DETTE ER HERSKETEKNIKK!

LPfy8vGWKSqT5y38ItQvOQ4R228yCUWjzAJ_J2TAKqFg

Når språket stadig forflates forsvinner nyansene. Det som ryker først er ironi og undertekst.

Mange kan ikke forholde seg til annet enn ordene de leser, men evner ikke å tolke dem eller sette dem i en sammenheng. Om du prøver deg på litt ironi blir mange sinte og griper til debatantenes mest populære krykke i alle diskusjoner: Hersketeknikk! Og da spiller det ingen rolle at de selv få minutter før har hakket den nylig friskmeldte Gunhild Stordalen i småbiter, for det er selvfølgelig deres fulle rett i et land der alle har 100% ytringsfrihet, men selv krever å beskyttes for det minste angrep fra folk de kjenner eller ikke kjenner på nettet.

Mange av disse som kaller den vakre rike kvinnen «en iskald og kalkulerende blondine» som «bare er ute etter å vise verden hvor god hun er» og siden hun «er rik som et troll» bør hun «tåle å bli tatt hardt» fordi hun og mannen «flyr verden rundt i et eget privatfly» mens de «babler om miljø» og «kyss meg i rævva» de to er ikke «hakket bedre selv» forstår neppe at slikt også bør kunne karakteriseres som grov hersketeknikk. Men når jeg gikk i debatt med noen av disse som har gått på «livets knallharde skole» tok det ikke mange runder før jeg fikk høre at jeg var en kjip fyr som dreiv med nettopp hersketeknikk. Man må jo le litt i skjegget.

Hvorfor dette hatet mot rike mennesker? Det er galt når de flakser verden rundt i privatfly, holder party og gifter seg på en øy eller på et slott i Italia, og det er galt når de står opp for noe de tror på og bruker penger på å bekjempe f. eks fattigdom. For når de gjør det førstnevnte er det «se der ja, slik er disse drittsekkene!» og når de gjør det motsatte beskyldes de for å hykle og for å vise sin godhet som bare handler om å bygge en perfekt fasade. For vi vet jo alle at i Norge må du ikke fly med jetfly eller flashe rikdommen din om du skal mene noe politisk, nei, du må gå til fots, kle deg i filler før du kan ytre deg om miljø og fattigdom. Det er en grunn til at Jonas Gahr Støres penger er en rød klut for mange. Rikdom og sosialisme stemmer ikke med folks oppfatning fordi ting ligger i feil skuff. Og slik kan vi ikke ha det.

Ingenting er så stygt som nettet når hakkekyllingen er valgt ut. Flokken av gribber posisjonerer seg og så går de til angrep. Vi har sett det mange ganger. Ari Behn. Odd Nerdum. Sølje Bergman. Märtha Louise. Stordalens. Ok, det er lov å være uenig i livsstil og meninger, men et sted er det noe som heter menneskeverd og respekt. Og i de to siste døgnene har jeg sett noen karakteristikker av Gunhild Stordalen som er langt under beltestedet. Hun er en nylig friskmeldt kvinne som har kjempet seg gjennom en krise, og nå har hun reist seg og jobber videre for det hun tror på. Men hun er for vakker, for tynn, for rik, og derfor skal hun hakkes i stykker av alle de gribbene som finner det oportunt å flakse rundt i cyberspace. Av og til synes jeg lille Norge er et smålig lite rotteland. Sånn, nå fikk jeg sagt det. Som sagt, i går kveld tok jeg henne i forsvar. Og jeg fikk høre det. Hersketeknikk herr Henriksen? Men når dette er sagt er det mange som også hyllet henne i går. Bildet er aldri svart/hvitt.

Men det er disse selvopptatte trollene som bare må ta alle som stikker hodet fram. Disse som til en hver tid må pisse i brønnen og ikke får sove før de har spredd litt uhygge på nettet. Jeg heier på Gunhild Stordalen.

