HEDDA – TILBAKE TIL ORIGINALEN.

IMG_4785

Under Heddaprisen i går kveld gikk den gjeveste prisen (Årets forestilling) til en fire timer lang produksjon av Hamlet ved Rogland Teater i regi av Kjersti Horn. Ikke er ord var strøket, og både kritikere og publikum har vært henrykt, og i går ble det hele kronet med en Hedda. Hovedrolleinnehaver Torbjørn Eriksen ble også belønnet med en pris som beste mannlige skuespiller for sin tolkning av den danske prinsen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg på prisvinnerenes vegne og ikke minst at en mange hundre år gammel scenetekst for en gang skyld kan få møte scenelyset uten å ha blitt «tuklet» med. Er dette begynnelsen på en  erkjennelse om at klassiske tekster nødvendigvis ikke trenger modernisering for å kunne fremstå som relevante i dag? Jeg håper det.

Vi har hatt noen tiår nå med ikke en slags «forakt» eller dårlig tro på at gamle tekster kan holde vann mange hundre år etter at de er skrevet. Derfor flytter vi klassiske tekster nærmere den tiden vi lever i, og ofte fører det til at teksten kolliderer med idéen om modernisering. Om du f. eks lar Hedda Gabler bo i et moderne funkishus full av hippe møbler og datamaskiner blir det litt merkelig at det undres over drinkene: «Men hvem skal følge Thea hjem?» I vår tid følges kvinner sjelden hjem, de bruker å ta en taxi eller sørger for å komme seg hjem uten selv at alle mennene i rommet er involvert. Jeg har sett noen oppdateringer og klippinger av både Shakespeare og Ibsen og vært skuffet, til tider lattermild. Jeg har også spilt i noen slike, der strykningene er så kraftige at du sliter med å følge historien, eller kunne forsvare din egen rolles bue fordi det meste er form eller en hitparade der bare de beste scenene har fått overleve.

Jeg mener ikke at klassiske tekster ikke skal kunne kuttes i, slett ikke. Mye av det klassiske tåler det, men det beste av det beste tåler å stå som det er, og blir rent og helstøpt derved. Man kan selvfølgelig piffe opp det man ikke helt tror på ved å synge litt Jahn Teigen eller litt jazz selv om man går i brokade, men ofte blir det platt og fremstår som påfunn. Men for all del, underholdningsverdien han være stor.

Men jeg er enig i det som ble sagt i Kulturnytt på Nrk P2 nettopp: «Teater må tørre å ta sitt eget medium på alvor.» For teater er først og fremst ord. Men det er så lett å ty til film og mye kule greier for å få det til å svinge. Nei, jeg sier ikke at slikt ikke kan fungere. Jeg har sett mye flott teater der man blander ulike uttrykk. Og teater bør selvfølgelig kunne leke med alle uttrykk uten å miste seg selv. Men det er dette med å stole på teksten. Stole på dramatikeren. Det er hun eller han som har sittet og tenkt ut universet som bærer historien. Det er dramatikeren som har åpnet tematikken, obdusert tekstens kropp, sydd igjen såret og slettet alle spor etter seg. Så er det skuespillere og instruktør som skal åpne den på sin måte gang etter gang.

Jeg har også opparbeidet meg en ganske stor irritasjon over at man tyr til romaner for å lage teater. Selvfølgelig skjønner jeg at publikumsmessig kan det lønne seg å surfe på store forfatternavn, men hvorfor ikke tørre å satse på historier som ikke er blitt fortalt før? Nye friske tekster? Rett og slett stole på en scenetekst? I går ble Rogaland belønnet for det! Kudos.

Og gratulerer til Hanne Tømta også, som la ned sceneversjonen av Knausgårds såpeserie, og ble belønnet med en Hedda for Tsjekhov. Sånn kan det gå 🙂 Og Torbjørn Eriksen som sa fra scenen: Ikke tenk så mye på egen suksess, tenk på fellesskapet og vær litt mer generøs. (fritt etter minnet) Gode ting skjer, og fine folk blir belønnet. Slik skal det være. Og Marie Blokhus i Fugletribunalet!! Og Lena Kristin Ellingsen i Dido&Aneas. Fytti katta, sier jeg.

NB. I «Fugletribunalet» fungerte overgangen fra mellom to permer til scenen utmerket. Så hurra for det.

Og Espen Skjønberg! For en mann! Gratulerer så mye alle sammen!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s