GRESK TRAGEDIE I NRK

Symi Greece
Symi Greece

Med NRK i spissen gjennomlever norske medier en gresk tragedie. I går messet Dagsrevyen om store slag, røykbomber og gatekamper i Athen. Røyken lå tjukk og «hele» folket frådet over av raseri fordi landet er satt under Angela Merkels formynderskap. Jeg tviler ikke på at det var store tumulter i Athen i går, men de fleste grekere bor ikke i hovedstaden, de bor ute på øyene. Og der har nesten ingen norsk journalist vært på jobb for å ta temperaturen på det som skjer med verdens eldste demokrati. Men i følge de alltid tilstedeværende ekspertene som media spar opp, er det fullstendig kaos og tomme minibanker, for ikke å snakke om at man er i ferd med å gå tom for mat. Så hva hjelper det om sosiale medier fylles opp av badebilder og pur lykke i Egeerhavet når de hersens ekspertene har talt?

Jeg er ikke «ekspert» på Hellas, men jeg har frekventert landet siden jeg dro dit som sekstenåring en gang for noen tiår siden, og jeg har sett landet forandres. Det eneste som er intakt er grekernes store arbeidsevne og vennlighet. De folka jeg kjenner jobber 24/7 i turistsesongen, og sutring er fraværende. For de vet at det er oss de lever av, og om vinteren er det stille og rolig. Fra å være et paradis en gang i tiden har landet hardnet til et regime der den jevne greker ikke lenger får dagpenger fra staten i de fire fem månedene turistene ikke er på øyene, og pensjonen til de gamle er blitt kuttet med øks.

Og norske medier heller bensin på bålet og pøser på med nedlatenhet og skrekkhistorier som får turistene til å reise andre steder. I Dagsrevyen i går kveld hørtes det nesten ut som om det er farligere å dra til Hellas enn til en krigssone. Mytene om Hellas er mange. Den alvorligste er at grekerne er late. Videre hører man at de penjonerer seg når de er 55 år. De nekter å betale skatt. De er uærlige. De er som små bortskjemte barn som ikke kan håndtere egne penger. Og i følge orakelet NRK kan de ikke klokka. (Kruse i Dagsrevyen i går) For det er ikke grenser for hvor nedlatende og stigmatiserende enkelte norske medier kan være mot et folk som har havnet i uføre på grunn av dårlig politisk ledelse og korrupsjon på toppnivå i samfunnet.

Og jeg lurer på, hvor er det etiske ansvaret når det kommer til å vise hele nyhetsbildet? Og hvor stor skade gjør slikt slurv og feilinformasjon for dette landet som nordmenn ynder å reise til? For om turistene slutter å reise til Hellas er landet enda mer ille ute! Kunne ikke NRK hatt anstendighet til å fortelle sitt publikum at det er de statsansatte som raser? Og at de aller fleste grekere gjør hva de kan for at turistnæringen ikke skal lide? Men akk, slik er dramaturgien i nyhetsbildet, man konstruerer dramaer som ikke finnes. Men så lenge man snakker EU etter munnen og snakker Hellas ned kan man slippe unna med det meste kan det virke som.

Til og med Jonas Gahr Støre kastet seg på nedlatenheten i går og mente at «grekerne må finne seg i få ukepenger i mange år». Det er barn som får ukepenger, ikke voksne mennesker!

Så kjære blogglesere, ikke nøl, reis til Hellas. Nyt sol og varme. Det er mat nok, og penger i minibankene. Og fyll sosiale medier med enda flere blinkskudd fra Kos og Antiparos. Selv reiser jeg ned til olivenhøsten. Det blir min reise nr 46.

24 kommentarer om “GRESK TRAGEDIE I NRK

    • Athen er kjempe bra. Ingen røyk i byn i d hele tatt. Eneste som har vert utav bråk er i område med parlamentét. Norsk nyheter kan ta seg en bolle. Jeg og min samboer er i Athen i 2 uker og nå har vi vert her i 5 dager og ikke noe bråk eller problemer.

    • Det er en tid for alt. Jeg tror grekerne snart konstruerer en ny trojansk hest. De klarer seg uten EU. Jeg tror flere land med EU medlemskap også kan det. Reiser til Hellas snart. Så lenge kroppen bærer kommer jeg til å reise til Hellas. Jeg har stor respekt for folket.

