Kjære Sylvi.

Her om dagen brukte den nyslåtte lederen for Frp-Oslo, Aina Stenersen et ekkelt ord, assimilere, sa hun, og jeg kjente blodet fryse i årene.

Kjære Sylvi, du er satt til å integrere mennsker, ikke til å utslette den kulturen og de tradisjonene de bærer med seg i sjel, kropp og hjerte.

Hva skjer med partiet ditt Sylvi? Dette partiet som tror så sterkt på individets muligheter og valgfrihet? Vet du hva å bli assimilert betyr? Det betyr å ikke kunne være bærer av egen kultur om du vil bli borger av et fellesskap. Riktignok sier du at folk som kommer hit skal få kunne leve sine liv som de vil bare de forholder seg til norsk lov og «våre verdier». Ok, den første er grei, men «våre verdier», hva mener du? Har vi felles verdier her i Norge, et sett med verdier som vi er blitt demokratisk enige om? Nei, det har vi ikke.

Dine verdier er helt forskjellige fra mine. Som personer er vi også svært ulike.

Du er en gift heterofil kvinne, kristen, du er mor og politiker. Jeg er en samboene homoseksuell mann, skuespiller, dramatiker og ateist. Jeg forholder meg til norsk lov selv om loven ikke alltid har stått på min side eller forsvart min rett til å elske den jeg vil, men når det kommer til verdier skilles våre veier. Jeg tror at det går an å være forkjellig, men tross store forkjeller kan vi leve godt sammen. Du mener at det finnes verdier vi alle er enige om, jeg mener at slik er det ikke.

Ta det kristne bibelbeltet på Sør og Vestlandet, har menneskene der de samme verdier som folk i Finnmark? Og er alle de kristne i bibelbeltet fundamentalister? Selvfølgelig er de ikke det, på samme måte som ikke alle i Finnmark er samer eller joikene fyllefanter selv om jeg ofte har inntrykk av at noen tror det. Jeg tror ikke vi kan enes om noe som kan kalles «våre felles verdier» – alle mennesker har en verdimålestokk i seg, og vi er alle kompliserte og sammensatte individer og bærere av en unik historie alle som en.

Her er en liten flik av min historie, og det er her det stygge A-ordet kommer inn i bildet.

Min oldermor Biret gikk med en kjepp når hun kom opp fra sjøen med fisk. Sjøsame var hun, og de bodde i jordgammer et sted på kysten i Troms. På tidlig 20-tall flyttet mine folk inn i hus. Det brant ned, og nytt ble bygget. I 1926 ble min far Johannes født. Da hadde min slekt med et pennestrøk blitt slettet som samer i alle offentlige papirer. Slikt måtte man finne seg i om man skulle få eie egen jord. Ja, det er grusomt, men sant. Min far ble kalt for «fjellfinnpakket» da han var liten, og skammen forfulgte ham hele livet. På dødsleiet sa han: «Om det er så viktig for dere, så er vi samer.» Jeg fikk vite at jeg var same da jeg var nesten 35 år. Slik virker assimilering Sylvi. Tenk om du plutselig fikk vite at hele din store slekt egentlig kommer fra Ukraina? Hvordan ville det føles?

Assimilere? Noen papirer, en penn, vips, et folk forsvinner. Er vi der?

Vel, fremdeles, den dag i dag blir nære familiemedlemmer av meg rasende om noen påstår at vi er samer. Den sitter i denne skammen, og selv om jeg har tatt min samiske identitet tilbake forhindrer det ikke at jeg har blitt spyttet på når jeg går med samekofte. Men ok, jeg greier meg, jeg er voksen, slapp av Sylvi, jeg er ikke ute etter deg. Du kommer også til å greie deg. Du har støttegruppe på Facebook, og tusentalls av fans som mener du er i ferd med å redde fedrelandet fra undergangen. Ja, det er til og med noen som mener du bør bli vår neste statsminister fordi du vil stenge grensene og være hardeste jenta i klassen. Jeg ønsker deg lykke til med det.

