BØTTEBALLETTEN.

Foto: Maiken Johansen.

Jeg sitter her og skriver, sola dundrer inn vinduet som et trompetstøt. Jeg ser energiske hybelkaniner danse i det sterke lyset og støvet som ligger på bokhyllene. Når vasket og tørket jeg/vi støv sist? Var det før eller etter jul? Husker ikke.

Her i huset lever to voksne og i overkant travle menn. Vi har snart levd sammen i to tiår. Og like lenge har debatten og vaskehjelp eller ikke vaskehjelp pågått. For det blir jo ikke vasket hver fredag som gode husfedre/mødre skal for å beholde en slags verdighet i et sosialdemokrati der vi har tradisjon for å gjøre denne  jobben selv. Vel, her i dette norske hus er vi noen late sjusker.

Hver fredag ettermiddag, om vi en sjelden gang har fri (jobber du med teater har du ikke fri i helgen) synker vi ned i hver vår sofa og blir sittene som to deigklumper foran tv’n og ser ukritisk på alt fra «Norge rundt» til «Skavlan», og vaskefilla er et ikketema. Lørdag står vi opp og spiser frokost sånn i 12-tiden, og så skal det gås tur.

Vel hjemme, mens maten koker på ovnen, kan det hende at en av oss sveiver over gulvene med støvesugeren og skvetter distre litt vann på en mopp og tar det grøvste av ting som en gang for lenge siden hadde en mor og har gjemt seg i kriker og kroker. Men noen storrengjøring er det slett ikke snakk om  mer enn to ganger i året. Ja, det er en skam, men vi orker rett og slett ikke.

Her om dagen var det et oppslag om tre kvinnelige toppledere som i følge Klassekampen hadde fått seg vaskehjelp fordi de behøvde litt tid til å tenke. Og man kan jo ikke vaske og tenke samtidig, det vet vi? Det lå også en undertone i denne saken om at kvinner (og noen menn) som ikke har drevet det lenger enn til å svinge en vaskefille ikke tenker eller evner å tenke. Vel.

Så i går tok jeg fatt på et lite eksperiment. Jeg vasket kjøkkengulvet for å se om det er mulig å vaske og tenke samtidig. Jeg har faktisk aldri tenkt på det. Sjokkerende nyhet, det er mulig. Det gikk så fint at jeg begynte å rydde i noen skuffer. Og så kom jeg på at jeg kunne pugge tekst mens jeg rydder og vasker. Vel i løpet av tre skuffer hadde jeg lært meg tre sangtekster. Jeg tapet teksten opp på skapdøren over, og tra la la.

Jeg skal ikke blande meg opp i bøtteballettdebatten, men jeg synes det bør være en ærlig sak å hyre noen til å vaske for seg om man har råd til det. Du er ikke en dårlig kvinne, mor, ektemann eller homo for den saks skyld om du ikke klarer av alt der hjemme når du ellers løper som et piska skinn på jobben. Så nå skal jeg lete etter en vaskehjelp, en tenkende mann eller kvinne som kunne tenke seg å tjene noen ekstra kroner for å gjøre livet litt lettere for oss hardt prøvede som bor her.

Jeg kjenner forresten en dama fra Latin-Amerika som er vaskehjelp. Der hun kommer fra var hun advokat, og i USA jobbet hun i FN. Nå vasker hun mens hun lærer seg norsk. Jeg tror hun er i stand til å tenke mens hun gjør det, for når hun åpner munnen så sier hun veldig kloke og reflekterte ting.

Nå gjenstår det bare å overtale min kjære. Han er litt streng når det kommer til dette med å ha vaskehjelp. Mener at dette bør vi da kunne greie selv. Not. Oj, det der var den største hybelkaninen jeg har sett! Må være en belgisk kjempe.

5 kommentarer om “BØTTEBALLETTEN.

  1. I dagens samfunn er vi vel ikke så opptatt av rengjøring som i gamle dager,filmen støv på hjernen gir ett godt bilde av hvordan det var.
    Jeg vasker når jeg synes det er nødvendig .

Legg igjen en kommentar