Og til dere som hater henne så sterkt. Kan dere ikke spa opp noen litt minde pene og lutfattige damer fra Groruddalen, få dem til å stille seg opp på torget og oppfordre folket til å spise mindre rødt kjøtt? Så får vi se hvor mye pressedekning de får? Dere som har gått på «livets knallharde skole» får ta dere av evalueringen av prosjektet etterpå, dere er jo på jobben 24/7. Jeg gleder meg.

Ja, jeg vet, dette er reinspikka hersketeknikk! In your face motherfuckers.

72 kommentarer om “DETTE ER HERSKETEKNIKK!

  1. Herlig! Jeg kom i skade for å skrive om en annen dame at jeg syntes hun var en flott og modig dame – DA kom nettrollene ut gitt! Mot meg og mot dama. Det var ikke måte på hvor fæle vi var 😉 så, man må’ke komme her og komme her! 😉

  2. Hetsen mot Gunhild Stordalen bunner nok i misunnelse. Vi vil nok alle helst ha vært både rike, vakre og intelligente. Gunhild har utseende,penger og et godt hode. Men hun er jo like sårbar som oss andre. Stå på Gunhild for det du tror på. Jeg heier på deg.

  3. Er sikkert mye sjalusi ute og går, men å påpeke ironien i å tale miljøsak i et øyeblikk og så farte rundt i privatfly i neste, må vel være rimelig innafor.
    Det er vel heller ingen tvil om at en nøktern livsstil er mer miljøvennelig enn en overdådig.

    Utover det er det flott at kjente mennesker engasjerer seg i viktige saker. Nok av de som ikke bryr seg i det hele tatt.

    • Hvordan skulle DU kommet deg rundt i verden og misjonert for miljøsaken om du ikke skulle fly?? Mennesket er ikke skapt for å komme seg rundt jorda uten kunstige fremkomstmidler, som f.eks fly. Jeg antar du ville svømt, men ulempen med det ville vært at du forurenset havet når du druknet…

      Nei, skal man rundt jorda å misjonere, er nok fly det raskeste og mest miljøvennelige. Det burde vært et enkelt regnestykke…

  4. Man kan jo være et godt å velmenende menneske fordi om man er såkalt «rik» ! Lykke til Gunhild Stordalen 🙂

  5. Velskrevet. Eneste jeg ville si var at grunnen til at man helst ikke vil at overrike folk skal bestemme/synse/uttale seg bombastisk over hvermannsens problemer og utfordringer (ref: politikk) er at de har null grunnlag til å kunne sette seg inn i situasjonen til folk som ikke er født inn i massiv rikdom (som jo kan diskuteres at de fleste nordmenn gjør på global skala, men du skjønner hva jeg mener.) Hvis du er en del av 1%erne, hvordan kan du da forventes å sette deg inn og «holde med» 99%en? Makt vil ha mer makt.

    Ref: «For vi vet jo alle at i Norge må du ikke fly med jetfly eller flashe rikdommen din om du skal mene noe politisk»

    • Så vidt jeg vet, er hverken Gunhild eller Petter Stordalen født inn i massiv rikdom. Han, for sin del, har jobbet seg opp. Godt hode på begge to. Stå på !

    • Skulle denne argumentasjonen holde vann, så har ikke legen filla peiling på beinbrudd hvis hun ikke har hatt et brukket bein sjøl.

  6. Gunhild er en vakker kvinne, intelligent og flink. Hun har ikke fått alt dette gratis og jobbet for å komme dit hun er. At hun møter kjærligheten gjennom en rik mann er jo bare bonus for henne, hvilke kvinner ville ikke like det. Herr og Fru Stordalen har jobbet seg frem i livet og er flotte mennesker. Det er misunnelse på skjønnhet og rikdom sier nå jeg.

  7. Du er både vakker og intelligent , ikke la dårlig kommentarer gå inn på deg .. Noe jeg nok heller ikke tror de gjør .. Stå på Gunhild !! det er såå mange andre som har sterk tro på deg 🙂
    Flott å se deg så frisk 😊👍
    Keep On Going Strong !

