klassereisen.no

Jeg kan trekke på smilebåndet av mennesker som forteller verden at de har ingen annen utdannelse enn «livets knallharde skole». For disse er jo de dummeste av oss, de som ikke har drevet det lenger enn til å vaske, kjøre taxi, trikk eller søppelbilen. For de er jo ikke som oss andre som ikke sovnet i timen, som som tok høyskoleutdannelse, ansvar for eget liv og realiserte selve drømmen.

For det er det det handler om her på soldekket på kongeskipet Norge som seiler smilende tross synkende oljepris og kriser på alle bauger og kanter, der mektige kvinner må ansette vaskehjelp for å kunne ta seg tid til å tenke, ja, jeg leste det i vår mest progressive avis Klassekampen.

For det handler om klasse. Klasse, klasse, klasse, og forskjeller.

Hvem vil innrøme at de kommer fra et lite fjordhøl i nord der de sitter og vippper med Jimmy Choo-skoene på en hipp kafé på Tjuvholmen. At selvfølelsen er under pari og utilstrekkeligheten er til å ta og føle på må man ikke vise for noen pris. Vi vet det alle sammen, vi som kommer fra et lite småbruk oppe i dalen at vi aldri vil komme til å føle oss fine nok.

Jeg sier som Listhaug, dog i en annen sammenheng: «Den som ikke er redd juger!»

Jeg er redd. Redd for å virke dum. Ikke belest nok. Jeg er redd for å like feil bok. Si noe fordelaktig om feil forestilling. Påstå at noe innen kunsten kommer til å bli stort uten å ha avventet hva fiffen lander på er en risikosport for oss som ikke er født med sølvskje og selvfølelse som dåpsgave.

Selv sitter jeg her og tenker at jeg kommer til å bli en å regne med om jeg hyrer hjelp i huset. En vaskehjelp? Ville ikke de vise at jeg er en viktig person som har det så travelt at jeg må få andre til å gjøre slike ting jeg ikke makter selv? For jeg må jo ikke vise verden at jeg egentlig rødmer av skam bare ved tanken.

Om jeg ansetter en vaskehjelp vil jeg på en måte tråkke på egen mor og bestemor som sleit seg ut som tjenestefolk hos andre. Mormor, den eiegode, som var gartnerkone hos godseier Cappelen på Ulefoss, som sto stiv av forakt foran godseierfruen da hun kom på døren med en julekurv i desember. Som mot sin vilje tok oss ikke så godt stilte unger til julefest i ballsalen, som satt med bister mine ved et fire meter høyt juletre, stum, før vi gikk sammen til den lille «husmannsplassen» der mine besteforeldre bodde et helt liv.

Å være fra arbeiderklassen er som å bære en dress som er «litt feil» – den ligner på det alle de andre går i, men det er noe som ikke stemmer med snittet, noe med hvordan den faller langs kroppen, som om vi har kledd oss ut. Som de fleste i Norge som kommer fra små forhold man skammer seg over. Som nesten de fleste av oss.

Klassereisen er en rar og bittersøt reise. Her står vi på parketten og vegrer oss for å ta en grundig titt i speilet mens mennesker i nød beleirer oss fra alle kanter. Det er skremmende. De minner oss om noe vil ikke orker å huske. Vi bøyer hodet i skam. Og reiser videre.

Hilsen fra livets livredde skole.

6 kommentarer om “klassereisen.no

  1. Jeg hadde nok tanker om at jeg ikke var bra nok da jeg var barn og gikk i attersydde arvede klær. På en måte gav det seg da jeg fikk bestemors symaskin og kunne sy mine egne klær fra 12 årsalderen.. Mobba for å forsvare de svake på skolen og for jeg ikke hadde det mange andre hadde.. Men jeg hadde noe de ikke hadde, sangstemmen som kom til å bety mye..helt fram til idag.. Først innen pop.. Siden jazz..Og i voksen alder har jeg aldri brydd meg om penger og status.. For meg var det musikken og etterhvert hvordan folk hadde det som betydde noe.. Jeg har opplevd livets harde skole, men innsett at boklig lærdom er viktig for perpektiver på livet.. Mitt andre hjem var biblioteket og bøkene.. Det har også fulgt meg til nå.. Nå er jeg 60. Har hatt et flott liv med mye motgang som jeg har taklet med smil og pågangsmot.. Elsker mine barn og barnebarn, min fjerde mann som er marokkaner, alle reisene opplevelsene, min lille jobb, musikken og få gode venner.. Hvem folk er og hvorfra de kommer er viktigere enn deres status.. Penger og posisjoner imponerer ikke meg, men rene hjerter omsorg og medmenneskelighet står høyt i kurs.. Om venninna har vaskehjelp… Hennes sak.. BMW… Hennes sak.. Min kostet 16000 og tar meg dit jeg skal.. Jeg håper jeg fortsetter å finne gledene der de er.. I naturen.. barna.. barnebarna.. musikken … Reisene… Menneskene jeg møter.. Opplevelsene jeg har.. Og…. Takk for dine ord Henriksen.

  2. Jeg har ikke tatt en hel klassereise, jeg er stolt av den jeg er. Men jeg er litt redd for det som foregår nå, jeg vil ikke miste sosialdemokratiet. Men nå lukker de vel snart munnen på oss med fryktelige ord i kommentarfeltene. Tror det er mange som ikke tør si hva de mener nå.

  3. Den sosiale usikkerheten er det nok mange som har smakt på, etter å ha gjennomført «klassereisen». Men så kommer spørsmålet: var det en klassereise – eller er det slik at sosialdemokratiet i Norge har løftet en hel klasse til et nivå som før hørte overklassen til? Og da trenger vi jo ikke iføre oss overklassens «trange dresser», men heller føle oss vel i de klærne vi har.

    Og dette med vaskehjelp. Jeg kjenner, veldig godt, ei jente som i sin tid som alenemor og student prioriterte av sitt meget trange budsjett å få vasket hjemme. Slik kunne hun få en utdannelse og ta seg av barnet sitt, selv om middagene ofte ble små og rudimentære. Jeg tror ikke hun tråkket på noens bestemødre, selv kom hun fra ytterst små kår langt nord i Nord-Norge.

    Og det er vel ikke så mye verre å kjøpe vaskehjelp enn andre tjenester: det er ikke galt å betale noen som kan for å gjøre det vi ikke kan eller rekker å gjøre sjøl. Og det er ikke nedverdigende å vaske mot betaling – det er like fint å vaske som å danse!

    • Jeg er enig i mye av det su skriver, men det sitter i ryggraden, usikkerheten. Nei, det er ikke nedverdigende å vaske for betaling, men hvorfor regnes det som et nederlag i visse miljøer, ikke å ha drevet det lenger enn som så? Takk for svar Vigleik.

Legg igjen en kommentar

