LYKKEJEGER!

cropped-198384_600797456597500_1877452627_n.jpg

I går kveld tok jeg en tur inn noen av norske politikeres sider på sosiale medier.

Ja, jeg vet, å være politiker er en uriaspost, og du skal måtte utvikle ganske hard hud for å tåle alt som sier og skrives om deg. Men hva med det som sies og skrives om andre på egne sider. Jeg er en liten lokalpolitiker med en blogg der det av og til kan gå hardt for seg i kommentarfeltet, men ikke hardere enn jeg kan leve med det. Stikker du hodet fram må du tåle det som kommer, er det noe som heter. Men jeg har en klar grense når det kommer til direkte rasistiske uttalelser som jeg ikke vil kobles til eller stille meg bak. Om jeg f. eks kritiserer noe Siv Jensen har gjort politisk betyr ikke det at det er fritt fram å kalle henne de verste ting på mine sider. Ei heller å tolke meg hit eller dit. For om du ikke setter en grense vil din egen feed utvikle seg til å bli en heksegryte av dritt og usakelig møkk.

For øyeblikket har vi ministre og statssekretærer som ikke rydder opp på egen sider. Jeg var som sagt inne på noen av disses sider i går, og for f. eks justisministerens del er Facebookfeeden det reneste skrekkscenario. Jeg kan være fristet til å tro at dette er en villet situasjon, for fanklubbens syn stemmer overens med ministerens harde syn på innvandring, dog i mye tøffere ord og vendinger. Og jeg kan ikke tolke det annerledes at denne ministeren er enig i det fremmede mennesker skriver på sidene hans. Hvorfor skulle han ikke eller gå inn og be dem moderere seg litt? Og er det kanskje disse han og partiet refererer til når de sier at «det norske folk er svært engstelige når de ser flyktningene flommer inn over grensene…» For det er jo ganske ille at folkevalgte politikere ikke forstår at de bærer mer ved til hatbålet som allerede brenner.

Så kan du si at det er viktig for politikere å lytte til folket. Men det er ikke det samme som å la hatet flomme fritt. Derfor mener jeg alle folkevalgte bør ta en ryddesjau på egne sider, si fra at rasisme, personangrep og ikke faktabasert vrøvl ikke er greit, og kanskje be folk om å roe seg litt ned.

Selv har jeg en regel når noen prøver seg på mine sider. Jeg spør hva de mener, diskuterer noen runder, og om jeg skjønner at det ikke nytter ber jeg dem om å fjerne seg, og om ikke de gjør det gjør jeg det selv. Kall meg streng, men jeg vil ikke stille meg bak folk som skriver at Erna Solberg er «ei feit purke» eller at Jonas Gahr Støre er en «tåkefyrste som burde henges opp etter ballene.» Et sted går en grense.

Men i går skrev et menneske under fullt navn på siden til justisministeren: «Om disse flyktningene aka lykkejegerne er så jævla opptatt av å gå i tog, send dem ut i trafikken om kvelden, vi får håpe de har refleks.» (Smileblunkefjes) Slik gørr gjør ingen annen nytte enn å fyre opp under mer hat.

Men kanskje ministeren rett og slett digger alle sine nyttige idioter?

En kommentar om “LYKKEJEGER!

  1. Litt på siden av nettkommentarer: Jeg tenker ofte at media har et medansvar for hvordan samfunnet blir. Det ser ut som det viktigste er å selge aviser etc., mens de glemmer at de selv også kommer til å leve i det samfunnet de er med på å lage.

Legg igjen en kommentar

