ORDFØRERPARANOIA.

Jeg har skrevet om den eventuelle nye storflyplassen på Hauan før, og nå gjør jeg det igjen. Da jeg kom til Mo i Rana for å begynne å arbeide ved Nordland Teater for nøyaktig ti år siden hørte jeg om disse flyplassplanene for første gang, og her står vi fremdeles, ikke helt på stedet hvil, men med stakkarslige lille Røssvoll som prøver å være en flyplass, men som egentlig bare er en delvis åpen kafeteria med landingstillatelse.

Nå har jeg flyttet til Mo for godt og arbeider over hele landet. Her er litt om mitt liv som flypendler.

Å komme seg til og fra Mo med fly kan være en styrkeprøve, det vet alle som flyr mye på Helgeland. Og dyrt er det. Når jeg flyr til New York koster billetten Mo-Oslo mer enn Oslo-New York ofte. Her er et annet eksempel.
Jeg og musikerne mine skulle spille på Varangerfestivalen i Vadsø. Fra Mo til Vadsø er det ikke så veldig langt i luftlinje om man ser Norgeslandet som helhet.
Dette ble den billigste flyruta: Mo-Bodø-Oslo-Tromsø-Kirkenes-Vadsø-Vadsø-Kirkenes-Tromsø-Oslo-Trondheim-Mosjøen-Mo. Puh.

Vi er en miljønasjon eh?

Folk flest kjøper sparepærer og sortere i grønne og brune poser, vi prøver så godt vi kan å spare miljøet, mens vi (folket) tvinges av myndighetene som pålegger oss dette, til å spy ut en haug med miljøfarlige gifter bare fordi flyrutene i Nord-Norge er så dårlig organisert at du må farte som en tulling rundt halve Norge før du kommer deg dit du skal uten å bli flådd!

Ok, nå er det noen som snakker om miljøet når det kommer til å bygge flere storflyplasser i Norge. Selvfølgelig er det ikke bra for miljøet å fly for mye, men jeg tror faktisk flyturene blir mer effektive om ting organiseres bedre i regionen, og det vil Hauan føre til.

Så får disse paranoide ordførerne sitte der og sutre for at de må sitte i bilen noen minutter ekstra for å ta seg til flyet, det gjør folk over hele verden. Og ikke visste jeg at folk nordpå fikk panikk av en times biltur?

Ta toget? Har du tatt toget fra Mo i Rana til Oslo? Jeg har. Mange ganger. Det er en sann prøvelse for rygg og kropp. Og kostholdet ombord kan med god vilje kalles for hjerteattakk.no – knalldyr og vond junkfood, men blid betjening, det skal de ha. Og nesten 17 timer tar det, godt og vel en hel dag, og det samme tilbake. Jeg vet ikke om alle har tid til det? En togtur til Oslo i helgen folkens? Ok, start torsdag og reis hjem mandag, ellers er helga borte før du kommer deg ned 🙂 At vi kommer til å få lyntog i nord, dream on!

Jeg håper på ny storflyplass på Hauan om ikke ordførerene forpurrer det med å klirre med ordførerkjedene, patetisk partiotisme og andre søkte bortforklaringer.

Dette vil bli et løft for oss alle, også for de mest negative.

Her er en liten søt historie om et politisk parti jeg elsker å hate. Dette partiets tidligere formann rev av seg håret i årevis for å hindre at den nye operaen i Bjørvika skulle bli bygget. Vel, da den sto ferdig ville det samme partiet holde valgvake der. (2009) 🙂 Når ting er bygget, og alle slår hendene sammen og sier: Nei, skulle du sett! er alt glemt.

Jeg skal like å se den ordføreren som ikke står på rullebanen og flasher ordførerkjedet når snora klippes på Hauan.
Og Rana Blad kommer til å ga av skaftet. Dette er større enn månedlandingen og Artic Race, kommer Victor Leeds Høgseth til å skrive. Og jeg kommer for en gangs skyld til å være enig med ham.

Photo: NORTH

4 kommentarer om “ORDFØRERPARANOIA.

  1. Jeg tror Svein Henriksen gjør lurest i å holde seg til han kan, -teater.
    Det er på ingen måte trafikk-grunnlag stort nok til å få flere avganger i begge retninger med større fly, eks. B737, inn og ut av en ny storflyplass på Mo i Rana.
    Helt enkle resonnement viser det i tillegg til erfaringer fra andre flyplasser i Norge.
    Jeg hadde en lengre artikkel i Rana Blad og Helgelands Blad for noen år siden da noen tilsvarende optimister fomlet med lignende ideer om -Helgeland Lufthavn- plassert midt imellom Mo og Mosjøen.
    Kort tid senere var prosjektet dødt. Til overmål ble Widerøe solgt ut fra SAS, akkurat slik som jeg påpekte. Sugerøret i statskassen ble kuttet for alltid.
    Nå drømmes det igjen om stor flyplass.
    Jeg setter min lit til at vettuge politikere med sans for andre argumenter enn statlig finansierte arbeidsplasser som grunnlag for en storflyplass.
    Bj. IVARSEN

    • Det står du fritt til å mene Bjørnar Iversen, men to ting: Jeg heter Sven. Og politikerne du stoler mer på jobber også på statsfinansierte arbeidsplasser. Mvh Sven ikke Svein..

  2. Ja, det er håp i hengande snøre. Men det snøret blir nok hengande….Har tatt turen Tønsberg-Mo både med fly,tog og privatbil en rekke ganger de siste 40 åra, og kan godt kjenne meg igjen i beskrivelsen din. En halvtimes biltur fra her hvor jeg bor ligger Sandefjord Lufthavn Torp. Og vi kommer oss jo avgårde.Mest Wizz Air og Ryanair. Men nå har jeg til og med honnørrabatt med Widerøe til Bergen og Trondheim. og så har vi jo Norwegian… når det passer Kjos.Det er i turisttida at vi kan komme til Bødø og Tromsø…350-400 00 mennesker sogner til Torp og rekker flyplassen på en drøy time med privatbil. Og fra Drammen til Kragerø finns det et betydelig næringsliv som benytter flyplassen…Selv det er ikke interessant for Norwegian.
    Hauan sitt nedslagsfelt vil bli tredjeparten så mange mennesker.
    Så den dagen Hauan måtte bli ferdig, og ordførerkjedene stråler om kapp med Sven Henriksen, og alle venter på første flyet… hvem kommer da? En grønn og liten Dash med dårlig tid! For Kjos vil glise skeivt, men uinteressert.
    Det blir i høyden bli noen charterreiser til syden. Og det er kanskje det viktigste for moværingene?

Legg igjen en kommentar

