Ikke vær så jævla følsomme da!

Godhet er blitt en svakhet. Gullstol og hard klype er dagens evangelium.

Sylvi Listhaug sitter blendende vakker med et tindrende smil om munnen mens gullkorset rundt den slanke halsen blinker i lyset fra tv-lampene. Hun er det nye Messias som skal frelse fedrelandet, selv trollene på nettet brummer fornøyd ved synet av denne unge kvinnen som er himmelsendt for å komme oss hardt prøvede nordmenn til unnsetning i disse krigslignenede tider for lille Norge.

Og mangemillionær Hegnar hveser fra sitt store imperium «Skal man kunne gråte seg til asyl også nå?» mens grenseloser anno 2016, aka mennesker som bryter norsk lov ved å hjelpe mennesker i sikkerhet i kirkeasyl blir tatt fra sertifikatet, kastet nakne på glattcelle mens anklagen lyder: Medmenneskelighet.

Hva faen skjer? bulder Torbjørn Berntzen, eks AP-politiker også kjent som «Leppa fra Grorud.» mens Listhaug løper fra mikrofon til mikrofon der unge mannlige journalister ofte står fjetret av skjønnheten fra Vestlandet, så fjetret at alt blod forlater hjernen og de glemmer hva de egentlig skulle spørre henne om. For hun er jo så «jævla vakker» som en av dem skrev på Twitter.

Ja, i disse dager holdes mikrofonene opp for de som har de mest spektakulære postulater å komme med, mens de som kanskje hadde hatt noe klokt å melde ikke kommer til orde. Dessuten er jo norske medier mer opptatt av å intervjue en av Norges mektigste duck face-bloggere enn av mennesker i nød. Og i stortingskulissene sitter Skei Grande og Hareide og kludrer på et nok et tafatt brev som ingen gidder å lese.

Det var jo ikke slik det skulle bli? sier de som nå er engstelige. Vi kan jo ikke sende små barn og mødre ut i sprengkulda? Og er Russland egentlig et sikkert land? Vel, det skulle man ha tenkt på i november. Listhaug skal ha rett i en ting, og det er at det er kaldt i nord om vinteren. Og når man har skrevet på en avtale, så har man skrevet på en avtale, så ikke sitt der å vær så jævla følsomme! bjeffer kommentarfeltet der det er fest og fyrverkeri og gode dager for fedrelandsvennene.

At mange av dem som ynder å skrive der er trygdeflyktninger og knatter sine meninger på nettet fra en solstol i Thailand må man ikke nevne, for da gripes det til offerrollen og det som ynkeligere er. Norge for føkkings nordmenn, heia Thailand! Vi kan jo ikke bo hjemme lenger, det er jo så mange svartinger der! Hjernen er alene, og logikken har tatt tidlig vinterferie, som for mange varer året rundt.

Men jeg tenker på dette med følsomhet.

Når ble godhet og følelser for de som er i nød en svakhet? Er man en landsforræder bare fordi man maner til litt humanitet? Norge har fått besøk av litt i overkant av 30 000 flyktninger i 2015. Er det en krise? Jeg synes ikke det. Bør vi ikke heller lete etter løsninger enn å bare se det verste i alt.

Nei, jeg mener ikke at hele verden skal komme hit. Det er ikke plass til det, det har vi ikke råd til, og det er heller ikke slik at hele verden vil komme hit, og store deler av verden vet ikke hvor lille Norge er. Og når Sylvi Listhaug sier at det er «milliarder av mennesker som ønsker seg hit for å få et bedre liv» er det det reneste sludder.

Det som imidlertid er krise er at 62 mennesker eier like mye som halvparten av jordas befolkning gjør. Det sier litt om hvor fucked up alt er. Og til folk skjønner at vi ikke kan dure på som vi vil uten omtanke for andre kommer jeg til å være så jævla følsom jeg bare vil på andres vegne.

Går det an å gråte seg til skattelette Trygve Hegnar?

Tror faktisk ikke det er nødvendig å felle en tåre for denslags på kongeskipet Norge. Fanden hjelper sine. Vi snakker faktisk gullstol for de mest priviligerte!

 

 

 

 

 

 

81 kommentarer om “Ikke vær så jævla følsomme da!

      • SV får taletid ja, det er plagsomt for noen. Rødt får nesten aldri uttale seg. Men du at vi ikke skal ha en oposisjon? Litt mer diktatur Kjell-Arne?

      • Kjære «meg».