    • Mange utrolige naive innlegg om at turistlivet går som normalt på øyene i Hellas. De fleste vet at hellas ikke er en krigssone lik Syria og vel er de ærlige mennesker som jobber hardt men de er ikke vant til samfunnssolidaritet. Å betale skatt ses bare på som en sur plikt. Solidariteten strekker seg til i høyden til de øvrige i landsbyen eller øybeboerne. Ofte må en betale med kontanter og får ikke kvittering. Har fått tilbud om reduksjon i prisen dersom jeg betaler med kontanter istedenfor for kort. Grekerne har en livsstil med blant annet pensjonsalder på noenogfemti som ikke har vært økonomisk bærekraftig – det er realiteten. Nå er tiden inne for å begynne å betale skatt som resten av EU-borgerne gjør.

  1. Flott skrevet.
    Tyskland burde kanskje huske tilbake etter 2.verdenskrig hvor Hellas slettet 60% av gjelden Tyskland hadde og bare skulle ha avdrag dersom de hadde mer enn 3 % overskudd på BNP .
    Reiser gledelig til Hellas som består av hardt arbeidende folk med ca 15 timer i døgnet , 7 dager i uken og i 7 mmd.

  2. Så bra skrevet, Julia. Er helt enig med deg og har irritert meg over det samme Har vært på Kreta i snart 5 uker og kjenner meg ikke igjen i reportasjene i norske media .

  3. Fantastisk! Jeg har bodd i Hellas i 20 år og er møkka lei de norske «ekspertene» som uttaler seg om ting de overhodet ikke har greie på! Propaganda til og med i norsk media, herregud…

  4. Hellas består av mer enn Athen og Thessaloniki. Vi reiser til den greske øya Chios hver sommer og chiotene tar imot oss med åpne armer, smil og en alltid tilstedeværende gjestfrihet. De ser på,deg som en kjær venn, et vennskap som varer. Jeg er helt sikker på at de er slik denne sommeren og. Vi drar 15.august og blir i 4 uker. De har helt sikkert også sine utfordringer, blant annet med flyktningene som ankommer via Tyrkia, og med sine innbyggere som trenger hjelp noen av dem. Men gleden over å møte dem og de oss, den er der hvert eneste åra og den er ekte💟💟

    • Kom igjen fra Chios for vel ei uke sida. Varme og vennlighet som har har møtt oss i alle år siden -97, og som heller ikke var fraværende denne sommeren. Den vanlige greker jobber og jobber døgnet rundt i sommerhalvåret og latskap er et fremmedord. Hellas er vakkert, varmt og vennlig. Reis og nyt ferien der.

  5. Joda, veldig mye som er skrevet av media danner et helt galt bilde av både situasjonen, men også av Hellas og grekere generelt. Da er det sikkert en agenda med dette innlegget å være en motpol til alt dette, men å produsere slikt vås som dette blir jo en anelse søkt. Grekere flest bor IKKE ute på øyene, det er vill galskap. Ca. halvparten av 11 mill. grekerne bor i de 4 største byene (storbyområdene) på fastlandet, nesten 4 mill. i og rundt Aten alene. Sett i forhold til størrelser og tall ville det ikke vært mye plass til turister på de greske øyene dersom dette var tilfelle. Sjekk fakta før du publiserer!!! For øvrig er kritikken av medias dekning på sin plass, nyanser underprioriteres og sensasjon er og blir en suksessoppskrift for «driftige» journalister…

    • Ok, ca halvparten. Da var jeg ikke så langt unna. Men takk for korreksjon. Jeg skulle kanskje skrevet at Hellas ikke bare er Athen og de andre store byene, og at det også bor folk ute på øyene? S

      • Sorry, ikke halvparten heller. I tillegg til de fire største byene har du jo resten av fastlandet, der de fleste andre bor. Tror ikke det er mer enn rundt 15 prosent som bor på øyene. Så du VAR langt unna. Men har rett i mye annet, selvfølgelig.

  6. Takk for en velskrevet artikkel. Når man snakker om grekere man har kjent i mange blir man møtt med vantro og henvisninger til pressen. Jeg har knapt kjent igjen en eneste sak etter at media har fått tak i den

  7. Så bra at du minner oss på at Hellas er mer enn Athen. Jeg er så glad i grekere og deres land. Jeg reiser gjerne dit hvert år. Blir dessverre ingen tur i år for vi pusser opp huset, men jeg håper at det kan bli en tur i høst eller til våren………

  8. Har reist rundt på øyene i Hellas og det er topp feriested.
    Reiser til Rhodos snart og gleder meg.
    Riktig god artikkel.

Legg igjen en kommentar

