FARVEL ANSTENDIGHET.

– Når krybben er tom bites hestene, er det noe som heter. Oversatt til moderne norsk betyr det at når levestandarden vår trues avsløres noen av oss som dem vi egentlig er. Små, kjipe mennesker som tenker små redde tanker. Og da holder vi hardt i det vi mener er vårt, og vil ikke dele. Som dyr som kjemper for maten.

Krybben er langt fra tom i Norge, men hestene bites.

Helt siden Erna&Co tok over makten etter de rødgrønne har de frontet nedgangstider i norsk økonomi, messet det som et mantra, og ikke minst en stor omstilling i arbeidslivet som vil føre til ledighet. Ledigheten ser vi, særlig i oljebransjen i vest. Men det er en smule patetisk når Jensen&Co kaller dette en krise og bruker denne «krisen» til å skyve flyktningene foran seg.

Denne oppkonstruerte «unntakstilstanden» har i det siste fått noen groteske utslag. Ord som «godhetstyranni» og «gullstol» er blitt brukt, og nå vil Keshvar i Frp konfiskere eventuelle penger og verdisaker som flyktninger måtte ha med seg når de kommer til landet for å søke om opphold.

I og for seg er det en anakronisme at en som selv har vært flyktning til Norge er den som kommer med et slikt forslag, men la nå det ligge.

Her mister Frp sin siste rest av anstendighet, om de i det hele tatt har eid noen. Jeg kjenner at det lugger i hele blodsystemet når jeg tenker på det.

Er ikke penger og verdier noe disse som kommer for å etablere seg her trenger aller mest? Hva med heller å gi dem norsk skattekort, la dem få åpne bankkonto sporenstreks slik at de kan kjøpe seg et sted å bo og evt starte noe bærekraftig for seg og sine? Men nei, man skal ta det de har fra dem, sette dem på et mottak, la det gå både vinter og vår mens UDI’s kvern maler i langsomme drag? Og i ventetiden skal de nedverdiges og tynes psykisk og fysisk. Jeg blir kvalm.

For det er jo ikke slik at alle de som kommer hit for å søke beskyttelse er noen fattige fillefranser. Noen av dem er kirurger, direktører, politikere, bedriftsledere osv. Og ja, noen er helt «vanlige» folk. De er flyktninger, men de er nødvendigvis ikke nede for telling økonomisk, og de kommer ikke for å snylte, de kommer for å redde livet.

Ja, du har rett, det er de sterkeste, de mest priviligerte som kommer hit. Men skal vi sende dem ut bare fordi de er de sterkeste, de rikeste, de heldigste? Verden er nå en gang skrudd slik sammen at med litt penger i lomma går ting litt lettere, det vet da vi som bor her i dette landet, gjør vi ikke?

De svakeste er igjen i nærområdene, og hva er planen der Frp? Kan dere ikke sette inn dette lovede støtet der og ikke plage folk som har noen skarve kroner med seg når de kommer hit?

Jeg har alltid tenkt at Norge, mitt lille land, alltid har vært anstendig, men nå tviler jeg.

Mødre og unger rives ut av sengene sine om natten, gis en pakke med brødskiver før de settes på en buss og transporteres ut av landet. UDI blir instruert til å sende ut brev som sier at det er lite trolig at asylantene får opphold, og dette gjøres før søknaden er behandlet.

Vi skal sende et signal, heter det. Et signal om at her er vi strenge! Og at FN sier i klartekst at det ikke er trygt å sende asylsøkere tilbake til Russland bryr ikke Listhaug seg om. Her skal det handles og strammes inn, integreringen tar vi siden. Sånn utpå våren, mumles det.

Farvel anstendighet. Ønsker Erna og Siv et skikkelig stort hull i CV’n etter valget i 2017.

Hat meg gjerne for det jeg skriver, men når dette er over vil jeg ikke orke å tenke på at jeg var en av de mange som ikke sa i fra.

Jonas, Audun, Trine, hva f… tenker dere på?

27 kommentarer om “FARVEL ANSTENDIGHET.

  1. Jonas, Audun, Trine, hva f… tenker dere på, spør du. Mitt svar til de nevnte, men akk så tause partilederne som jeg hadde større tro på, er å sitere Øverland:
    «Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
    og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer dig selv!
    Jeg roper med siste pust av min stemme:
    Du har ikke lov til å gå der og glemme!»

