Jeg er ikke redd. Lyver jeg?

Vi må respektere at folk er redde. Jeg hører denne setningen til stadighet. Folk er ikke onde, de er ikke rasister, de er bare redde. «Europa ulmer. Er vår tid forbi?» spør Hege Storhaug på omslaget av boken sin om islam.

Jeg er ikke redd. Tider har kommet, og tider har gått. Tider har gått under, og nye har oppstått. Over en handlevogn ved fruktdisken på Coop forteller en bekjent meg et lite, men dog så beroligende og oppklarende faktum: Om alle syriske flyktninger be sluppet inn i EU-området ville prosentandelen av muslimer øke fra 4 til 5%.

Bør vi respektere at folk er redde? Jeg er ikke helt sikker.

Selv har jeg jobbet med og overvunnet en rekke ulike redsler eller fobier. Jeg er redd for høyder. Jeg utfordrer meg selv hele tiden og utsetter meg for store høyder. Jeg har klaustrofobi. Derfor truer jeg meg selv til å sitte midt på en seterad når jeg er på kino eller teater, eller setter meg innerst ved vinduet når jeg flyr. Det er ubehagelig, men jeg overlever hver eneste gang jeg utfordrer komfortsonen. Jeg har i perioder også vært redd for mennesker, det er jeg ikke lenger.

Jeg er ikke redd for at muslimene skal overta landet mitt. Bør jeg respektere at så mange oppegående mennesker er redde for det? Nei, jeg synes ikke det så lenge de ikke evner å komme med argumenter som underbygger slike påstander. Men kan jeg kalle folk som brøler ut hatet sitt på nettet for dumme i hodet, eller skal det også sortere under redsel? Jeg vet, redsel er ikke rasjonell. Jeg er redd for hoggorm selv om det svært sjelden er en sikker død å bli bitt av den. Jeg vet det, men jeg er redd.

Det er ikke pent å kalle folk for dumme i hodet. Så jeg gjør ikke det. Men det holder hardt noen ganger. Men hva er jeg ellers redd for? Jeg er redd når en gruppe unge menn går til angrep på kvinner på en jernbanestasjon i en europeisk by. Jeg er redd for frykten en slik handling utløser. Jeg er redd for hvordan dette tas til inntekt for at vi skal stenge grenser og kalle en hel menneskegruppe for overgripere.

Jeg er også redd når en gruppe menn tar på seg svarte hetter og går til angrep på unge innvandrergutter i det offentlige rom i Stockholm og noen mener at dette ikke er så ille som at våre kvinner antastes. Som fornekter at disse maskerte mennene er nazister og ikke er ute etter å forsvare våre kvinner. «Disse mennene er nazister, de hater kvinner og innvandrere, og de har heller ikke respekt for demokratiet», sier Mona Sahlin til svenske medier i dag. Det er bra, og det gjør meg litt mindre redd.

Jeg er redd for venstresidens berøringsangst for å tørre å snakke om det vi må jobbe med rundt stor innvandring til Norge, på samme måte som jeg er redd for høyresidens evne til ikke å se sammenhengen i at populistiske politikere får pumpe ut rasistisk retorikk og alt hatet som syder på nettet og i det offentlige rommet. At man også der lider av langt fremskreden berøringsangst og kaller seg feminister og forkjempere for ytringsfrihet bare når det passer eget politiske ståsted. Det er jeg redd for.

Og jeg er redd for politiske ledere som ikke har ryggrad nok til å tenke med hjertet når de har menneskers skjebne i sine hender. Som behandler mennesker på flukt som et tall i et vanskelig regnestykke og ikke fortvilte individer. Og en annen ting som gjør meg redd er når media begynner å skrive om at media løper i flokk, er slemme stimfisk som kaster seg over den stakkars innvandringsministeren som gjør så godt hun kan.

Så, er vår tid forbi? Nei. Tiden bryr seg ikke om oss. Det har den aldri gjort. Men vi har alt å vinne på å bry oss om hverandre den lille tiden vi er her.

Naiv? Sikkert. Men jeg lyver ikke.

 

En kommentar om “Jeg er ikke redd. Lyver jeg?

Legg igjen en kommentar