        Det er ingen som har sagt at det er Sylvi sin skyld at 62 mennesker eier like mye som halvparten av verdens befolkning. Derimot skal eksempelet si noe om hvor fokuset burde ligge. Altså i stedet for å kalle litt i overkant av 30 000 asylsøkere en krise, så kan en se det akutte og alvorlige behovet for å jevne ut fordelingen av rikdommer, både innad i det Norske samfunn, mellom Norge og andre stater, og mellom folk på verdensbasis, som det som er akutt og bør gjøres noe med. Dersom du vil diskutere innlegget ovenfor ville det derfor være mer nyttig om du snakket for eller imot dette argumentet istedenfor å tolke innholdet feil og i en lite respektfull tone kalle det (som du selv har funnet på) idioti.

        Men kjære «meg». Om du er giret på å diskutere dette videre som to personer som har respekt for hverandre, hører på hverandre, og tar opp det som faktisk blir sagt, så er jeg med på det!

      • 30000 ekstra flyktninger som kommer i.løpet av tre-fire måned er for mye for norge..bare naive og «blinde»»forstår ikke..

    • Du skriver at Reportere Ikkje stiller Sylvi Listhaug kritiske spørsmål. Har du Ikkje tilgang til tv eller aviser der du bor? Forrige debatt som NRK kokte sammen så var det i del en 3 stk mot Listhaug og del 2 4stk mot Listhaug. Ho svarte utrolig bra for seg og vann begge debatter med stil. I utspørring på Stortinget var det alle (bortsett fra Harald Tom Nesvik) mot Listhaug. Over alt hvor hun går så er det liksom Sylvi mot røkla. Du må være bra venstrevridd hvis du mener ho har fått det lett. Kvinnesakskvinner bør jo trykke Sylvi Listhaug til sitt brøst, for tøffere dame finnes vel knapt. Ho står virkelig rakrygget og oppreist samme hva som kommer.

      • Listhaug og Anundsen er i samme klasse. De bryr seg ikke om de gjeldende regler for medmennesker som FN og andre setter. FRPS «politikk» gjelder foran alt og alle!! At Erna lar disse to karrierepolitikkerne få lov å holde på å bryte alle menneskerettighetene som de fleste land er enige om, gir jeg ikke mye for.😢😢

      • Eddie, du svarer feil innlegg regner jeg med. Du hverken svarer eller kommer med tilsvar på det Eg skriv. Greit å holde seg til saken og Ikkje snakke om alt annet

    • Å ja så lille Norge skal hjelpe alle stakkarer i hele verden nå. IDIOT. Norge skulle ta imot 8000 men det ble 36000 da bør det være på sin plass at noen må sendes ut også! Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda din innkompetente naive fjompenisse!

      • Først vil jeg takke for en fantastisk retorikk! *ironi*

        Nå er det ingen som sier at de som ikke har rett til hjelp, ikke skal sendes ut. Men nå er det sånn at mens politikere verden over har diskutert seg blå i trynet for å finne ut hvor mange man skal ta i mot, og hva man skal gjøre med Syria, så glemte de å tenke på at en dag ville flyktningene få nok. Plutselig sto de på døra vår, og da gjaldt plutselig ikke «vi skal ta inn 8000» lenger.

  1. Så utrolig enig med bloggeren. En flott beskrivelse av status quo. Skjønnhet og penger ruler landet for tida.
    Vi vanlige mennesker med skamvettet og medmenneskeligheten i behold, får ta ord som godhetstyrrani, naivisme, landssviker, snillhet og hva nå enn Frperne melder fra Thailand og desslike, som hedersberegnelser. Jeg gjør det med stolthet.

  2. Vil vi virkelig ha det slik i Norge ? vil vi ha barnebruder , steining av homofile , steining av voldtatte kvinner ? vil vi virkelig ha et slikt kvinneundertrykkende samfunn som muslimene vil ha?? lever vi ikke i år 2016 e.kr eller 2016 før kristus ? hvilket muslimsk land lever i fred og harmoni ?? hvorfor hjelper ikke det muslimske landet Saudi-Arabia som akkurat pr nå har 1 MILLION ledige senger pga MEKKA ,hvorfor stiller ikke di opp hvis det er sant at muslimer/koranen har noe med kjærlighet å gjøre?? kjære dere ingen av oss som dere kaller NETTROLL er redd for det ukjente alle muslimene fører med seg , men alt det kjente muslimene fører med seg , hvorfor er det 80% menn som flykter og lar koner og barn være igjen i krigssonene??? burde di ikke heller vært igjen og kjempet for landet sitt og sent kvinner og barn i sikkerhet ??? Kall meg gjerne nettroll eller rasist , kjære dere vi må være realister , jeg er ikke noe nettroll men frykter for mitt barns fremtid , Oddbjørn Håland ,Kvås

    • Jeg påberoper meg å være realist, på lik linje med deg Oddbjørn, vi har bare ulik oppfatning av realiteter..

