The soundtrack of our lives.

Våknet i morges. Satte på kaffen. Skrudde på radioen.

«David Bowie er død», sier en kvinnestemme som fyller det iskalde kjøkkenet. Hva? Bowie skal ikke dø, kan ikke dø. Bowie er udødelig, det har han alltid vært, i mitt hode. Men altså død. Lazarus.

Jeg synker ned på en stol. Minnene strømmer på.

Bowie har vært lydsporet i livet mitt så lenge jeg kan huske. Lady Stardust. Jeg husker meg selv som pur ung gutt, halvnaken foran speilet på en bondegård, en alien, et outcast. Det fantes ingen så vanskapte, så rare og lite vakre som meg. Men Bowie sang meg inn i varmen. Det var lov å være rar, lov å ikke passe inn, være weird. Gåsehuden som nuppet seg på armene. Han sang til meg. Den ensomme ulven, skrekkslagen av lykke.

Taket løftet seg, det knitret i vinyl og et vindu åpnet seg mot friheten. Det ble den store byen, hovedstaden, skyhøye platåsko, rødt hennahår, glitter i panna og rød fløyelsjakke og irrgrønne slengbukser. Og Bowie sang. Vi sang med.

Noen år seinere. Seine netter i Strossa. Et svett kjellerlokale i Studentersamfunnet i Trondheim. Et dansegulv. Vi sleit ut parketten. Vi var unge, the young americans. Tilbake til Oslo, vi ble helter, heroes, kinesiske piker. Det ble et nytt tiår. Vi tilga Bowie skulderputer og grusomme dresser i syntetiske stoffer. Vi gjorde hva han befalte. Vi ble homo, vi ble hetero, vi ble bi. Og Bowie sang, sang,sang. Og vi digget. Spiste av hånden hans. Han sang for oss. Vi som ikke passet inn.

Nå er Lazarus død. Og som han selv sa: «Jeg vet ikke hvor jeg skal etter dette, men jeg kan love, det kommer ikke til å bli kjedelig.»
Selv døden ble stilig. En gentleman takker for seg.

Takk for at du var mannen som falt ned til jorden.
Takk for musikken sir.

Legg igjen en kommentar