    Til alle Listhaug’er og Sandberg’er har også Øverland en presis diagnose:
    «Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
    De puster på hatets og ondskapens glør!»

    • Det har ikke ikke vert i dine tanker at Øverlans dikt kanskje kan komme mer til rette om en 20/30 års tid når innvasjonen er fullført.
      Hvor er alle kvinner og barn som sannsynlig vis er de som trenger mest hjelp.
      Du er ansvarlig for dine barn,hvordan tror du det blir for dem
      Men jeg skjønner at den tanken har ikke foresvevet deg.Får håpe du en dag våkner

      • Å kalle innvandring og flyktningehjelp en invasjone er bort i mot det døveste jeg har hørt, siden Listhaug kalte godhet for Tyrrani.
        Men kastet ikke babyen ut med oppvaskvannet. Hva nytter det å stoppe invandring, om vi selger vår anstendighet i samme slengen. Da har vi missted oss selv allerede, og Norge er ikke lenger hva de en gang var, den gang vi ennå brydde oss.

        Hadde det vært sånt at verden gikk under med innvandring, hadde verden gått under for tusner av år siden. Forandring er ikke feil, det er bare forandring.
        Mulig du tror nordmenne og Norge er så svakt, at vi ikke kan overleve en innvandringsbølge. Men det får stå for din egen dårskap, for like lite tro har ikke jeg på dette landet og dets styrker.
        Noe av det vi alltid har vært flink til her i landet, er å lære hverandre å leve fredelig i sammen. Det er ikke lenger siden i går, at kongen og dronningen gikk ned gatene i Oslo uten livvakter. Hvor eller kunne det ha skjedd i verden.

        Det er ikke innvandrerne som er problemet, men de som møter dem med hat og derfor radikaliserer de som kommer hit.
        Vi kan ikke forvente at folk skal like oss og behandle oss med respekt, om vi behandler dem som dritt. Dette er ikke så vanskelig å skjønne.
        Derfor er rasisme vårt største problem her i landet, og ikke innvandring. Hat er vårt største problem, ikke omsorg og godhet.

        Så alle disse blåøyde som har tatt til seg FRP’s argumenter, og ikke har skjønt at de kun driver med det fordi frykt sanker stemmer bør snarest våkne opp.
        Før de bidrar til å ødelegge den norske folkesjelen, og nasjonens navn og rykte som en fredsnasjon.

      • Bortsett fra at du sannsynligvis kommer til å få barnevernet på nakkes siden du har babyen i oppvaskvannet i første omgang 🙂 så er dette noe av det bedre jeg har lest på lenge.
        Vi andre pleier å ha babyer i badevannet og ikke i oppvaskvannet sammen med oppvasken. Det får være måte på multitasking 🙂

  2. «Hva med heller å gi dem norsk skattekort, la dem få åpne bankkonto sporenstreks slik at de kan kjøpe seg et sted å bo og evt starte noe bærekraftig for seg og sine?»

    Unnskyld meg? Holder det med jobb og bankonto for å kjøpe seg et sted å bo? Sist jeg sjekket, må man faktisk bedrive langsiktig økonomplanlegging for å skaffe seg den nødvendige egenkapitalen som skal til for å få lån til bolig.

  3. Det kjem mange velkvalifiserte innvandrarar hit til landet, men byråkrati pluss strenge regler gjer at dei ikkje får lov å arbeida i faget sitt. Eg kjenner ein tannlege, spesialist i protese-teknikk, som var kisteglad då ho etter tre år fekk arbeid på deltid som ufaglært barnehage-assistent.

    • Egil Henrik Lehmann: Det kjenner jeg til. Jeg møtte en Iransk dame i Bergen for ca 15 år siden som slet stort med å få praktisere som tannlege her i Norge. Hun måtte ta opp fag på Unversitetet i Bergen som hun hadde hatt på ungdomstrinnet i Iran. Som hun selv sa. På skolen i Iran så måtte barna kunne lese og skrive før de begynte. Hvis ikke fikk de ikke begynne. Den basis undervisningen var foreldrenes ansvar, ikke skolens.

      Etter mye om og men fikk kun jobb langt ute på distriktet etter å ha tatt opp mye av den utdannelsen hun allerede hadde.