      Har du ikke tiltro til deg selv, dine medborgere og eget samfunn? Tror du virkelig at det norske samfunnet ved et pennestrøk forvandles til en shariastat i midtøsten? Eller kan det tenkes at ved god integrering, grundig og rettferdig behandling av søknader så kan det hende at en økt flyktningetilstrømming ikke innebærer noen enorm trussel mot «oss». Hvem nå «oss» måtte være…

      Jeg tenker at det må være helt forferdelig å stole så lite på seg selv og andre, og jeg synes synd på deg og alle andre som er like redde som deg. Oddbjørn, du har min fulle medfølelse!

      Tommelopp til bloggforfatter, jeg er 100% enig med deg, og jeg vil heller gå på en smell ved å forsøke å gjøre en forskjell i verden ved å vise omtanke og medmenneskelighet, enn å skule mistroisk på alle jeg møter.

      • Jeg er helt enig med deg Nala Andersen! Jeg vil heller gå på en såkalt «smell» – som vi mest sannsynligvis vil forutse komme før den vil få får store konsekvenser, og vite at vi har prøvd så godt vi kan å vise medmenneskelighet og empati. Skal vi bare sitte her og ikke ta noen sjanser? Bare sitte her å «sikre oss», fordi vi er redde for at Norge skal miste sin 12 år lange(ifølge Nettavisen), stolte hedersplass som nummer én på FN’s Human development Index list – som da er en liste som måler verdens land på flere indekser.

        Har vi ikke lært av mennesker som har tatt sjanser før i tiden? Hvor grunnlaget og bakgrunnen har vært medmenneskelighet, sympati og omsorg? Er ikke Norge et land med grunnverdier som solidaritet, likestilling og likeverd – mellom og for ALLE mennesker? Eller gjelder disse verdiene bare mellom oss fiskeelskende, skigående, brunost-spisende nordmenn….?

    • Du nevner steining av homofile, barnebruder, steining av voldtatte kvinner osv, og en kunne sikkert laget en lengre liste. Merk deg at dette ikke har noe med Islam å gjøre, men tilhører enkelte KULTURER, og endel av de kulturene finner man i islamske land… Syria var ikke blant de landene som drev med slikt, de var et ganske oppegående land helt til IS dukket opp med all faenskapen deres…

      Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at det blir steining i norske gater sånn med det første, vi har et ganske godt lovverk her i landet som kjapt hadde ryddet opp i det. Om det skulle bli slik at muslimene plutselig skulle gjøre et statskupp her i Norge, har vi mange berette nordmenn som er klare for å kjempe for Norge og som har vært det lenge. Men, tenker at du kan nok trøste deg med at de fleste er oppegående og sivilserte mennesker som helst bare vil leve et trygt og godt liv sammen med familiene sine, akkurat som du og jeg. De er ikke interessert i å ta med seg faenskapen, med untak av noen sære kjipinger… De sære kjipingene finner man desverre spredd utover hele planeten, og gjør ofte livet surt for flere enn seg selv, enten man tror på steining eller brenning av asylmotak…

    • Helt enig med deg mann !!! Norske regjeringen er noen ryggmargsløse tullinger som ikke vet Norges BESTE !!! Håper det ikke kommer til tilstander som de har i Sverige og England……
      Eg tenker at Norge skulle vært Kristnet igjen og KUN kristendommen er lov i Norge ! All annen religion blir forbudt !!!!

      • Og vips så ville vi vært like sære som mange hevder muslimer er. Jeg vil forresten forbeholde meg retten til å tro på akkurat hva jeg vil, takk!

      • Norge har aldri vært kristent! Et land kan ikke være kristent. Kun enkeltpersoner kan være kristne. (Kristos = kristus = salvet!) (Noe Listhaug ikke er..)

  3. Jeg skjønner konseptet fasthet er vanskelig å skjønne! Hitler ble ikke stoppet med milde toner og myke puter!

  4. Listhaug sier at hvis vi slipper inn flere flyktninger vil vi ikke være trygge og vårt velferdssamfunne er i fare: For meg synes det å være dyrekjøpt trygghet – det å leve med vissheten at vi kunne hjelpe, men ikke ville fordi vi ikke ville dele. Egoisme kalles det. Jeg er mer bekymret for mine barn og barnebarns fremtid med hensyn til egoismen, kynismen og kulden som har fått utvikle seg parallellet med velferdsutviklingen.

  5. Dette er definitivt det beste blogginnlegget jeg har lest i år (på tross av at det ikke har vart lenge). Sven Henriksen, jeg er så enig! Smålighet som motto, egoisme som moral og dobbeltmoral som politikk.

