Skål, det er jul!

Etter at jeg sluttet å drikke alkohol for en del år siden hender det av og til at folk tar kontakt og lurer på hva de skal gjøre for å ta seg selv ut av uføret de har havnet i.

Jeg har bare et svar: Du må slutte å drikke!

Det finnes ingen snarveier, ingen omveier, ingen «kan jeg ikke bare drikke litt» løsninger. Korken på flaska, og se deg selv i speilet. Det er tøft og det er vondt, og det tar tid, men det hjelper. Etter noen måneder, kanskje år som hudløs og full av nerver våkner du en dag og finner deg selv foran speilet, og du spør deg selv: Hvorfor gikk jeg på krykker i så mange år når jeg er sterk nok til å gå på egenhånd uten Vinmonopolets hjelpemiddelsentral?

Jeg var, i følge ekspertene, ikke alkoholiker, men jeg drakk for mye i perioder og fikk nerveproblemer av det. Jeg trodde jeg måtte ta meg en drink eller noen glass vin for å tørre å gå ut, at jeg ble gøyere av det, at folk ville like meg lettere.

Etter at jeg tok vekk alkoholen i livet mitt har jeg erfart at jeg er vel så morsom, får gjort mye mer, og er bedre likt av de som gidder å prate med meg. For det er ikke lett å være edru på fest når alle roper til hverandre selv om de sitter ti cm unna. Det er også ganske klissent å motta så mye følelser fra folk som forteller deg hvor glad de er i deg og hvor mye de egentlig setter pris på deg. Så etter noen timer sniker jeg meg høflig og stille ut eller finner noen andre edru å snakke med, for de finnes på alle fester.

Skål, det er jul! Man må vel få unne seg litt ekstra i julen?

Jeg ser at i aviser og på sosiale medier skrives det mye om fyll og julefeiring. Julen er liksom litt hellig. Da skal det være fred på jord, familene skal møtes, og alt vondt skal legges bort etter at Sølvguttene har sunget julen inn osv. Men slik er det jo ikke. De fleste familier har lik i lasten. Vi er bare mennesker, knapt nok det, også i julen. Og mange vonde følelser dukker opp. Og så går det galt. Fyll i julen er ikke verre enn ellers, den ser bare grellere ut fordi scenografien er så vakker, og forventningene så store. Ingen blir alkoholikere eller drikker for mye bare i julen, grunnlaget er lagt på forhånd.

Vi snakker alt for lite som rusmisbruk og alkohol ellers i året. Vi er redde, det er ubehagelig, de aller fleste av oss er berørt. Vi kjenner alle noen som skifter personlighet i fylla. Vi gjør det kanskje selv.

Det er så ømtålig dette temaet, så vi lar være å si noe. Vi håper at det skal gå bra. Men en som drikker trenger å få motstand. Han eller hun trenger å få vite at slik oppførsel ikke er akseptabel. Og den som drikker trenger hjelp. Ikke av familie eller venner, de trenger hjelp av profesjonelle. Og det er ingen vits i å kjefte på fulle folk.

Ønsker dere en god jul.
Mat og drikke. En god samtale? Myke blikk. Vi møtes for å ha det hyggelig. De færreste av oss er opptatt av gaver, i hvertfall ikke de jeg kjenner. Ingen av oss tror på julenissen, og vi vet at det er først og fremst næringslivet som tjener på julefeiringen.

Men det er noe med den stjernen som ledet de tre vise menn fram til den stallen der det lille barnet ble født. Jeg tror ikke på den,men det er en fin fortelling. Vi trenger alle en stjerne som kan lede oss gjennom livet. Hvordan den ser ut og hvor den er er ikke så viktig. Den kan være nærmere enn vi tror. Jeg fant min. Meg selv. Det var et hyggelig, dog overraskende møte. Jeg mener ikke å være arrogant, men de fleste av oss er mye bedre mennesker enn vi tror.

4 kommentarer om “Skål, det er jul!

  1. Meget godt skrevet, særlig likte jeg sluttpoenget ditt. Ønsker deg ei god jul og et godt nyttår.

  2. TAkk Sven, det er så sant så sant. Sjelen er en del av det menneskelige legeme som er oppløselig inalkohol. Så hvorfor ikke la vær

Legg igjen en kommentar

