ET STORT STYKKE NORGE.

452656

For veldig mange år siden intervjuet jeg Nora Brockstedt for et magasin jeg jobbet for.

Det var kjærlighet ved første møte. Og ikke så rent lite starstruck var denne skribenten som satte seg ned ved et bord på en kafé på Briskeby der en av Norges mest allsidige sangerdronninger hadde gått med på å møte denne «unge mystiske mannen» som hun hadde tatt en runde på telefonen for å finne ut om det var forsvarlig å møte.

«Jeg sang i Førde i går, og har en lett jet lag  i anklene» sa hun «skal vi ikke ha kaffe da?» og så pratet hun i tre timer om et artistliv som kan ta pusten fra de fleste.

I går gikk Nora Brockstedt ut av tiden, 92 år gammel.

Ingen som henne kunne «sette» en tekstlinje. Ingen kunne ligge både foran og bak beaten. Ingen som henne kunne hoppe mellom sjangre helt uanstrengt. Nora Brockstedt var sanger helt inn i ryggraden. Hun ble en venn og et stort forbilde. Og jeg lærte mye av henne. Siden jeg er sanger selv kunne jeg høste av hennes råd. «Du må ikke bli borte mellom linjene!» sa hun til meg en gang. Hun forklarte meg at en sanger ikke bare er «til stede» i de linjene hun synger, men at i hele låten må intensiteten holde oppe, og at tekster er små eller store noveller som skal fortelles. Etter den gangen har jeg tatt sangtekster med det aller største alvor.

Nå er et stort stykke Norge gått bort. Takk for alt du ga oss. Alt fra de første flimrende tv-bildene i svart hvitt, Voi Voi, jazz, pop og Prøysen. Takk for musikken rett og slett. Du var en av de aller største.

Slipsteinsvalsen er over, nå venter Blåklokkevikua. Hvil i fred der kjære Nora.

Legg igjen en kommentar