  6. At noen kan kjøpe dette «billige» innlegget ditt. Du bruker hersketeknikker som å rakke ned på personer for et pent ytre, utstråling osv.. Ser jo helt klart at du hører til langt på venstresiden, greit det, men ikke dra debatten ned på et nivå som du gjør nå. Dette er mannsjåvinistisk, og ødelegger de evt. gode argumenter du måtte ha!
    Skjønner at du er frustrert og engasjert, men hold deg på et etterrettelig nivå, hvor du tar ballen og ikke mannen, eller damen for den saks skyld: Dette var skivebom!

    • Det virker som om 30-40 000 mennesker har kjøpt dette innlegget, og du er det første som ikke gjør det på dette grunnlaget. Noen ganger må man ta kvinnen når hun ikke har en ball Grete Hassum. Og jeg er feminist på min hals, har vært det i mange tiår. Det du driver med er missforstått feminisme, man skal ikke heie på folk bare fordi de er et kjønn. Og i avsnitttet der jeg snakker om hvordan hun ser hun refererer jeg til «de unge mannlige journalsitene» som er sluttpoenget i avsnittet.

      • Nå må du lese innlegget ditt en gang til! Innledningen er vel din beskrivelse , eller ikke? Her som i de fleste andre saker er det en ball å ta…du ser den bare ikke. Det sies at sannheten har minst 2 sider pluss den 3., den objektive! Andre får mene hva de vil, jeg framholder at du er en mannssjåvinist og absolutt ingen feminist!

      • Takk, da er vi uenige om det. Og jeg synes du lider av lesevansker. Men det er ytterst sjelden jeg skriver om personers utseende, det være seg menn eller kvinner, for det har ikke noe med saken å gjøre. Men i denne saken så er den kvinnens tindrende smil noe som står i sterk kontrast til det hun sier, og dette velplasserte korset. Veldig mange kommenterer dette, Jeg synes du bedriver missforstått feminisme. Jeg råder deg til ellers å lese bloggen min, se hva du finner av mannssjåvenisme i mine andre tekster. Ha en fin dag.

  7. Dette er første gang jeg kommenterer på en blogg, men jeg måtte bare si en stor takk. Takk for dette innlegget, og takk for at folk som deg som er så dyktige til å ordlegge dere, fortsetter å skrive slike utrolig viktige og balanserte innlegg i denne debatten. Jeg er skremt, rystet og skamfull over de holdningene som rører seg i samfunnet vårt. Den i mange tilfellene uberettigede egoismen og fullstendige mangel på empati og vilje til å dele på «våre hardt opptjente goder» (les: til dels bygget på en olje som vi har vært så utrolig heldige å finne). Så altfor mange tviholder på skylappene fordi det passer de og deres syn på verden best. Hvordan kan det være så vanskelig å forstå at i noen tilfeller er det mannen som legger ut på den livsfarlige, lange og strabasiøse reisen før han utsetter sin familie for det samme? Dersom familien vurderer at de andre er trygge *nok* der og da hvor de er (det vil ikke si at «der» er en plass som er levedyktig i lengden, men kanskje en flyktningeleir med veldig dårlige forhold) så gir dette fullstendig mening for meg. Min mann ville gjort akkurat det samme før han risikerte min datters liv ytterligere på en usikker og livsfarlig ferd. Det vi imidlertid ser er at ofte er forholdene så dårlige der de er, at foreldrene vurderer at den livsfarlige reisen er det beste og ofte eneste valget de har. Jeg skulle likt å se hvem som ikke selv forsøkte alt for å redde seg og sine dersom vi fikk oppleve en brøkdel av det de har måttet leve med i Syria – eller Afghanistan eller Irak for den saks skyld. Historiene er så utrolig mange, barna på flukt så utrolig mange – hvordan er det fremdeles mulig å påstå at det er bare «lykkejegere» og terrorister?? Enhver som virkelig setter seg bredt inn i det og ikke bare leser det de selv vil høre (og ja, dette svinger begge veier – jeg leser også begge siders argumenter) vil se at de fleste er mennesker akkurat som oss, med et desperat behov for hjelp. Og jammen har vi råd til å hjelpe litt her vi sitter så uendelig trygt og godt! I mellomtiden er det BARN som drukner, HVER DAG. Hvilken trussel utgjør de for samfunnet «vårt» som gjør at vi kan la dette fortsette? Om det er disse holdningene som får ta overhånd så er det snart ikke mange samfunnsverdier igjen verdt å redde. Som Sven sier, det betyr ikke at vi skal åpne grensene for absolutt alle, men det bør være fryktelig mange flere enn ingen.

  8. Ja, vi pensjonister i exil, særlig de av oss som holder til i Thailand, har selvsagt et stort ansvar for at ting har blitt som de har blitt i gamlelandet. Vi er klar til å både få dommen og til å ta vår straff, også utover Kildeskatt og forhoyet trygdeavgift, uten at det medforer samme rettigheter som alle sytrerene hjemme på berget. Men uansett så vil vi ikke bytte med dere. Og det gleder meg personlig å tilhore en gruppe som det er fritt fram å mobbe i disse asyltider.