    • Jeg bor på Grorud, lyst hår og slank, ikke fattig – heller ikke rik .Tror ikke noen vil høre på meg om det Gunilla tar opp….Stå på Gunilla

  8. Lærdom til oss alle 🙂 Inkludert Max Hermansen, Rotmo og alle som igjen har hakket på Max og Rotmo. Det er nemlig ikke en kamp mellom oss og dem men en kamp mellom oss alle og kan puttes innunder begrepet polyteisme (som konsekvens av)

    Hvis vi nå bare kan kan la være å ta dette for tungt (forskning viser at celler i det tidlige embryo sloss mot hverandre til døden for å bli en del av organismen), dvs at det er naturlig men heller ta innover oss arbeidet til personer som feks Kathrine Aspaas og innse at vi har løsningen på alle våre problemer nemlig generøsitet/raushet så kan vi ta et skritt videre i vår utvikling uten for mye mere krig.

  9. Godt jobba Henriksen. Nå fikk du virkelig satt nettrollene på plass. Det er ikke mange som får sove i natt, nå som du har hersket litt. Stordalen som du sier, får i motsetning til en nobody medieplass, men har hun gjennomslagskraft ? Selvsagt ikke. Hun er en 1 % er , som kondomen sier. Hun har like mye gjennomslagskraft i forhold til miljø, som lederen av Hells Angels har i forhold til kriminalpolitikken vår. Det som kommer til uttrykk kan kanskje oppfattes som misunnelse. Jeg tror bare det koker litt over når folk fra en annen planet forteller hvordan shit henger sammen og hva vi andre må gjøre. Du sier at ingen av disse er født inn i massiv rikdom. Det er riktig, men det kan være veldig vanskelig å representere samt få med seg mannen i gata når man har flyttet til toppetasjen.

    • Ok, da får de rike bare være rike og holde kjeft fra toppetasje, slik vi helst vil at de skal være. Men, «hele2 Norge diskuterer dette nå, så jeg tror nok det kommer noe godt ut av dette i det andre enden. Ellers, jeg liker ironien din. Men jeg greier altså ikke så se så dommedagsaktig på hele verden, beklager Lars-TT

  10. Velartikulasjon (om det i det hele tatt er et ord, you tell me?) er hersketeknikk i seg selv. Du må jo kunne spandere på deg noen halvsetninger og orddelingsfeil du også. Da kan alle møtes på en felles plattform.

  11. Jeg syns Gunnhild Stordalen gjør en god jobb, det er ett spennende prosjekt hun har startet opp og jeg ser frem til å følge G Stordalen i hennes videre arbeid. Og til slutt, jeg har mange ganger tenkt på hvorfor noen er så glad i å være negativ overfor noen som vill noe. Dette er hersketeknikker hvor janteloven har fått gro seg fast hos noen i dette landet, det kommer aldring noe godt utav slikt.

  12. Man skal jo ikke komme og tro at man er noe,
    Har kjent på Janteloven siden jeg var barn….
    Takk for at noen skriver dom det DU gjør

  13. Verdiskapning belaster miljøet. Rikdom er et produkt av verdiskapning. Ergo belaster rikdom miljøet. Hele idealet bak bærekraftighet er asketisk; Forbruke mindre, kutte ned, begrense, vise måtehold. Derfor krever det en spesiell type blindhet når veldig rike mennesker viser interesse i å bevare kloden. Det er som når Bill Clinton tar hundre tusen pund for å holde en tale om klimabevissthet. Det er en performativ kontradiksjon, slik som «ingen skrev denne setningen». Det er bra at folk reagerer på slike kontradiksjoner. Det viser at de er på vakt.

    Det er ikke å si at det er umulig for Gunhild Stordalen å gjøre gode ting. I dette tilfellet betyr det bare at det ikke er en sammenheng mellom hvilke verdier hun har og hvilket liv hun fører. Dessverre tror jeg heller ikke at Gunhild Stordalen gjør gode ting med denne konferansen. Det holder ikke med gode intensjoner, og vi må komme opp med noen bedre løsninger enn kortreist mat, elbiler, og nedkutting av rødt kjøtt. Disse ideene har sirkulert siden 70-tallet. Det eneste vi har tid til nå er de ideene som får jobben gjort.

