Linn Ullmann tilstår, hun har foreldre.

Linn Ullmann tilstår, hun har foreldre.

I hele sitt forfatterliv har Linn Ullman «fornektet» sitt berømte opphav og dekket seg bak fiksjonsbegrepet om noen har ment å ha gjenkjent en flik eller tre av virkeligheten.

I «De urolige» hopper hun rett inn i selve virkeligheten og leverer etter mitt skjønn sin beste roman. Jeg har lest den to ganger. Først som en skrubbsulten, og så langsomt og dvelende. Jeg er berørt.

Bokens motor er Ullmann og farens prosjekt om å lage en bok sammen. De setter seg ned og gjør lydopptak. Datteren spør, faren svarer. Men det er litt for sent. Ordene er ikke alltid der lenger og hva var virkelighet og hva var fiksjon? Noen av intervjuene er såre og fulle av angst over tiden som glipper. Og når datteren hører på dem etter farens død legger hun dem vekk i mange år. Nå danner disse grunnstammen, og er som et teatermanuskript som rammer inn bokens prosadeler.

Men det er også en bok om å være barn, om å ikke være en familie, om lengsel, og om en øy. Fårö. Ullmann kler av sine foreldre, tar leseren tett på to voksne som egentlig ville være barn. Men mest av alt kler hun av seg selv, bretter ut sin egen reise fra barn og inn i det vanskelige voksenlivet.

Jeg er ikke litteraturanmelder. Men jeg skriver av og til om bøker som berører meg her på denne bloggen. Og jeg er kanskje litt inhabil. Jeg traff Ingmar Bergman ved flere anledninger, og har vært på Fårö og jobbet i flere av husene hans på øya. Mitt neste teaterstykke ble påbegynt der.

«De urolige» er en god bok om en av verdens største filmkunstnere, om en mor som ble en verdensberømt skuespiller og regissør, og om deres datter Linn som de fikk sammen.

Linn Ullmann har skrevet en modig og rørende bok. Jeg anbefaler den på det varmeste.

Foto: Stranden ved Bergmans hus på Hammars Fårö. (Eget)

3 kommentarer om “Linn Ullmann tilstår, hun har foreldre.

Legg igjen en kommentar