      • svenhenriksen du skriver ikke noen, du skriver «mange» for dæ er det en fordel men for dem du kaller flyktninger en bakdel. kor e det der «vakre å gode menneskesynet» nu ? man blir ikke et bedre menneske av å klatre over lik. min verden har alle mennesker rett til en retferdig behandling, dem må nødvedigvis ikke ha samme mening som mæ…

  9. Takk for et balansert og godt innlegg i disse tider. Mitt store spørsmål er om Listhaug lyver bevisst eller ikke forstår egen retorikk. Unicef peker på at Listhaug misbruker deres rapport knyttet til sine påstander om ankerbarn. Noas bekrefter dette. Det kan bare bety to ting. Enten er Listhaug dum, i den forstand at hun ikke forstår det hun leser, det må vi i så fall dessverre leve med. Eller så betyr det at deportasjonsministeren lyver – det er i så fall alvorlig og det kan verken Stortinget eller regjeringen leve med, hvis de tar til fornuft

  10. Takk for viktig og konstruktivt innlegg, – og debatt.
    I si tid (ikkje så lenge sidan) hadde me eit viktig oppgjer med kulturelle føringar som hemma enkeltindivida i å hevde seg. Det dreidde seg både om strenge oppsedingsskikkar, kvinneundertrykking og ikkje minst «jantelova». Målet var å frisetje det individuelle potensialet hjå kvar enkelt person bl.a. ved å trygge gode livs- og oppvekstkår for alle.

    Som det ser ut for meg er det denne prosessen som har spora av. Einkvar er blitt sin eigen lykkes smed, på godt og vondt. Det gode er at ein har lov å juble over eigne seirar. At det er lov å strekkje seg for å få.. At ambisjonar og draumar kan uttrykkjast utan at det er pinsamt. Vondare er det at det å gje noko til eit trengande medmenneske utan at der er løn/gjengjeld i vente, blir ansett som rein stupiditet. At dei unge er så fokuserte på å verkeleggjere potensialet sitt, at dei stupar under prestasjonspresset i anorexia, depresjonar, utmattelsessyndrom og game-avhengighet. Mobbing driv ungar i døden.

    Eg er overbevist om at det å vise humanitet og omsyn for andre ikkje bare er verdig og klokt, men til og med sunt og helsebringande. Så treng me tillit/håp om at den demokratiske fredstida i Norge, med bidrag frå oss alle, vil bestå. Eg trur ikkje at medkjensle, omsyn og kjærleik vil føre til statskupp av landet vårt. Tvert om trur eg dette er verdiar me treng, nett for å stå mot destruktive krefter i safunnet, som skriv seg like mykje frå mammons templer, som fra andre religionar.

  11. Hei til deg som sier ja til mange flyktninger. En venn av meg som er norsk statsborger, men fra et muslimsk land har lett etter hybel i Oslo i fire måneder uten å finne det. Det er snakk om en vennlig mann på femti år, som tar jobben sin på alvor. Han lager mat. Vet du om en hybel i sentrum, Oslo vest, ta kontakt med meg Inger Myklebust, myklebusting@hotmail.com På forhånd takk!

  12. Ser du er flink å svare på alle andre innlegg enn mitt. Berre svar når du har tid du Sven. Venter spent.

      • Kan skrive det en gang til jeg, så kan du velge om du svarer her eller lenger oppe der eg skreiv det første gangen:Du skriver at Reportere Ikkje stiller Sylvi Listhaug kritiske spørsmål. Har du Ikkje tilgang til tv eller aviser der du bor? Forrige debatt som NRK kokte sammen så var det i del en 3 stk mot Listhaug og del 2 4stk mot Listhaug. Ho svarte utrolig bra for seg og vann begge debatter med stil. I utspørring på Stortinget var det alle (bortsett fra Harald Tom Nesvik) mot Listhaug. Over alt hvor hun går så er det liksom Sylvi mot røkla. Du må være bra venstrevridd hvis du mener ho har fått det lett. Kvinnesakskvinner bør jo trykke Sylvi Listhaug til sitt brøst, for tøffere dame finnes vel knapt. Ho står virkelig rakrygget og oppreist samme hva som kommer.

      • Alel politikere bør tåle å få kritiske spørsmål mot seg. Er Sylvi Listhaug et offer? Om du mener at hun skal skånes for å bli grillet på tv har du ikke forstått hva politikk handler om. Så over det til det med kvinnesakskvinner: Man skal heie på alle kvinner som innehar lederstillinger i mannsdominerte miljøer. Men vi skal ikke heie på kvinner bare fordi de er kvinner uansett hvor dårlig jobb de gjør. Listhaug gjør en dårlig jobb slik jeg ser det, hun svarer unvikende og vagt på det hun blir spurt om. Nå kommer den nordeuropeiske sjefen i FN Høykommisæren for flyktninger til Norge og Kirkenes for å sjekke hav Norge driver med, og da skal Listhaug under lupen og må svare. Det e rmulig Listhaug er en Messias i ditt verdensbilde, men i mitt er hun ikke det. Sånn, nå sier jeg takk i denne sammenheng.