  14. Hvordan er det hersketeknikk å påpeke dobbeltmoralen her? Paret Stodalen promoterer klima samtidig som de bruker millioner på 16. mai fester (http://www.tv2.no/a/5498142), flyr privatfly og betaler minimumslønn til ansatte.
    Det blir som om jeg skulle kjempe for dyrerettigheter mens jeg samtidig gikk i pels og banket hunden min. Jeg heier på kjendiser som kjemper for ulike saker, men da må kjendisen ikke vise dobbeltmoral! Og det er det som kjernen i saken her. Kom ikke her og si at jeg skal spise mindre rødt kjøtt dersom du samtidig byr venner til fest med de fineste hamburgere…..

      • Jeg har aldri sagt de spiser kjøtt…..Men tror de at festene de har hatt (som har kostet 80 millioner kroner fra 2008-2013) er uten kjøtt? Eller tror du at de har gitt gjestene ALT som tenkes kan?

        Det er ikke trakassering å påpeke dobbeltmoral….

      • Nå snakker jeg ikke om deg. Denne teksten er skrevet på grunnlag av hva folk har prestert å trykke ut av seg de to siste døgnene. Lov å peke på dobbeltmoral bør det være, men det er ikke det dette handler om. All saklig kritikk bør tåles, men ikke slikt mange holder på med nå.

    • Hva er motsetningene mellom det å promotere det Gunhild gjør, og invitere venner til fest ? Om de er kjente eller ukjente for oss, vedkommer ingen. Og de bruker vel egne penger. – Du tar kanskje aldri fly ? Kanskje du har en bil som ikke spyr ut Co2, men en som må ha oppladning av det miljø-ødeleggende el-nettet ? Vet jeg ble ironisk her, men blir provosert av flere innlegg her, inkl. ditt. – Stordalen lønnsnivå til ansatte vet jeg ingenting om. – Men de to har jeg sansen for ! De VIL noe !

  15. Tilbaketråkk: Bodø Nu » Dette er hersketeknikk!

  16. Misunnelse er roten til mye vondt og tragedier. Heia Gunhild! Vi ønsker deg alt godt og god helse etter det du har gjennomgått, og lykke til med det du brenner for!

  17. Godt innlegg av Sven Henriksen om hersketeknikker og nettroll. For min del hadde det tjent saken hennes bedre om det hadde vært mindre fokus på Gunhild som person og bruk av slogans når hun formidler budskapet sitt. Vi er ikke amerikanere …… Når det gjelder hennes livsstil så underbygger det selvfølgelig hvilke grad av troverdighet hun får. Det er ikke for ingenting at Moder Teresa har fått den statusen hun har. Likevel er det bedre at rike bryr seg enn at de ikke gjør det og her får vi hverdagshelter gå en runde med oss selv. Det samme bør Gunhild gjøre, samsvar mellom liv og lære har det alltid stått respekt av. Flott å se at Gunhild er frisk og tilbake, Hun har satt fokus på en sykdom som åpner for en tilsvarende behandling som hun fikk i Nederland på Rikshospitalet. I denne saken er det helt på sin plass og by på det hun selv har erfart.

  18. Fint at du forsvarer Gunnhild Stordalen men det er andre som verken er rik eller vellykket som har fått gjennomgå verre av nettrollene enn det hun har. Trenger ikke de å forsvares?????

    • Jo, det er alltid noen som bør forsvares, men jeg kan ikke forsvare alle hele tiden. I dag er det Gunhild. Mange ganger har det vært andre, og i morgen noen andre.

  19. Jeg tror de store festene osv beror på at Stordalen er en svært generøs mann. l Grenland inviterte han alle rusmisbrukere o.a til gratis julemat et år på hans hotell i byen Skien.

