SOMMERBREV FRA LYKKELAND.

IMG_1674

Vi sitter ved frokostbordet, min kjære og jeg. En replikk faller. «Noen ganger er mat så godt at man blir lykkelig!» Og vi ser på hverandre og smiler.  Ja, lykkelig kan man bli av små ting. Og jeg tenker, hvor mye trenger man for å være lykkelig? Ikke så mye.

Vel, jeg er ikke religiøs, men jeg blir mer og mer opptatt av å takke for alt det jeg har.

Der ute står hagen i flor. Rosene slår seg ut, jordbær er i blomst og potetplantene har stukket hodet opp av jorden. Sommeren er et under hvert eneste år. Radioen surrer sine triste postulater. Man kan skru av, la verden styre med sitt. Men jeg er et menneske som ikke kan skrus av.

For noen dager siden fikk to foreldre et anonymet brev i posten der ungen deres som har Downs ble kalt en «mongo» og «kunne de ikke fjerne denne mongoen vekk fra normale unger?» Jeg kjenner på en tung tristhet når jeg hører dette. Hva er det som rir mennesker som skriver slike ord?

Jeg tenker på Inger Hagerup’s dikt «Våre små søsken»

Ok, diktet er et barn av sin tid, men det står noe i det som fremdeles rører ved det innerste i meg. «Da blir det kanskje lettest for disse små fordi, de bare har et hjerte med sorg og glede i. Så la oss gi dem gleden til de skal gå ombord, med sine barnehjerter, vår søster og vår bror.»

For hva vet vi om disse som mange mener skal ryddes bort allerede i mors liv? Kanskje de har funnet en lykke som vi ikke ser eller føler der vi streber etter lykken? Er det mulig vi ser feil vei?

Tilbake til start. Hvor mye trenger man for å kunne føle lykke?

I dag slo lykken inn av et perfekt kokt egg. Bør ikke det være nok? Skal jeg synke ned i depresjon for jobber som glapp, roller jeg ikke fikk? Jeg tenker på mine venner i Hellas som i skrivende stund kjemper for sin eksistens. Jeg tenker på S som har slitt gulvet et sted jeg ynder å spise. Hun har servert og kokt i nesten 30 år, og så fikk hun sparken på timen fordi hun er blitt for dyr å ha ansatt. Jeg tenker på M som har stått opp klokken 4 om morgenen i flere tiår for å lage frokost til sure folk som klager på at frokosten er ensformig, fine snille M som fra den ene dagen til den andre står uten jobb eller sosial stønad. Og jeg tenker på alle de som har latt henne skjenke kaffe og satt mat på bordet, men som aldri har sagt takk men behandlet henne med et likegyldig skuldertrekk.

Facebook-veggen min fylles stadig opp av statuser om folk som tar lederkurs. Oppskriftene pumpes ut om hvordan jeg skal bli en leder. Være en som går foran. Vakre ord som alltid handler om penger og materiell velstand.

Men hvem går foran for menneskeverd? Hvem kjemper for «mongoen» når raseriet over et anonymt brev har lagt seg? Hvem legger til rette for respekt og likhet, ting vi andre tar som en selvfølge? Inger Hagerup skriver i det samme diktet: «Det er så lett å glemme, når siste båt skal gå, må alle passasjerer la all baggasje stå!»

Jeg tenker mer og mer på hvor lite jeg trenger for å føle lykke. Stå ved et blomsterbed å se? Solen som flommer inn gjennom vinduet. Min kjæres lette skritt over gulvet. Ømheten i et fremmed blikk. Plutselig vennlighet. Bare en priviligert kan ta seg tid til å se slike «små» ting. Jeg er priviligert. Og jeg skammer meg ofte over hvor lite fornøyd jeg kan være til tider. Men jeg jobber med saken.

Fortsatt god sommer i lykkeland.

En kommentar om “SOMMERBREV FRA LYKKELAND.

  1. Takk for at du deler dine tanker med andre 🙂 Det å glede seg over de små tingene
    i hverdagen, gir livet mening. Og det å ha omsorg og omtanke for andre, er ikke bare forbeholdt de religiøse. Hvis du og jeg møttes, ville vi ikke få noen diskusjon, for vi tenker helt likt. Ha en god helg!
    hilsen Dag Lyngar

Legg igjen en kommentar