      • Hehe..unnskyld, men må berre le litt siden dette var ett typisk svar fra venstresiden. Ikkje har du svart en ting på det Eg skreiv, og så sier farvel. Fantastisk svar. Ha en fortsatt fin kveld da.

      • Du er nå svært sint på den grusomme venstresiden som stikker kjepper i hjulene for dere? Jeg tror vi rett og slett ikke blir enige. Men dette var også et vedlig typisk Frp-svar 🙂 Men takk igjen.

      • Hehe..ja, jeg virker utrolig sint..hehe..jeg vet at det er morsommere å svare de som er enige med deg, men jeg syns jo det er bra med diskusjon da. Vi kan ikke alle være enig heile tiden vet du. Når du først tok deg tid til å svare så kunne du svart på det jeg opprinnelig spurte om da istedenfor andre ting. Men men, ikke uventet 🙂

      • Du spurte meg om Sylvi Listhaug ikke får kritiske spørsmål? Jo, det får hun. Og det skal hun få. I teksten min skriver jeg at at «journalister ofte glemmer hva de skal spørre om fordi de blir blendet»…osv. Det betyr ikke at jeg mener at hun ikke får kritiske spørsmål. At det er røkla mot Sylvi er ren sutring. Men nå ser jeg Sylvi har fått egen støttegruppe på Face, Slå ring rundt Sylvi. Det er godt at hun får litt støtte 🙂

      • Du skriver at Sylvi Listhaug blir så godt behandlet i media og samme hvor hun går pga hun er så pen. Så mitt spørsmål var om du virkelig meinte at Sylvi Listhaug har det lettere overfor media, opposisjonen osv enn andre politikere? Den hersketeknikken du bruker med å si at jeg blir så sur får meg bare til å smile meir, så det kan du berre fortsette med..hehe.. Ser også at du er flink til å snakke om alt annet i hvert svar enn faktisk å svare. Det passer seg dårlig

      • Jeg tror du er lite lesevant. Nei, Sylvi Listhaug blir ikke bedre behandlet enn andre, og det skal hun heller ikke bli. Nå er hun i alle medier, og mange er kritiske etter siste dagers hendelser, og det skulle da ellers bare mangle. Men denne kritikken og de kritiske spørsmålene kommer litt seint. Hersketeknikk? Hva skal jeg svare? He he?

      • Du kan kalle det hva du vil, men diskusjonsteknikken din er veldig personrettet. Eg er vist både dårlig lesevant og blir visst veldig sur. Du skriver:» mens Listhaug løper fra mikrofon til mikrofon der unge mannlige journalister ofte står fjetret av skjønnheten fra Vestlandet, så fjetret at alt blod forlater hjernen og de glemmer hva de egentlig skulle spørre henne om. For hun er jo så «jævla vakker» som en av dem skrev på Twitter.»! Samme hvor godt lesevant jeg måtte være så leser eg ut av dette avsnittet at du meiner Sylvi blir så godt behandlet av media og andre. Det var det jeg stilte spørsmål om i utgangspunktet, om du virkelig meinte det. Og det er det du enda prøver å svare på.

      • NEI, SYLVI LISTHAUG BLIR IKKE BEDRE BEHANDLET ENN ANDRE, skrev jeg i mitt siste svar. Men først i løpet av den siste uken har dette tikket inn. Nå tror jeg enten du bare er en kranglefant eller rett og slett selskapssyk. Bye bye.

      • Hehe..Hadde du svart på det Eg konkret spurte om i første spørsmål så hadde du sluppet unna med å svare berre en gang. Takk for meget gode og berikende svar..hehe..lykke til videre.

  13. Bra skrevet Sven og selv om noen åpenbart har ømme tær og føler seg truffet eller tråkket på er det lite ved deres tilsvar som tyder på at du tar feil, desverre.

  14. Når du begynner med en kjent hersketeknik med å fortelle alle hvor vakker denne kvinnen er !!! ja, der slutter jeg og lese !!!!

      • Hadde ministeren hvert en mann. Hadde du da skrevet hvor vakker eller stygg han var ?????