Men Sylvi, ikke gjør samme feil som politikere før deg har gjort. La de som kommer hit få være som de er så lenge de oppfører seg. Ikke sett mennesker som ikke har gjort noe galt i fengsel. Og ikke send små barn tilbake til krig og usikkerhet. Og si til din venn Aina at vi ikke driver med assimilering her til lands, for da vil vi ligne på de landene folk flykter fra. Og en liten ting til slutt. Hadde ikke dine formødre trosset sine ektemenn og loven ville ikke du vært minister i dag, det ville faktisk være helt utenkelig. Men det vet du, sorry for at jeg nevner det. Ha en fin dag.

Med vennlig hilsen

Sven Henriksen.

60 kommentarer om “Kjære Sylvi.

  1. Det var åpenbart feil av svenske myndigheter og media og tie realitetene i hjel. Misnøyen blant folket vokste. Det bygde seg opp et lite jordskjelv – og skjelvet kom med voldsom magnitude. Folkets tillit til eliten er kraftig svekket. Men om Sylvi og Frps strategi er noe bedre? Neppe. Mulig hun, i sitt ensomme mindretall, setter ord på en viss uro og bekymring i deler av befolkninga. Samtidig tror jeg hun skaper en latent stemning, en innvandringsskepsis, på falske vilkår. Som ikke ville kommet av seg selv, på en naturlig måte, med en annen ledelse, en annen minister, en annen retorikk, et budskap om solidaritet, ansvar og trygghet.

    Innvandringskritikere må få komme til i debatten. De må taes på alvor – ja, til og med vises respekt. Men vi trenger ikke en minister som snakker den frem, som direkte og indirekte drar nye, fiendtlige ord inn i debatten, og som skaper langt flere problemer enn hun løser.

    Sylvis oppgave går ut på og integrere og politisk legge til rette for færrest mulig problemer i ei vanskelig tid – Sylvis arbeidskontrakt sier ingenting om å løfte feige innlegg i VGs kommentarfelt opp og frem i dagslyset. Så vidt meg bekjent da?

  2. Det hellige enfoldet skremmer meg mer enn det kulturelle mangfoldet. Takk for tankevekkende brev til ministeren!

  3. Hvorfor ikkje stile innlegget til Aina Stenersen, siden det er hun som har sagt «ordet». Sylvi kan vel ikke stå til ansvar for alle ord som blir sagt av alle Frp-politikere. Hun har vel sikkert nok med å passe på hvilke ord hun bruker selv, siden alle ord hun sier blir vridd og vrengt på og tatt helt ut av sammenheng om nødvendig, hver eneste dag, i håp om at de skal finne noe som de kan ta henne på.
    Men det er vel kanskje ikke det samme å skrive et innlegg til en relativt ukjent politiker. Det er jo Sylvi som skal taes. Antagelig fordi hun en av de få politikere som faktisk prøver å få til noe for å forhindre en stor krise i landet. Sannsynligvis er de alle enige i bunn og grunn (regner med at de fleste ser at noe må gjøres og det må være noe som virkelig er effektivt, såpass oppegående tror jeg faktisk at de er om jeg skal være raus) men det svir vel litt for mye at det kommer fra Frp.

    • Jeg stiler brevet til Listhaug fordi hun er minister for dette feltet. Aina Stenersen er leder i Oslo Frp. Og dette er ikke noe de bare sier eller mener, det ble vedtatt med flertall i OsloFrp at de skal stenges inne og mange andre kritikkverdieg ting. Og assimileres om de får opphold.

