Våre grenser.

New York Times skrev nylig i en artikkel at etter at en gjeng asylanter forgrep seg på kvinner på en jernbanestasjon i Köln er det umulig å ha en saklig samtale om asylsøkere i Tyskland.

Avisen kaller tilstanden for posthysteri.

Og det er klart at de som frykter for sitt eget lands verdier får vann på mølla når slike totalt uakseptable overgrep skjer i det offentlige rom.

I vår del av verden har vi klare grenser for hva vi aksepterer, og de aller fleste av oss er enige om at kvinner skal kunne bevege seg fritt uten å bli voldtatt, trakassert eller tafset på.

Før jeg går videre vil jeg hevde min rett til å skrive om dette uten å bli beskyldt for å «elske muslimer» og «være naiv og blind» eller at jeg er «en fjols av en landssviker som ikke skjønner at dette er et ledd i at noen tar fedrelandet vårt fra oss». Men jeg mener at dette krever en helt egen fingerspissfølelse og fintenking for at vi kan løse det.

Våre grenser er klare.

Kvinner og menn, alle skal kunne få gå fritt på gaten, om dagen og om natten, kle seg som de vil, komme seg hjem i sikkerhet uten å måtte frykte for sin kropp eller liv.

Jeg er et av de «stupide og naive» menneskene som mener at Norge ikke er farligere nå enn da landet var et hvitt homogent samfunn for noen tiår siden. Jeg var reddere i Oslo på 70-tallet enn nå.

Forleden måtte Oslopolitiet snakke hardt til en amerikansk blogger om påståtte «no go soner» i byen. Politiet kunne fortelle at vold, overgrep og voldtekter var på sterk tilbakegang på Grønland, som er en bydel mange som ikke har vært eller bodd der tror er den sikre død om du beveger den inn dit etter mørkets frembrudd.

Det har blitt slik i den norske samtalen også.

Det er omtrent umulig å ha en saklig samtale om asylsøkere uten at trollene våkner til liv. Senest i går havnet jeg i tottene på en mann som mente at vi på den fjollete venstresiden hadde argumenter som ikke var tuftet på sunn fornuft. Asylsøkerne er Norges undergang, ferdig snakket! Vel, jeg mener selvfølgelig ikke at hele verden skal komme hit, og det er det heller ingen andre på venstresiden som mener.

Men, de som kommer hit bør ta innover seg hva som er våre verdier. Slik gjør vi det her. Og det er ikke lov å tafse på våre kvinner og unge jenter. Og det er jo bare en promille som driver med denslags på samme måte som ikke alle norske gutter ikke er i stand til å ta et nei for et nei.

Et overgrep er et overgrep.

Det spiller ingen rolle hvem det er som utfører det. Det er ikke verre at en gruppe asylsøkere forgriper seg på tilfeldige kvinner enn at det avsløres at en gjeng med kåte katolske prester har forgrepet seg på unge korgutter, også i Tyskland nylig.

En voldtekt er en voldtekt.

Det er ikke verre at en muslimsk mann voldtar en kvinne i et portrom enn at en ektemann eller nær venn voldtar sin kone eller en kvinne han kjenner. Begge deler er en kriminell handling og skal straffes etter norsk lov.

Forskjellen ligger i dag i at når en muslimsk mann gjør dette skriver mange på nettet:

«Der ser dere, slik er disse jævla folka som kommer hit!»

Mens når en etnisk norsk mann gjør det leter vi gjerne etter grunner og ofte sier noen:

«Jeg kjenner ham, og jeg kan ikke fatte at den hyggelige gutten kunne gjøre noe slikt.» Og av og til kan man høre:

«Var hun full? Hva hadde hun på seg?»

12 kommentarer om “Våre grenser.

  1. Virkelig, Sven, leter noen/vi etter unnskyldninger når en norsk mann voldtar en kvinne? Dette var nytt for meg. ‘Gjeng’ asylanter er vel også å underdrive det som skjedde i Køln og etter sigende flere andre tyske byer, og også i noen andre land. Nå kommer også nyheten om lignende hendelser i Stockholm i august, som DN ikke ville skrive om fordi dette ble sett på som rykter satt ut av Sverige Demokratene. Med det forbehold at dette ikke er enda en vandrehistorie, nettopp der er det svært vanskelig å holde tunga rett i munnen for tida. Problemet her – som vel i alle debatter sikkert- er at både de på venstre- og høyresida skriver for sine menigheter

  2. At prester forgriper seg er desverre ingen nyhet. Men at store grupper unge fremmede menn angriper i gruppe, mange steder samtidig, det er en nyhet. Nye nyheter er gjerne mer interessante enn gamle. Om vi ikke skulle få lov å ta opp en slik alvorlig endring i kvinners frihet til debatt ville det være virkelig ille!! Å prøve å bagatellisere det er ikke riktig.

  3. Du ser liksom ikke noen forskjell på planlagte masseovergrep begått av store gjenger, som forsøkes dysset ned av myndigheter og media fordi man «ikke vil gi høyreekstremister gode kort», og voldtekter begått av enkeltpersoner som skal og blir fulgt opp, etterforskes og får dekning i media?
    Og du skjønner fortsatt ikke hvorfor denne «høyreekstremismen» er på fremmarsj?
    Svake minoriteter skal beskyttes for en hver pris, selv om det medfører at de forblir svake?
    Når selv arabere og tyrkere sier dette er et kulturelt problem i MENA så skal det forties, whataboutiseres og relativiseres? Håpløst. Det eneste dere oppnår er at folk blir enda sintere. Eller «høyreekstreme» som dere ynder å kalle alle som fremmer kritikk og stiller spørsmål.

    • Jeg skjønner alt det du påstår at jeg ikke skjønner, mitt innlegg handler om at vi ikke skal skjære alle over en kam! Jeg krever min rett til å mene det når alle løper i flokk inn i blodtåka.

  4. Nei vel, men du er nå rimelig i blodtåka når det gjelder å vise til hvor *forferdelige* nordmenn er, spesielt de som ikke er like moralsk høyverdige som deg og som *våger* å stille spørsmål rundt migrantstrømmen.

  5. Jeg lurer på hvor mange mennesker er det snakk om når en bruker begrepet «strøm». Har enda tilgode å oppleve at det kommer en strøm med mennesker til vårt land for jeg tenker at en strøm er som elven. Det var det ene. Så vet jeg at jeg har hørt om gjengvoldtekter helt fra jeg sluttet ungdomsskolen. Og alle voldtektene er utilgivelige handlinger. Den handlingen graderes ikke etter hvem som utfører den. Det skal straffes uansett. Synd at media fokuserer på asylanter. Hva med andre som voldtar. Hvordan påvirker media ofrenes rett til å bli tatt på alvor. Og få støtte. Jeg kan ikke forstå at det er mer alvorlig å bli utsatt for voldtekt av asylanter enn ikke-asylanter . Det er sprøtt.

Legg igjen en kommentar