      • Ikke vær så forutsigbar. Selvfølgelig ville jeg har brukt en manns utseende om det hadde vært et poeng. Som regel er ikke hvordan et menneske ser ut relevant for teksten. Men i dette tilfellet mener jeg at det var det, men etter nøye overveielse fordi jeg vet at noen få ikke makter å lese forbi sånt. Jeg har harselert med menns klesstil uten at det skapte storm. Men jeg har som regel at jeg ALDRI sparker noen/er stygg men noen for hvordan de ser ut, kler seg osv.

  15. Rimelig skivebom av et blogginnlegg dette her! Du er klar over at det ikke er Lysthaug som sitter og bestemmer landets asylpolitikk? Hun har sin stilling i en regjering som består av to partier som igjen sitter der på grunn av støtte fra andre partier. Ikke nok med det så var det bred enighet i stortinget om dagens asylpolitikk med unntak av noen mindre partier på venstresiden. Under siste valgkamp var det ikke måte på hvordan enkelte politikere, blant annet Støre og AP, nærmest sloss om hvem som var villige til å ta imot mest mulig asylsøkere samtidig som de kritiserte H og spesielt FRP for å være for restriktive. Vel så gikk det som det måtte og det strømmet til tusener asylsøkere over grensa i Finnmark. Stort sett unge menn og svært få kvinner og barn. Mange av disse hadde også lengre opphold i Russland bak seg. Kort sakt, en masse personer som ikke oppfylte kravene til å få asyl. Enorme summer var brukt og brukes ennå på å innlosjere og flytte disse personene rundt omkring i landet. Da viste hykleriet seg blant politikerne og spesielt venstresiden. Helga Pedersen i AP ville ha direktefly til Kabul for å skipe dem ut raskest mulig. Merket meg i dag at hun stod frem i avisen og var så kritisk og bekymret for situasjonen på grensa nå. Det finnes vel neppe et bedre eksempel på hykler og hykleri! Saken er som dere vet bred enighet om å sende ut de som ikke tilfredsstilte asylkravene. Dette iverksettes og plutselig er de samme politikerne så forferdet over at folk blir transportert ut mot sin vilje. Hyklere er den rette betegnelsen.

    Jeg har forøvrig aldri fått svar på hvor mange asylsøkere eksempelvis SV mener vi skal ta inn? Hvor går grensen? Jeg er fra et sted som har ca 3000 innbyggere. Her skal det bosettes 200 asylsøkere…foreløpig. Det har fra før vært så vanskelig å få bolig at folk har flyttet fra plassen. Så hvordan skal man kunne bosette 200 asylsøkere…og flere kan det bli? Kommunen har fra før en kasse som er tom. Dette er hverdagen ute i kommunene. Det er greit å fordele antall på et kart men det er i praksis man skal bosette og integrere disse. Norge er et lite land i den store sammenhengen og vi har et velferdssystem som er tilpasset dette. Med dårlige utsikter fremover med oljeinntekter, økt arbeidsledighet osv. så vil dette koste. Norge har ikke uendelig med midler så ett sted må grensen gå. Så vær snill å fortell meg hvor denne er? Jeg vil tro at når velferdsgodene til den jevne nordmann blir redusert så vil pipen få en annen lyd. Det er lett å sitte hjemme å redde verden men når konsekvensene viser seg så antar jeg at mange får et annet syn på saken…

  16. Ikke vær så jævla følsom a Sven .
    Andre har også meninger. La nå folk lov til å kritisere deg og ditt forsøk på ett kvasi intelligent blogginnlegg.

    • Kvasi intelligent? Tusen take for at du bringer ny viten til dette temaet Erik Nordheim. Hvorfor er du på nettet, bare for å være spydig? Det er li så fall lite bærekraftig. Hvor har jeg nektet folk å ha egne meninger? Ha en fin dag.

  17. Hadde dere bare kunnet snakke om det positive ville komentarfeltene vært tomme- fy flate så lett det er å kritisere. Her må Listhaug forholde seg til en opposisjon som kun uttaler seg negativt om alt. heldigvis er det ikke sv, så, v og pdg som styrer. Så kommer EU » folka og skal mene noe – det må da f…. gå an og bestemme dette sjøl. Vi må stole på de som skal avgjøre dette og la de fabrikk på seg til og jobbe så går det nok bra tilslutt.

  18. Meget godt skrevet og befriende med humor! Siden tema samsvarer legger jeg til noe jeg tidligere har skrevet:

    Tyranni fra gullstolen.

    Som svar på Sylvi Listhaugs «gullstol og godhetstyranni», vil jeg gjerne sette dette tyranniet av godhet i et motsatt perspektiv, der det er krig i Norge, og der vi nordmenn havner i Kina som flyktninger.

    Jeg har selv bodd i Kina, og forsøkt å lære meg kinesisk. I Norge har jeg 15 års erfaring som lærer i norsk og grunnskole for innvandrere, mange i introduksjonsprogram (ofte tidligere asylsøkere), samt hatt oppfølging på arbeidsplass, bosetting mm.