      • Ja, et møte som Sylvi ikke var tilstede på. Og da vet du kanskje også at hun etterpå har uttalt at hun selv ikke vil bruke dette ordet. Hun sa også følgende: «Når det gjelder de norske verdiene er det viktig at vi får til en felles forståelse av hva som er viktig. Også mener jeg selvfølgelig at de som kommer må få lov til å leve sitt liv, spise det de vil og leve som de vil så lenge det er innenfor norsk lov.» Og dette er vel de fleste av oss enige i, bør i alle fall være det. Men det er kanskje ikke så mye å skrive et blogginnlegg om. Det klinger kanskje ikke like negativt, liksom.

      • Men da sier vi hurra for å stenge mennesker inne, at den største lokalavdelingen til Frp vil assimilere innvandrere og at ingen skal få varig opphold? Og Sulvi er uskyldig fordi hun var ikke der. Siw Jensen var der, men hun forlot møtet rett før det skulle stemmes om disse kontroversielle vedtakene. Det er feigt, og Listhaug er mer spin doktor for partiet enn minister. Men hun har ikke sagt rett ut at hun mener assimilering er den rette veien å gå, du får et peong for det Joda, eller hvem du nå måtte være der du skriver fra anonymitetens tafatte ståsted.

  4. For ordens skyld (siden du mener at vi ikke har noen felles verdier her i Norge) kan jeg opplyse at verdiene Sylvi nevner vi bør ha felles forsåelse for, er religionsfrihet, ytringsfrihet og demokratiske verdier.
    At asylsøkere skal stenges inne, er vel bare din og noen andres måte å gjøre begrepet «lukkede mottak» mer negativt på. Meningen er at de skal være der bare en kort stund mens søknaden deres behandles. Lukkede mottak er selvsagt ikke noe veldig positivt, men har dessverre vist seg å være nødvendig. Bare i januar forsvant 650 asylsøkere fra norske mottak. DET burde bekymre flere enn Frp. Om noen har andre forslag til hvordan man kan forhindre dette, så er de sikkert velkommen til å komme med forslag. Vi er vel alle enige om at dette er uheldig, og vi burde heller funnet løsninger sammen istedenfor å krangle og motarbeide hverandre som unger i en sandkasse. Jeg tror nemlig at vi er ganske enige om det meste, men dessverre er dette blitt et politisk spill også, og da skal man helst ikke være enig om det kommer fra Frp.

  5. Det er veldig ofte sånn, at når det er tomt for argumenter, så går man på personen heller enn på det vedkommende skriver. Så får jeg heller være tafatt da, anonym som jeg er. Det sier vel mer om deg enn om meg. Hvis denne kommer gjennom sensuren da… «Nettrollet» fikk ikke den samme bemerkningen, men han/hun hadde vel den rette meningen da.

  6. Takk til Sven Henriksen for det åpne brevet til ministeren. Den dagen FrP kommer med noe som er både vesentlig og fornuftig er det på tide å spikre blåbærsyltetøy i taket.

  7. @ Joda:
    «Lukkede mottak er ikke veldig positivt……» Så det er «litt positivt»?
    Jeg er av den oppfatning at å sperre folk inne, på ubestemt tid, og uten at de har gjort noe galt, bryter med de verdiene/lovverk vi har i Norge. Sånn sett er det fullstendig likegyldig om de skal være der i kort eller lang tid. Vi kan ikke begynne å straffe folk basert på hva andre har gjort. Og om meningen er at de «kun skal sitte til søknad er behandlet», hvor lenge er det? Hva er fristene og overholdes de? Hvem skal sitte på lukkede mottak? Absolutt alle, eller kun mennesker av en bestemt etnisitet? Kjønn? Religion? Farge?