  20. Endelig! «De som har vett får ta det i bruk sa farfaren min all rid. Dette var glimrende sagt. Gudsjelov! jeg har spredd og delt i alle kanaler! Takk!

  21. Gunhild Stordalen har , mens hun har sett døden i hvitøyet, klart å fokusere på et gigantisk , meningsfullt og unikt prosjekt. Det er mange ildsjeler i verden som fortjener oppmerksomhet, men Gunhild er også en av dem. Når alvorlig sykdom rammer, er vi alle like forsvarsløse. Jeg tror mange ikke har forstått en tøddel av alvoret i hennes liv det siste året. At noen kan være så primitive mot mennesker som klarer å reise seg mot alle odds, er ufattelig og gjør meg flau. Fremtiden vil sannsynligvis vise hva Gunhild Stordalen har initiert gjennom EAT. Takk for en betimelig skarp korreksjon, Sven Henriksen .

  22. «Og til dere som hater henne så sterkt. Kan dere ikke spa opp noen litt mindre pene og lutfattige damer fra Groruddalen, få dem til å stille seg opp på torget og oppfordre folket til å spise mindre rødt kjøtt? Så får vi se hvor mye pressedekning de får?» Er dette ment å være ironisk? Eller har du bare forakt til overs for de litt mindre bemidlede?,,Nuh:
    Det er et par ting med EAT som er kritikkverdige og gjør at man må tåle litt flak.
    – En av de største bidragsyterene er Nestle, noe som i seg selv er som om Blå Kors skulle mottatt støtte fra Vinmonopolet og vitner om kritikkløshet.
    – Det er en klubb for maktmennesker alene uten rot i noen som helst av ‘The Great Unwashed’, noe som gir det hele et preg av ovenfra og ned og besserwisser tendenser. Det hjelper vel heller ikke akkurat når Skogen Lund inntar ‘moral high ground’ og påstår at det er en ‘trickle down’ effekt fra de rike og ned på de uutdannede masser.

      • Er ikke helt sikker på at det kan skilles ut i denne sammenhengen, uten EAT ingen pressedekning utover Se & Hør. Når det er sagt, jeg liker initativ, men det gjenstår fremdeles at EAT er en liten surreorganisasjon. Der Stordalen betaler 3.5 mill for å få Clinton til å prate for kona, så betaler Bill Gates det 100 dobbelte for å gjøre noe med sult, AIDS og vaksinering.

  23. Beundring og misunnelse er samme følelsen. Det mange ikke er klar over er at de egentlig beundrer og at de ville hatt det bedre med seg selv (mindre indre ubehag) om de greide å snu fokus. Ett par psykolog søstre (ihlen)har skrevet en god bok om dette, Ubehag. 👍💞, kan anbefales.

  24. Så dumt. Har masse kritikk mot enkeltes egoisme i alle klasser, men dette er jo dønn urettferdig. Forklar meg hva vondt hun gjør? Penger nok har hun og ja jeg ville også satt pris på det. Men som meg, vil hun kjempe for noe hun mener er godt, selv om hun ikke «trenger»..

  25. Det er selvfølgelig unødvendig å kommentere stordalens sykdom, utseende osv. Det må være lov å påpeke det paradoksale i at Choice-kjeden ikke bruker kortreist mat/bryggeriprodukter, men at lokale hoteller dekker seg bak «hovedkontoret». Da blir miljøengasjementet hult, en gimmick og man står selvfølgelig lagelig til hugg.

  26. Har lest blogginnlegget og alle svarene her, samt noen, men få, i norske nettaviser. Jeg anbefaler en Masterstudent i sosiologi/psykologi eller lignende studier å gripe fatt i nordmenns kommentarer som har vært publisert i alle nettaviser og sosiale medier omkring dette temaet vedrørende Gunhild Stordalens virke gjennom disse dagene. Bare et tips!

  27. Det er kanskje bare følelsen av at det er et stykke mellom liv og lære for Gunnhild, som får fram hatet hos nettrolkene? Og så uttrykker de seg ikke så presist som vi forventer oss?

