FESTEN ER IKKE OVER, DET ER KAKE IGJEN?

11880599_145338745806450_8187418740824359502_n

Jeg står i matbutikken. En ung ekspeditør fyller ulike matvarer opp i en stor handlevogn. «Hva er det med den maten?» spør jeg. «Den går ut av dato i dag» svarer han. Jeg spør om jeg kan få kjøpt noe av den. Nei, det kan jeg ikke, den skal kastes. «Kastes?» spør jeg «men det er jo ikke farlig å spise den» Den unge gutten forteller meg at de ikke får lov til å selge den. «Men hvorfor kan jeg ikke bare få den og så gi den til de som sitter ute på gata og tigger?» spør jeg. Han ser på meg og sier: «Hadde det vært opp til meg skulle de fått kommet inn og hentet det de trengte, dette landet er så fucked ut allerede…»  Fine unge gutten, tenker jeg og sukker.

Ja, det er mye som er fucked up i dette landet. Her om dagen satt en politiker fra et visst parti i min lille by og sa at han overhodet ikke har forståelse for «disse flyktningene» fra Syria, og han så heller «ingen grunn til å ta noen av dem» inn til Norge, vi har da nok å slite med her til lands. Ja, det finnes faktisk politikere som tror at all  verdens elendighet er satt i scene for å true vår egen velferd.

Ok, nå har ikke nødvendigvis det at mat som går for tidlig ut på dato her i Norge direkte noe med at millioner av mennesker er på flukt, eller har det det? Vel, jeg tror at alt henger sammen med alt, så kanskje vi burde se litt nærmere på hvor råflott vi lever, eller? Og ikke minst virkelig se oss selv grundig i speilet og granske våre motiver når vi mener at vi ikke kan ta inn «snyltere» og «lykkejegere» til dette paradiset.

Sånn. Jeg skal ikke svartmale eller stigmatisere det norske folk, slike som denne politkeren i min lille by og hans pappenheimere er faktisk unntaket. Disse selvgode politikerene er på kollisjonskurs med folket. Det er faktisk 63% av det norske folk som mener vi skal ta inn mange flere flyktninger til Norge enn det vi gjør nå.

Og når sittende regjering og myndigheter ikke viser medmenneskelighet tar folket hjertet i egne hender og hjelper til slik folk har gjort i all tid. Skikkelig mat, varme tepper og andre ting deles ut av frivillige utenfor de instansene der flyktningene ofte sitter og venter i dagesvis før de blir registrert. Jeg bøyer meg i respekt. Hadde jeg bodd i Oslo ville jeg gjort det samme fordi vi kan ikke sitte i ettertid å si at vi ikke gjorde noe for å hjelpe til i en av de største mennenskelige tragdier siden 2. verdenskrig.

Så hva kan man gjøre når man ikke bor i Oslo?

Vel, vi kan sette oss inn i saken. Vi kan la være å spre propaganda og løgner om folk som rømmer fra alt de eier for å redde livet. Og vi kan stemme på partier som vil ta inn flytninger til egen by. Nå har mitt eget lokallag SV Rana sagt klart og tydelig fra at vi vil hjelpe barn og voksne i nød inn til et bedre liv her i Rana. Dette er en beskjed som ikke er til å ta feil av.

Men om du mener at Norge er kun for nordmenn og at alle fremmede er banditter som kommer hit for å ødeegge for oss, er vi ikke partiet for deg. Da bør du i såfall søke til den korttenkte gjengen av mennesker som ikke har større drømmer enn billigere bensin.

Sven Henriksen 4. kandidat Rana SV

2 kommentarer om “FESTEN ER IKKE OVER, DET ER KAKE IGJEN?

Legg igjen en kommentar