    • Nei, det er ikke positivt i det hele tatt. Men sa «litt positivt» i den forstand at det er det eneste man til nå har kommet på som kan forhindre at de forsvinner fra mottakene. Som nevnt tidligere så er det et stort antall som allerede er forsvunnet, og det er heller ikke positivt. Vil ikke kalle det straff, men en nødvendighet for å holde kontroll. Det er jo et «mottak», så de må jo også «godta» at de må være der med begrenset frihet en kort tid for registering og behandling av søknaden. De er jo tross alt trygge fra krig og nød, det er vel det viktigste i første omgang. Målet må være å sette mye ressurser inn for å behandle søknadene raskt, helst innen en uke eller to. Vil ikke si dette er umenneskelig når man får mat og en seng og ellers alt man trenger. Bør gjelde alle som kommer som asylsøkere/flyktninger, og som kommer til et mottak.

    • Men folk blir jo ikke sperret inne. De har bare restriksjoner på hvor de kan bevege seg innenfor kongeriket Norge mens søknaden deres blir behandlet. Det er fortsatt fullt tillatt å reise andre steder i verden. Dersom jeg drar til et land vil jeg også ha restriksjoner på hvor jeg kan bevege meg dersom jeg ikke har gyldige innreisepapirer til landet.

  8. Siste fra meg på dette innlegget, men vil gjerne høre hvordan du/dere vil forhindre (ikke bare prøve, men være sikker på) at asylsøkere ikke rømmer fra mottakene? Frihetsberøvelse? Tenker at om dette er for å redde livet sitt, så betyr vel kanskje et par uker uten total frihet kanskje ikke så mye…Synes nemlig ikke det er noe stas at flere hundre flyktninger som vi ikke aner hvem er «går under jorden» her i Norge. Uten oppfølging og et sted å bo er de et lett bytte for både kriminalitet og det som verre er.

    • Jeg ha ringen kvikk fix for det. Men jeg vet at de fleste av oss ville gjøre hva vi kunne for å redde oss om vi var i fare.
      Det er vel derfor de går under jorden. Men hvilke muligheter har de under jorden? Det går an å ha litt kontroll, jobbe litt fortere enn å la folk råtne på mottak i mange år. Og så behøver man ikke mistenke alle for å ikke ha rent mel i posen.

      • Men kan det ikke være greit å ha eit par uker å få sjekket bakgrunn, papirer og mobiler for å se på bakgrunnen til de personene som kommer, før de får vurdert om de skal ha asyl eller ikke? Viss de er her på feil grunnlag så kan de forvises fra landet mens de som trenger beskyttelse får bli?

      • Hadde den enda vært så enkelt. Håper du ikke får oppleve å flykte fra krig, at du ikke blri sperret inne fordi noen mistror deg. Og at folk i det landet du rommer til synes det er greit at du blir internert.

      • De som du sier «råtner på mottak i flere år» er jo de som ikke samarbeider med norske myndigheter, men tvert imot trenerer sin egen sak. Folk som allerede har avvist søknaden sin. Folk som ikke vil fortelle hvem de er. Folk som lager barn, og så bruker barna som brekkstang. Funker ikke det så går de til media og gråter litt for NRK og Dagbladet for å få oppholdstillatelse.

  9. For et håpløst innlegg/kronikk..

    Å være for enkeltmenneske betyr vel ikke at man ikke har landegrenser.. argumentene holder ikke vann, ingen av de.. håpløst skrevet av et voksent menneske og aller verst av en homo. En med legning som i de fleste muslimske områder måtte leve med sin legning i skjul. Får lyst til å banne av dette våset..

  10. «Kjære Sylvi» i en humanistisk sammenheng virker malplassert, dessverre. Men; det er lov å håpe… Tror det er mye negativ erfaring å høste når det gjelder noen som helst salgs «innrømmelser» eller utsagn fra Sylvi som kan smake av – tilfredsstille – slike håp og forventninger som skribenten her gir uttrykk for. Sylvi gjentar ikke tidligere feil fra politikerne, hun fornyer dem og skaper ny, uvitende skråsikkerhet. Hun kan ikke måles med en vanlig norsk tommestokk, hun er en utbryter, «fribryter» som sparker og slår, boltrer seg uhemmet – uten hensyn til spilleregler i det politiske fellesmiljøet.