  28. Takk for ditt innlegg. Det er et bra motsvar til feks Kjetil Rolness sin smålige artikkel i Dagbladet igår. Da jeg har nettopp lest Rebecca Solnits bok «men explain things to me» er det verdt å påpeke bla hvordan internet er et formidabelt sted for hets og mobbing spesielt av kvinner som måtte mene noe: «the online world is full of mostly anonymous rape and death threats for women who stick out-who , for instance, participate in online gaming or speak up on controversial issues.» Jeg vet ikke om det bare er jante loven men også misogeny som viser sitt stygge side i denne saken? Gunhild er modig – og hun gjør noe. Å bli sint over dobbel moralen er bare fornektelse av den ubegagelige sannheten hun belyser.

  29. Tilbaketråkk: Gunhild Stordalen ble frisk og vant. Janteloven prøvde seg og tapte.Kristin Daly

  30. Flott skrevet.
    Skal vel være litt forsiktig med å kalle folk for netttroll bare fordi de har rare meninger, men du har helt klart et poeng.

  31. Veldig bra skrevet. Jeg blir bare helt satt ut av hvordan folk prater til hverandre. La folk få være som de er a dere 🙂 kanskje humøret ditt blir litt bedre da.
    Mange som blir tøffe i trynet bak tastaturet

  32. Uansett hva som er sagt eller ikke i denne saken, budskapet hennes er farlig. De sier absolutt ingenting om hvordan de skal brødfø nåværende befolkning på jordkloden uten bruk av kjemikalier og kunstgjødsel. De vil at vi skal redusere inntaket av rødt kjøtt til et minimum. Hva får vi av husdyra? Naturgjødsel. Hva vil de gjødsle med? Epleskrotter og potetskrell? Naturgjødsel er et halvgodt alternativ og et supplement til kunstgjødsel. Tankegodset til disse folka vil utarme jorda og skape matmangel, konflikter over hele jordkloden og krig. De mangler rett og slett basiskunnskap om hvordan mat produseres.

  33. Hei ivei på Gunhild Stordalen, du, bloggforfatter, jeg ville bare påpeke at det den største og ekleste hersketeknikken av dem alle er å stemple kritikk (dersom den kan begrunnes, og dermed være berettiget) som hersketeknikk.
    Vi er alle enige om at det er hult og dobbeltmoralsk å mane noen til å leve på en bestemt måte, dersom man selv gjør nøyaktig det motsatte, vel? Litt som en fyr som står der og patter på en Rød-Prince-sigarett og snakker om at folk burde slutte å røyke? For hvis ikke er det jo ikke noe rart at du ikke ser ut til å forstå kritikken mot Gunhild og Petter Stordalen… De har en årlig tre-ukers-yacht-tur der yachten frigir like mye CO2 ut i atmosfæren som 200 barnefamilier gjør med sitt bilforbruk pr. år. Privatfly-bruken kommer i tillegg, og fly er den absolutte verstingen i CO2-utslipp.
    Så…hvis du ikke synes det virker litt hult når fru Gunhild står på et podie og maner folk til å leve et mindre utslippsbefengt liv, så tviler jeg egentlig på at du overbeviser noen andre enn de som også heier på fru Gunhild fordi hun er kul og flott. For en ting er jeg enig i: Hun er jaggu flott og stilig!
    Men vi kan ikke alle leve som henne og Petter, og gudskjelov for det, for da ville hundreårsperspektivet på havstigningen ha vært en våt drøm, og ikke en framtidsvisjon som vi ikke kommer til å måtte oppleve (ettersom vi alle innen den tid vil være døde av alderdom). Hvis vi alle derimot hadde kunnet leve som Gunhild og Petter, ville vi opplevd denne klimaforverringen og havnivåstigningen i løpet av ti-femten år. Hvis vi hadde levd så lenge, da. Snarere ville vi vel alle ha dødd av akutt kullosforgiftning lenge før den tid.

Legg igjen en kommentar

