HVORFOR KULTUR?

IMG_6529

I debatter om kultur står man ofte maktesløs mot argumenter om «de gamle og de syke» som «dør alene på en gang» og derfor bør man slutte med dette maset om kultur hele tiden. For «vi kan ikke unne oss slik luksus når det er så mange som lider i Norge!»

I Norge er kultur en uviktig ting som alltid settes opp mot noe annet, noe vi ikke kan gi penger til før alt annet er betalt, alle er mette, ingen er fattige og alle bestemødre bor på enerom og får dusje hver morgen av den samme heltidsansatte sykepleieren/omsorgsarbeideren. Ja, kultur er en rød klut for mange selv om den kun tapper statsbudsjettet for knappe 1%.

Jeg er en ivrig forkjemper for at alle mennesker skal ha det best mulig.

At unger ikke skal sulte eller at de gamle ikke skal lide noen nød, men alt henger sammen med alt. Et fattig barn blir ikke rikere bare fordi man kutter alle kulturelle tilbud til barn og unge, og et gammelt menneske blir ikke trygg og lykkelig bare på grunn av et lekkert enerom, livet er mer enn som så. Ja, statsansatte og private «myke hender» er viktig, det kan aldri bli nok av dem, men det er noe mer som trengs for å ha et rikt liv.

Kultur. Kultur er limet som binder oss sammen, som forteller oss hvem vi var, er og skal bli. Og kultur er det som definerer oss, og jeg synes det er merkelig at de som er reddest for at norsk kultur skal «rives i filler» er de som mener man skal bevilge minst penger til den.

Jeg tror at når man kutter i et kulturbudsjett får det følger på mange steder. Om man kutter eller legger ned et estetisk fag kan det skape tapere eller utenforskap. Vi lever i en tid da politikere hele tiden messer om «frihet til å velge», men det som skjer med kutt i estetiske fag er jo det motsatte av frihet. Når en ungdom faller utenfor kan dette være en av grunnene. Vi spiller på hver vår tromme, i hver vår unike takt, og alle kan ikke det samme her i verden. Og sammen med at kultur og estetiske fag har blitt «snakket ned» i flere tiår går kulturen i Norge for tiden i ganske usikre sko.

Forleden snakket jeg med en tidligere kultursjef. Han sa: «Å få gjennomslag for bevilgninger til kultur er som å ha stått lenge i polkø, og når du endelig kommer fram til disken får du beskjed om å trekke ny kølapp.» For det er ingenting det blir mer støy av når et nytt kulturbygg/prosjekt skal se dagens lys. I min lille by skal det bygges en ny flyplass noe jeg synes er bra, men jeg har enda tilgode å høre noen skrike opp om de gamle og syke i den saken. Selvfølgelig er det viktig med samferdsel og flyplass i en by, men byen blir ikke mer sexy og spennende bare på grunn av en storflyplass!

Det er jo miljøet, kulturtilbudet og selve stemningen i byen som gjør en by til en fin by å bo i. Selvfølgelig er også skole, barnehager, eldreomsorg og arbeid det aller viktigste for at folk skal ha et godt liv, men uten kulturtilbud for de unge, de voksne og de gamle vil byen ikke bli mer attraktiv. At lokalavisen mener det er «en gladsak» at Burger King kommer til byen sier vel sitt. Har aldri hørt noen flytte til en by bare fordi man kan kjøpe junkfood der.

For noen dager siden frontet jeg å bygge om den gamle kinoen i min lille by til å bli et flerbrukshus der byens rike musikk, dans og kor-miljø kunne jobbe under verdiege forhold og større artister kunne komme å spille konserter. Det er stor stemning for slikt i deler av det politiske miljøet her. Så får vi se.

Når alt dette er sagt; mennesket lever ikke av kultur alene, men det kan heller ikke leve uten.

Du driter i kultur, sier du? Vel, ta proppene ut av ørene og fortell meg hva du hører på? Musikk lages ikke i iCloud, det er noen som har komponert den! For du konsumerer så mye kultur hver dag uten at du tenker på det,  og uten ville du føle deg fattig. Og til deg som skrev til meg på bloggen at «Jeg hører på og leser det jeg liker, og resten driter jeg i!» – den er grei, men husk at dette også bør gjelde for naboen, hun liker kanskje ikke det samme som deg.

Legg igjen en kommentar

