Våre ukrenkelige verdier?

I går kom Per Fugelli i skade for å bruke ordet «forstå», det skulle han ikke ha gjort. Noen minutter senere tok landet fyr og hundekobbelet satte seg i bevegelse. Her skal det slettes ikke forstås noe som helst, hold kjeften på deg jævla pedo! ble det hylt i mer enn en kommentar.

Jeg mener selvfølgelig at det er en stor forskjell på å forstå og å ha forståelse for.

Litt lenger ute ligger ordet «godta» – Per Fuglelli var ikke i nærheten av å si at vi skulle godta at menn skal få ha sex med barn her til lands eller andre steder selv om de er gift i et land som tillater slikt. I Norge er det norsk lov som gjelder, og det er noe vi ikke diskuterer eller forhandler om. Men forstå det vi ikke tillater skal vi tydeligvis ikke.

Av og til tenker jeg at mange i Norge lider av ekstremt dårlig selvtillit når det kommet til å ikke løpe etter flokken.

Og at vi er veldig redde for angrep på det vi kaller våre ukrenkelige verdier. Og i iver etter å beskytte våre verdier kan vi komme i skade for å krenke andre. I går tok et voldsomt raseri tak i store deler av folket, også oppegående mennesker som vanligvis ikke går av skaftet. Og endelig fikk man noe å ta denne godhetsapostelen Fugelli for. Den jævla nissen, ja kan han ikke like «godt forstå seg ihjel? Jeg mener bokstavelig.» var det en vittigper som skrev.

Og selvfølgelig gikk politiker Leirstein i Frp av skaftet. For vi skal ikke forstå hvorfor det kan ha seg slik at en voksen mann kan gifte seg med et barn, ikke finne ut hva mekanismene bak er, vi skal bare fordømme, slå ned på det og hate det!

Jeg har alltid vært av den oppfatning at vi aldri kan bli kvitt noe om vi ikke forstår hva det er vi skal bli kvitt. Ja, jeg vet, sinte damer og menner skrek for fulle lunger i går: «Jeg trenger ikke å forstå voldtekt!!!» Nei, det gjør ikke jeg heller, vi vet alle hva en voldtekt er, og om vi ikke har opplevd det selv kan vi sette oss inn i hvordan det må være.

Vi skal ikke tillate dette i Norge, det er vi alle enige om. Men jeg skulle ønske vi kunne reagere litt mer med hodet enn med ryggmargrefleksen. Vi må ta tak i dette, og vi må hjelpe og gjøre det vi skal for å verne de unge pikene. Men jeg kan ikke fri meg fra at det plutselig er så ille når vi får dette inn i landet, men at svært få bryr seg når det skjer langt unna? Ok, vi har lovverk til å gjøre noe med det her, og det skal vi. Og nå er Fugelli hudflettet og æresskjelt. Håper alle føler seg litt bedre i dag?

Til sist vil jeg nevne realityserien «Unge mødre» der norske jenter helt ned i 14-årsalderen ble gravide. De var også barn,  som i tillegg fikk feelgood-tv-kameraene på seg. Det var creepy, men skapte ikke nevneverdig debatt om jeg ikke husker helt feil. Nå var ikke gutta som gjorde disse pikene gravide voksne menn, de var sånn ca jevnaldrene, og i pene utsnitt og med tåredrypende historier så var det godt fjernsyn.

Ja ja, akkurat det forsto ikke jeg.

Tror du at jeg er en av disse som har berøringsangst for å snakke om hva som er galt med andre kulturer? Nei, det er jeg ikke. Barneekteskap skal vi ikke ha i Norge, og vi bør kjempe for at det ikke skal skje i resten av verden. Men da må vi prøve å forstå hvorfor det fremdeles er et faktum at det skjer.  Og da bør de som vet noe om det få komme til orde.

2 kommentarer om “Våre ukrenkelige verdier?

  1. Forstå? Jeg forstår at å voldta barn er galt. Uansett hvilken gud du tror på. Uansett hvilket samfunn du er vokst opp i. Uansett hvilken -isme du tror på. Men Sven Henriksen og alle som trykker» liker» på teksten over – de forstår jeg ikke. Og ja – det er en ukrenkelig verdi å mene at voldtekt av barn er feil. Og jeg driter i om du blir krenket av dette.

Legg igjen en kommentar