    Jeg er opptatt av å gi en realistisk skildring. Mener du noe er feil eller overdrevent, vil jeg gjerne at du kommenterer dette på en saklig og dokumenterende måte, slik at jeg kan moderere/korrigere dette.

    Vi tenker oss at det blir krig (igjen) i Norge. I byer som Bergen og Trondheim er de fleste hjem totalt ødelagt, vinduene er blåst ut, kulehull i stueveggen, du er stort sett uten strøm, rent vann må du selv hente (jmf eks forholdene i Aleppo). All utendørs aktivitet er livsfarlig. Snikskyttere dreper sivile, også barn, helt bevisst, og det er umulig å si hvor de befinner seg. Krigen har ødelagt omtrent alt av infrastruktur. Flere nære familiemedlemmer er drept, noen er fortsatt boende, mens de fleste har reist. Noen er du fortsatt med, andre vet du ingenting om. Din far er krigsnekter og blir derfor jevnlig torturert for det. På et tidspunkt tar dere avgjørelsen; Dere må bare vekk!

    Ferden går til land lenger sør i Europa. Her er det fred, men flyktningleirene fullstendig overfylte, og reisen fortsetter til Kina. Kina er et rikt land, og i denne fremtidsreisen beryktet for sitt velfungerende demokrati. Etter en lang reise ankommer du Kina. Du får en varm seng på et nedlagt hotell i Indre Mongolia, som er en avsidesliggende provins i nordkina.

    Det oppleves trygt og godt den første tiden, men gradvis går opp for deg:

    Du er der på ubestemt tid, uten å vite om din søknad om opphold faktisk blir innvilget. Noen sier 2 år, men du snakker med folk som har ventet 5 år. Du har ingen rett til å arbeide, og får kun penger direkte fra NAV.

    Det er ingen kollektivtrafikk i området, og noen velger å gå til nærmeste bysentra/tettsted (jmf eks Bolkesjø) Det tar tre timer en vei. Vær og klima er uvant, flere ganger opplever du sandstorm, får ikke puste og ser ingenting.

    Faren din røyker. Alle pengene han får av NAV pr mnd går til røyk. Du ber ham å slutte, men pappa hører ikke etter, som så mange andre har han mer enn nok med traumene fra Norge. Du skjønner at han har PTSS, og at han trenger behandling, men på mottaket er bemanningen minimal, og slik hjelp virker uoppnåelig. For alle er internett svært viktig for å holde kontakten med familie/venner, der noen er i Norge, andre på flukt. Men nettforbindelsen er ustabil, og spesielt pappa blir urolig hver gang nettet er nede. Du vil klage, men blir stoppet av andre på mottaket som forteller at myndigheter og politikere ikke liker at man klager på slikt. Du har hverken personnummer, visa eller betalingskort, og har dermed heller ikke muligheten til å anskaffe egen nettforbindelse gjennom mobilabb i Kina. Du er redd far din kan bli psykotisk og «gal».

    Barna dine har også fått med seg, på TV og via andre, at asylmottak blir brent ned. De blir redde og deg om dette kan skje her også.

    Heldigvis, etter to år, får du asyl innvilget. Du får et sted å bo og opplæring i kinesisk gj et introduksjonsprogram. Det gir rett og plikt til 37,5 timer program i uka, det meste kinesisk, 5 ukers ferie, og fravær etter arbeidslivets regler. Du får halvannet år til å lære deg kinesisk, på kinesisk, det meste fra skolebenk. Deretter får du to år på å ta grunnskolen i Kina, tilsv det kinesiske barn bruker 10 år på. Mange av fagene har annet innhold enn i Norge. Når du begynner å bli flink i kinesisk, får du vite at japansk også må læres, både på grunnskole og videregående nivå (jmf engelsk for arabisktalende her).

    Mange nordmenn har kvalifikasjoner som etterspørres, men utdanningen i Norge er ikke godkjent i Kina, og du må derfor ta hele utdanningen på nytt. Enkelte får godkjent deler av universitetsutdanningen fra Norge, men må uansett ta kinesisk på høyeste nivå, samt japansk på videregående nivå, for å kunne studere videre i Kina.

    I media blir nordmenn fremstilt som et problem, og det diskuteres for det meste hvordan tilstrømningen kan begrenses. Du har ideer om hva du kunne gjort og bidratt med, men du opplever aldri slike debatter på TV eller i media.
    ————
    Gullbåre og godhetstyranni er kanskje hva krigsofre hadde fortjent, men både velkomst og integrering handler nok mer om blod, svette og tårer!

    Men ser man på flyktninger som en ressurs, fra første dag, og baserer politikk og fokus på dette, finnes det mange muligheter!

Legg igjen en kommentar