      • Hvis vi skal dele ut anekdoter så kan jeg være med. Jeg kjenner også en «tannlege» fra Tyrkia, som, etter å ha trukket to tenner (i løpet av samme timen) på et barn, viste seg å ikke være tannlege i det hele tatt. Papirer var kjøpt på svartebørsen og godtatt uten videre i Norge, dessverre for barnet. Dette var også ca. 15 år siden.

    • Det er en selvinnlysende og god grunn til at Norge ikke uten videre godkjenner utdannelser, diplomer og CVer fra diverse land med manglende demokratiske tradisjoner og høy korrupsjon… Trenger jeg å si mer?

      Jeg sier ikke at din bekjent ikke er tannlege, eller at vedkommende har kjøpt seg et slikt diplom, men det er bedre å få testet ut kunnskapene til våre nyankomne medborgere før man lar dem få borre med drill og operere med annet maskineri i gapet på folk.

      Myndighetene kan ikke engang stadfeste hverken identitet eller nasjonalitet på flertallet av de som ankom i fjor høst på grunn av manglende eller lite troverdige dokumenter, men å stole på deres påståtte ekspertise, ja hvorfor ikke? Spesielt innen helsesektoren. Ikke bare mangler vi folk, men det er jo også lenge siden vi hadde en skikkelig sykehusskandale her til lands.

  4. Ja vi skal huske alle som er med å radere ut den norske kulturen å tar fra våre etterkommere et trygt liv og når den dagen kommer skal sånne som dere straffes og straffes hardt Vi har jobbet hardt et langt liv som har tatt helsa. og da skal fan meg ikke noen forkvakla snylttrere få komme til dekka bord. ER det så svert å få islamske tilstander her? For å si det på den måten Hadde jeg hat en datter kone eller noen i familien som hadde blitt voldtatt eller skadd av disse undermålerne . Hadde jeg ikke vilt før jeg har funnet disse og skjert utstyret av fanskapet og kjørt dem på skjøen, så hadde de fått satt meg inn så hadde jeg hatt godt stel resten av livet.

    • Ja, du ser vel dette klart du Odd Åge Sinnataggen, der du sitter på en solstol i Thailand og klager. Ønsker deg et godt liv der nede. Det går nok bra skal du se. Kanskje et kurs i norsk, du må jo ta vare på det norske språket som er selve ryggraden i norsk kultur? Det har du vel tid til nå som du er pensjonert?

    • Odd Kåre Jordahl: Hva får deg til å fråde sånn av raseri over at det kommer noen nye innvandrere til Norge? Jeg forstår ikke hvordan du og dine likesinnede kan ha så lavt selvbilde og så dårlig tro på vår kultur (som rett nok er i stadig forandring utenfra, men av helt andre årsaker enn de du tenker på). Norge er bygd på innvandriing, det er ikke noe nytt, og forhåpendligvis vil det fortsatt komme nye folk til Norge. Norges etniske befolkning – hva nå det enn er? – kommer fortsatt til å være i flertall i landet, så slapp av, det går bra! Og jeg vil ha meg frabedt at du og alle andre Listhaug’er prøver å definere godhet som tyranni. Godhet handler blant annet om anstendighet i praksis, det var det Sven Henriksen prøvde å belyse i sitt blogginnlegg.

      Og selvtekt er ikke lov og jeg antar at du er en sterk tilhenger av lov og orden?

    • ??? Arrestér meg gjerne om jeg tar feil, men er ikke du bosatt i Thailand helt eller delvis, med en ung, flott thaidame?? Konvertert til hinduismen da kanskje? Gått språkkurs og lært thai (håper det er lettere å lære enn norsk…)
      Tanken på integrering må ligge ditt hjerte veeldig nær, tatt i betraktning din enorme motvilje mot utlendinger i Norge. Du, bedre enn noen burde vite at det tar lang tid å lære både både språk og kultur, og i tillegg bruke dette aktivt i ditt nye hjemland… Kommer man fra krigsherjede land, vil kanskje det påvirke i forskjellig grad også.
      Du provoserte meg til å begynne med, men jeg fikk fort medynk med et så stakkarslig og fattig hjerterom. Stopper her, for å bruke mer energi enn jeg allerede har gjort på en så innsnevret… tenkemåte, anser jeg som bortkastet. Regner ikke med at det her er rom for en smule fornuft og empati et tydeligvis ikkeeksisterende.

