COLD TURKEY

Nå er jeg kald kalkun. Jeg er 100% nikotinfri. Jeg røyker ikke, og jeg snuser ikke. Det er en stor sorg, selv etter fire år uten røyk og fire måneder uten snus under leppa. Og jeg kjenner meg av og til så hudløs at det føles som om jeg har på meg den rå kjøttkjolen til Lady Gaga, skjønner? Plutselig får jeg lyst til å gråte uten grunn. Og jeg kan få tvangstanker ala «Hvordan smaker de kjøkkengardinene om jeg heller vaniljesaus på dem og slikker den i meg?» Jeg er som en gravis kvinne som plutslig får lyst på is med sild og tytebær! Forleden spise jeg 9 kokosboller i et smug bak Rema 1000.

Mannfolk i godt fremskreden alder skal ikke drikke for mye og de skal ikke røyke sigaretter eller putte snus under leappa. Godt voksne menn som heller ikke er helt slanke skal spise sunt, 5 grønne ting om dagen, og de bør gå minimum 10 000 skritt om dagen. Og jeg gjør så godt vi kan. Min nye hippe iPhone 6S har skritt-teller og trappeteller og kilometerteller og Gud vet hva-teller. Jeg kan kontrollere hver minste lille bevegelse min stakkars arme nikotinlengtende kropp utsettes for. Å være uten nikotin er som å miste fedrelandsfølelsen. Du går hjemløs rundt i selskapslivet og stirrer ut på de hyggelige røykerne som står utendørs og puffer rød Prince mens de oppdaterer hverandre om den siste sladderen på jobben. Livet mitt suger.

Men jeg vet at det kommer til å bli bedre. Om en stund, om noen år! For hvor lenge skal denne grusomme lengselen etter nikotin vare? Og hvor er alle de hyggelige menneskene hen? Jeg sitter inne sammen med alle de nevrotiske allergikerne som deler siste tips om brød uten mel og nøtteburger med hirsedressing og kortreist angst. Nå kommer sikkert en aller annen til å bli sint fordi de mener jeg håner allergikere, ok sorry, det er ikke meningen. Kanskje jeg bør begynne å strikke? Hekle? Er trolldeig helt ut?

Men jeg tenker på alle de gode vitsene som fortelles ute hos røykerne, på all sladderen og de gode vitsene der ute hos de som røyker mens jeg må sitte å høre på en kvinne med rødt krusete hennahår som er så allergisk for nøtter at om noen åpner en nøttepose ombord i et jetfly hun er på så vil hun dø! Jeg åpner en diger imaginær nøttepose under bordet og tenker at hun snart må bli stille.

Men jeg er en viljesterk kald kalkun. Jeg kommer ikke til å sprekke. Og fastlegen min kvitrer som en lerke fordi blodtrykket mitt er på vei ned, og kiloene raser av på grunn av all gåingen. Så får det heller være at jeg nå sitter her og har satt tennene i en boks med nystekte smultringer. Wtf, det er jo snart jul 🙂

4 kommentarer om “COLD TURKEY

  1. Hahaha! Jeg har aldri røkt, så jeg har sittet igjen inne sammen med alle nevrotikerne. Det har ikke alltid vært så gøy.
    Møtes vi en gang, Sven, da skal vi sladre skikkelig! Jeg kan en og annen røverhistorie!

  2. Kjære Sven! Har beundret deg stort under dine kamper mot nikotin,snus og alkohol.. Du har lagt din elsk på nydelig mat laget fra bunnen av..og nydt og levd livet med alle sanser. Har hatt deg som forbilde, – men har ikke opplevd å ha en dag som «frisk» etter at jeg sluttet å røyke for 2 år siden..Angrer allikevel ikke en dag på at jeg sluttet,- men fikk en del bivirkninger som at luktesansen forsvant,+ vektøkning, astmabronkitt, lavt stoffskifte, trøtthet ,svikt i muskelkraft og dårlig konsentrasjon. Sjekk stoffskiftet ditt! Ønsker eg lykke til,- fortsett med å være din egen beste venn, og på parti med deg selv! Du har gjort en fabelaktig jobb, og vært til stor inspirasjon for andre! M.v.h. Anne Lise

  3. Du, du trenger ikke gå gjennom alle disse forferdelige lidelsene. Det finnes en hjelp. Jeg har vært storrøyker i 53 år, jeg har røkt med begge hender, sånn mellom 40 og 50 pr dag de siste årene. Det måtte jo selvfølgelig ende galt. Jeg har prøvd alt som finnes gjennom årene. Helt fra den gangen den første nikotintyggisen kom og man måtte få den på resept. Jeg har prøv alt, flere ganger. Denne gangen var det virkelig alvor og fremtiden med et pusteapparat lå der foran meg. Hjelpen var der. Det er noe som heter damping. Det er også noe som heter Cigalikes, som ikke hjelper, men en skikkelig dampmaskin med en tank hvor man kan fylle på e-juice den hjelper. Da kan du fortsatt kose deg med den deilige følelsen at det kommer ut damp. Jeg brukte 2 uker på overgangen fra sigaretter til damping og har ikke smakt en sigarett siden 15. september 2015 kl 2345.Du kan kanskje si at det er jo ikke lenge siden, men behovet etter sigaretten er borte. Trangen etter røyk har forsvunnet. Dampen er kos og glede. Jeg er blid, lykkelig, fornøyd og glad. Ikke mer sulten, ikke irritert eller sur eller agressiv. Livet er bare såre vel.

Legg igjen en kommentar

