NÅR KAKERLAKKENE KRYPER OPP I LYSET.

424

Jeg besøkte Facebookgruppen «Norge er vårt», men ble kastet ut fordi jeg var en foræder som ikke hadde respekt for det germanske rases suverenitet og mentalitet. Det er helt greit, jeg hadde overhodet ikke til hensikt å være en del av dette horrorkabinetet uansett. Men..

Mange av oss har skrevet mye om den økende rasismen i de siste årene, men har blitt ledd ut og kalt hysterikere som ser rasisme overalt. Vi er også naive venstrevridde tullinger som ikke fatter at Norge er i ferd med å tas i fra oss.

Jeg kan til tider le av slike kommentarer, men grupper som «Norge er vårt» er noe annet og mye farligere selv om admin ber folk holde seg innenfor ytringsfrihetens grenser. Men er det en fri ytring å hevde at den germanske rase er mer suveren enn andre? Og finnes det ikke bare én rase, og den kalles mennesker? Jeg mener det.

At vi har ulik farge og utseende er ingen grunn til å bygge vegger og murer eller tro at noen er bedre utstyrt enn andre. En slik tanke gang minner om noe vi har sett før, noe vi tenker tilbake på med gru. Ingen av gruppens medlemmer mener seg å være rasister. Det vil bare sette foten ned og mener at nok er nok, og nå vil de ta fedrelandet tilbake.

Ja, jeg forstår at det er lett å le av slike paranoide tanker, men det ligger noe svært farlig i understrømmen av dette. For hva ligner det på? Det ligner på en lignende ideologi som tok livet av millioner av mennesker for ikke så alt for lenge siden. I gruppen kan du lese meninger som ligner veldig på det folk mente i Tyskland på 1930-tallet. Og i det norske folk finner du den samme likegyldighet som den gangen i Tyskland til hva som sies i meningsytringer der inne. Og alt for mange mener at «de har jo et poeng» når helt klare og rasistiske meninger ytres. Jeg er ikke hysteriker.

Men jeg mener at slike grupper bør følges opp nøye av myndighetene. Det smalt i   Norge for fire år siden, og det kan smelle igjen. Men PST ber oss stirre mot Mekka i angst. I de mørke kjellerne begynner de svarte kakerlakkene å røre på seg igjen. Nå er de i ferd med å krype ut i lyset.

Det er viktig å trampe dem ned mer jernhæl. For vi trodde vi var kvitt dem, men tiden går og folk glemmer og nå sanker de meningsfeller igjen. Kakerlakkene tok seg bare en pause nede i kloakken, nå føler de seg trygge nok til å synge sine mørke sanger igjen. Vær våken.

Ondskapen kan til tider synge som vakrest.

7 kommentarer om “NÅR KAKERLAKKENE KRYPER OPP I LYSET.

  1. En mann som kan omtale andre mennesker som kakerlakker tror jeg skal fare stille i dørene med sine beskyldninger om hva andre mennesker mener om andre. Og det blir ikke mer legitimt av at de såkalte andre bruker slike uttrykk. Og nedtramping med jærnhæl av andre meninger enn de vi selv ser som legitime hører vel strengt tatt hjemme i regimer vi ikke vil sammenligne oss med. Svein Henriksen fremstår med sin retorikk påfallende lik mange av de han er uenig med, Med sin omtale av andre individer på denne måten setter han seg ned på samme nivå som sine meningsmotstandere. At det er mange som tydeligvis har et elendig syn på mennesker fra andre deler av verden er ikke noe unnskyldning for å gang etter gang komme med oppgulp i full offentlighet som like gjerne kunne vært skrevet av personer på ytterste høyre.

      • Er vel ingen som har sagt at du skulle forsvare mennesker med slike holdninger, men er stor forskjell på det og å omtale andre som skadedyr. Eksakt mitt poeng, og det beviser du her igjen. Retorikken din setter deg ned på samme lave nivå som høyreekstremistene. Det er bare utrolig stygt å se på.
        Ifølge deg er det jo da legitimt at vi alle kan kalle meningsmotstandere for kakerlakker, ergo er det jo da helt legitimt om f.eks noen i Frp går ut å kaller f.eks Ap for dette. Slik bidrar du til en flott og seriøs offentlig debatt.

      • ville du godtatt om noen på den fb-gruppen du frekventerte påsto at de brukte metaforer i sin omtale av innvandrere? Den offentlige debatten i Norge er faktisk ganske seriøs, at et mindretall i lukkede grupper på fb ikke er riktig navlet er ingen legitim grunn for deg til å dra nivået ned i kloakken, jeg lurer oppriktig på hva du mener å oppnå med dette?

      • Jeg mener å uppnå at veldig mange mennesker leser denne teksten. Derfor bruker jeg en metafor som synes. De fleste makter å lese oforbi den, men du stopper der. Synd.

      • Jeg er nokså uenig i det synet du fremmer i blogginnlegget ditt, selv om jeg vanligvis setter pris på det du skriver.
        Vil ikke bruke like sterke ord som Sørmo, men jo, jeg er ganske enig i hans poeng. Metaforer eller sterke uttrykk fra ikke-akademikere skal veies likt.

        Har selv frekventert mer eller mindre blå grupper gjennom de siste fire år i forsøk på dialog, som jeg tror man når lenger med enn stempling og fordømmelse av motparten.

        Er oppriktig bekymret for alle former for «utenforskap», som jeg tror kan gi grobunn for ekstremisme uansett farge og grad.

Legg igjen en kommentar