  5. Hurtig retur at mennesker som åpenbart ikke er flykninger må da sies å være en enorm forbedring innen behandlingen av asylsøkere, å la mennesker sitte å vente i årevis på avklaring for deretter å bli sendt ut, slik tidligere regjeringer hadde som praksis, mener jeg er svært nært opp mot tortur.
    At økonomiske motiverte lykkejegere prøver seg er selvfølgelig helt greit, det er en menneskelig egenskap å forsøke å forbedre eget liv, så akkurat det kan ingen lastes for.
    Men igjen, det er bedre for alle, de som forsøker seg og ikke minst for de som er reelle flykninger, at de grunnløse blir sendt ut så raskt som mulig.
    Vi har ikke nok til alle, og da bør jo fokus være på at det hurtig avklares hvem som skal bli, og hvem som må dra hjem til kona og familien igjen .

    Så jeg vil hevde det tvert motsatte av det du gjør i overskriften, i anstendigheten navn, få avklart status så raskt som mulig slik at vi slipper disse skjebnene som venter i år etter år for deretter å bli utsendt, for det er uverdig og slettes ikke anstendig .

  6. Jeg viser til det jeg skrev under «Våre grenser». Det er bra du får spy ut ditt hat mot det ekle drittfolket som ikke mener det samme som deg og derfor ikke er gode, anstendige mennesker, Henriksen!

    • Bare lurer, siden du er så feig at du ikke våger å stå fram med eget navn når du deltar i den offentlige samtalen er dette siste gang du slipper gjennom med en kommentar her hos meg. Du legger ord i munnen på meg som jeg aldri har sagt. Nordmenn er ikke et drittfolk, og jeg spyr ikke ut hat. Jeg skriver og deltar i debatten under fullt navn og jeg tro på det gode i menneskene. Sånn.

      • Nei vel?

        «Oversatt til moderne norsk betyr det at når levestandarden vår trues avsløres noen av oss som dem vi egentlig er. Små, kjipe mennesker som tenker små redde tanker. Og da holder vi hardt i det vi mener er vårt, og vil ikke dele. Som dyr som kjemper for maten.»

        Og jeg har sagt hvorfor jeg ønsker å være anonym. Det er fordi jeg ikke vil trekke folk som ikke har noe med debatten å gjøre inn i den, f.eks. arbeidsgiver.

      • Joda, jeg tør stå for mine meninger, og jeg skjønner vel ikke helt hvorfor du henger deg opp i det – i stedet for å diskutere det du selv har lagt ut? Hvem er disse du spyr din edder og galle ut over?

  7. Kjenner du deg igjen?
    «Det finnes en bestemt type person hvis identitet i sin helhet er bygd på forestillingen om å være god. Og som ser det å være god som et produkt av ens meninger. Når hva som anses som gode meninger endrer seg raskt, får denne personen panikk og gjør sitt aller beste for å overbevise seg selv og resten av verden om at det er dette man egentlig alltid har ment. Å ha tatt feil er ikke et alternativ, siden vedkommende ikke ser noen forskjell på meninger og moral. Å ha feil meninger er å være ond. Og «jeg» er jo et godt menneske.»

  8. Du verden… Her fattes omsorg for folk som har penger nok til å betale for seg og la seg frakte til Norge…og helst skal få slå seg ned med sine penger og rikdom og starte sin lukrative tilværelse, alt mens de som burde vært her, de som ingenting har og som enten sulter i hjel eller rømmer fra bomber og granater for å finne et nytt skjulested, er ikke videre interessant for landet…eller «forfatteren» her! Selvsagt skal det være forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomon, og helst må jo ikke «de kongelige» støtes og få psykiske problemer eller stå i kø og vente i kø, man kan jo få varige skader av slikt…mens fillefransene må finne seg i å løpe fra bombene med seg og sine… og kommer aldri til det forgjettede land…. på grunn av fattigdom og elendighet!!! Men pytt sann, hvem bryr seg… Var det noen som nevnte KVALME?

    • Rita Voss, hvilket innlegg er det du har lest? Hvor har jeg sagt at folk uten penger ikke er interesante for landet? Jeg sier at OM folk har litt penger så skal de ikke tas fra dem, men la de bruke dem til å få det litt lettere her. Vi snakker ikke om en gjeng med milliardærer som kommer hit, alvorlig talt.

Legg igjen en kommentar

