrihet, likestilling og retten til å elske den man vil har tydeligvis ikke tikket inn hos det gode borgerskap i vestfoldbyen der kvadratmeterprisen for eiendom er på høyde med Manhattan.

Og nettkommentariatet lot ikke vente på seg. Harde ord haglet mot den modige unggutten. Og bestefedre og politikere gikk ut og beskyldte Tønsberg Blad for å være en «homseavis», nei, det skal ikke mye til for å skape oppstandelse på soldekket i Tønsberg.

I disse dager diskuteres det i fullt alvor om mennesker av samme kjønn skal få gifte seg i Irland. Og i Russland forfølges homofile. Ja, mange steder i verden risikerer homofile, lesbiske og transpersoner livet og de flagger sin legning. Men dette er altså Norge i 2015. Jeg skammer meg langt inn i ryggraden!

Jeg begynte å kjempe for homofiles rettigheter allerede på 70-tallet, den gangen vi snek oss som grå skygger gjennom byen i redsel for å bli slått ned av gjengene som sto og ventet oppe på Egertoget. To ganger havnet jeg på legevakten med utslåtte tenner og hull i hodet. Men vi ga oss ikke, vi stanget hodet i en vegg av mangel på aksept, og langsomt vant vi den ene seieren etter den andre. Men ingen seire er vunnet for evigheten, sporene blåser igjen og hatet vokser og gror mot oss som ikke passer inn i boksen.

Jeg spør: Er det skadelig for barn å høre om homofili? Om seksualitet? Om likestilling? Om religiøst ståsted? Burde det ikke være verdens naturligste sak at en nittenåring står frem og forteller hvem han er, hva han tror på og hvem han elsker?  Not?

Jeg er stolt av Jacob som våger å gå på talerstolen og forteller sine egne bysbarn hvem han er. Men vi er visst ikke kommet lenger at noen mener at han er en fare for små barn som skal dysses inn i en rosa «virkelighet» og heller få verden midt i fleisen når de kommer ut i den?

Vi kan ikke bare feire de delene av grunnloven vi liker. 17. mai er en dag for alle. Også for Jacob. You go girl 🙂

Så får heller det stupide borgerskapet i en borgerlig liten drittby holde på med sitt. Og hvem vet, kanskje en av disse overbeskyttede barnebarna holder en tale om noen år, en tale som står for noe helt annet, noe mye verre og farligere? For vi vet at holdninger går i arv, både på godt og vondt.

10 kommentarer om “DET JACOB SA.

  1. Du skriver så godt Henriksen! Jeg elsker å lese alle innleggene dine. Jeg abbonnerer på bloggen din og nyter kunsten å kunne skrive godt, slik du gjør. Du fargelegger ordene i tillegg til å putte de sammen i sannhetens tanker. Gode refleksjoner som gir mening til livet! Takk!

  2. Borgelig drittby? Jeg er født og oppvokst i denne byen du skriver så negativt om. Det er mange gode poeng du har i det du skriver. Men du fremstår som ganske snever når du snakker negativt om en hel by, fordi noen over 70 år og oppover sender inn en klage. Det er ikke noe som byen som en helhet mener, men enkelt personer. Det er tross alt i akkurat denne byen han fikk godkjent å holde sin tale. Det er mange personer i denne byen som støtter Jacob og hans budskap.

    • Men det er fint. Jeg har vært mye i Tønsberg, faktisk i løpet av hele mitt liv, og den er en småborgelig liten by. Men hurra for at han fikk holde talen, for det tyder jo på at den ikke er så ille som jeg trodde. Takk for svar.

  3. (Jeg hørte en femåring som hadde skjønt det (nesten): «Det går an at to gutter er kjærester. Da heter det Jens. Homo sapi Jens!»)

  4. Er så enig i det du skriver om Jacob. Men å snakke så negativt om en hel by, fordi noen få reagerer som de gjør blir jo like feil. Det er ikke noe som alle innbyggerne i Tønsberg som helhet mener, men enkelt personer. At det er noen som ikke kan være mer åpne i sitt sinn og elske andre uansett legning, rase og religion, er deres begrensninger.
    Vi er mange som ikke støtter diskriminering.
    Dessverre fikk jeg ikke hørt Jacob, men jeg syntes det er fantastisk tøft gjort av en ung mann å holde en tale foran så mange personer. Spiller ingen rolle hvilken legning de har. Flott av Tønsberg å la Jacob få denne muligheten.

  5. Er selv fra Tønsberg. Bodd flere år her og der, men har valgt å slå meg ned her sammen med min lille familie.
    Jeg har vært så flau de siste dagene. Flau over kommentarer som jeg trodde (ønsket i alle fall) var en saga blott. Når jeg ser på ulike nettaviser blir det nesten komisk, bortsett fra at det bare er helt tragisk.
    Jeg er helt enig med deg i det aller meste du skriver, men det er ikke Tønsbergensere som kommer med denne kritikken. Det er idiotiske enkeltmennesker over det ganske land. Som sitter der bak skjermene sine og spyr ut urtidsholdningene sine og forsvarer det gjerne med «gud». Hvis du skal angripe, angrip disse folka. Angrip «kristne» som bruker religion til å trykke ned andre mennesker. Vi som bor her er ikke bedre eller verre enn andre, og de samme reaksjonene hadde nok (dessverre) kommet mange andre steder i landet. Så må vi heller sørge for at neste generasjon vokser opp til å bli enda mer tolerante enn sine foreldre.
    Min fireåring sa: «Anne og Per» i barnehagen har to mammaer. Så pratet vi litt om ulike familiekonstellasjoner og at alt er like normalt. «Åja», sa han da, og lekte videre.

Legg igjen en kommentar

