FJERNE KORSET?

Ser at mange river seg i håret over at UDI vil fjerne alle kristne symboler før leirsteder og andre lokaler kan brukes til asylmottak. Jeg er heller ikke enig at man skal fjerne korset før muslimer kan flytte inn. Vi er et kristent land, korset er vårt symbol. Vi bryr oss ikke så mye om det til daglig, men vi henter det frem når det passer oss å være kristne. Ikke går vi i kirken heller, i hvertfall ikke de fleste av oss. Vi stikker innom på julaften, som tradisjon, ikke så mye tro. Men korset skal vi ha i fred.

Som sagt, jeg liker ikke at UDI vil fjerne korset på steder der asylanter skal oppholde seg. Men det jeg liker mindre, eller avskyr er alt sludderet som folk får seg til å skrive på nettet. For tar de korset, hva blir det neste? Skal våre kvinner og små piker nektes å gå i bikini på stranden? Skal vi ikke få spise gris til jul lenger? Skal vi måtte tåle Sharia i Norge? Kaste salmeboken? Må vi begynne å lese Koranen? Skal vi ende opp med å måtte konvertere til islam når landet tas fra oss stykkekvis og delt? De fleste som en liten porsjon gangsyn igjen vet at ingenting av dette kommer til å skje. Men jeg støtter de som er opptatt av at et kors bør kunne få henge, på samme måte som jeg støtter de som kommer hit i å bygge sine moskéer og gudshus. Rett skal være rett, er det ikke noe som heter det? Vi bør respektere hverandre, og det bør gjelde begge i begge «fløyer»

For det er ikke særlig pent å slenge et grisehode på trappa til en moské, er det? Ja, det har hendt. Men vi har vel enda tilgode å se at en muslim har krenket en norsk kirke? Ja, jeg vet, skuddene mot den jødiske synagogen. Og slikt skal ikke tåles!

Så jeg synes de som vil bør kjempe for korset sitt, men gjør det på en saklig og verdig måte.

Det er faktisk UDI som er «fienden» her, ikke de som kommer hit for å søke beskyttelse. Og det har jo også hendt at muslimer har sittet i kirkeasyl her i Norge, ikke sant? Jeg kan ikke huske at disse har bedt om at kirken de har søkt asyl i skulle ryddes for alt som minner om kristendommen? Jeg tror et kors er til å tåle når du flykter for livet. Men peis på, denne konflikten føyer seg også inn i hva IS ønsker seg for Europa, nemlig at vi tror det aller verste om disse muslimene. Nå kommer de visst i egne privatfly for å knaske i seg fedrelandet vårt i følge det rasistiske nettstedet Frieord.no, og trollene i Dovregubbens Hall gnir seg i hendene. Her gjelder det å være seg selv nok.

4 kommentarer om “FJERNE KORSET?

  1. Det hadde vært fint om du hadde hatt overskudd til undersøke om mine slutninger holder vann, da jeg selv ikke har tid til det nå: Jeg mener dette starta med at UDI nekta en moske i Oslo å huse flyktninger. Det var avisoppslag på dette. Jeg antar da at UDI har knesatt prinsippet om livssynsnøytrale lokaler for å begrunne standpunktet overfor moskeen, og vi har fått dagens situasjon. Her kan det være vikarierende motiver ute å gå.

    Setter for øvrig stor pris på dine blogginnlegg. Har selv de siste dagene argumentert med flere ang. viktigheten av å legge ansvaret der det hører hjemme, i forhold til denne problemstillinga.

  2. Nå er det vel slik at staten leier disse lokalene for å drive statlig virksomhet (mottak) (via private aktører), og så vidt jeg vet er det ikke religiøse symboler i lokaler med statlig virksomhet. Skjønt, Norge er jo ikke like strenge på dette med bruk av religiøse symboler i offentlig virksomhet som feks Italia og Frankrike.

Legg igjen en kommentar