  11. Synest det er flott du skriver din historie 🙂 men må nok si at vi må slutte med å være så forbanna snille med alle som banker på døra vår.Vi kan desverre ikke hjelpe hele verden men vi kan hjelpe noen.Vi er et lite land som har penger,men vi har et elendig styre som ikke skjønner hvordan det er å leve I HVERDAGEN.Har kjempa i snart 3 år for å få litt hjelp i kommunen min etter en alvorlig hjerneblødning.møter motstand samme hvor jeg snur meg og samme hvor jeg prøver.Har jobba i 35 år og betalt min skatt med glede.men er det som skjer nå rett???skal andre få mere hjelp enn jeg??De har aldri bet skatt eller bidratt med noenting til felleskapet.så må jeg sitte her i min elendighet og kjempe med nebb og klør for å få litt hjelp??.Desverre så er dette noe skikkelig drittt altså.Men jeg har lest din historie og ble engasjert.

    • Vi kan ikke og skal ikke hjelpe hele verden. Trist å høre din historie, men når det kommer til krig har vi skrevet under noen internasjonale avtaler vi må forholde oss til, vi kan ikke sammenligne det med triste ting her. Selv om vi også må hjelpe oss selv :O

  12. Jeg liker heller ikke ordet assimilering, og jeg la merke til at Listhaug nektet å bruke det i et intervju med NRK idag, til tross for at journalisten spurte 11 ganger. 🙂 mener jeg å huske det stod.
    Men du skriver: «Har vi felles verdier her i Norge, et sett med verdier som vi er blitt demokratisk enige om? Nei, det har vi ikke.»
    Så jeg lurer på, hva mener du vi har vi felles? Mener du kanskje at vi skal skape et fellesskap som er basert på geografi?

    • Frp er et parti som er tuftet på individets frihet. Samtidig mener de at vi har felles verdier, og at de som kommer hit skal innordne seg under disse. Hva de er har partiet ikke vært i stand til å forklare meg. Folk er forskjellige, det er det som er mitt poeng. Liker du at noen forteller deg hvem du er?

      • Du skriver: ”Frp er et parti som er tuftet på individets frihet. Samtidig mener de at vi har felles verdier, og at de som kommer hit skal innordne seg under disse. Hva de er har partiet ikke vært i stand til å forklare meg.”
        De verdiene som Sylvi Listhaug, og de fleste andre politikere uavhengig av parti, snakker om, er verdier som likestilling, religionsfrihet, ytringsfrihet og demokrati. Det er verdier vi har felles i Norge, de er altså ikke spesielle for Frp, men det er disse felles verdiene hun stadig trekker frem. (Jeg er selv Høyrevelger)
        Du skriver: ”Har vi felles verdier her i Norge, et sett med verdier som vi er blitt demokratisk enige om? Nei, det har vi ikke.”
        Jo, det er akkurat det vi har. Vi har ytringsfrihet, likestilling og religionsfrihet for å nevne noen. Det er jo dette felles verdigrunnlaget som definerer oss som nasjon, uten det, ville vi vært en løst sammensatt gruppe mennesker hvor det eneste som binder oss sammen, er geografisk tilhørighet til Norge.
        Du skriver videre: ”Folk er forskjellige, det er det som er mitt poeng. Liker du at noen forteller deg hvem du er?”
        Nei, jeg liker selvsagt ikke at noen forteller meg hvem jeg er. Hvis poenget ditt er at vi er forskjellige, så kan vi være forskjellige, samtidig som vi har et sett felles verdier, det er mitt poeng.
        Hvorfor peser politikerne sånn med disse verdiene, har jeg tenkt, det er ting vi tar for gitt i landet vårt. Men så erfarer vi jo f.eks at ytringsfriheten er under press i Europa. Vi hører at likestilling er noe som nærmest ikke eksisterer i en del land hvor folk kommer hit fra, slik denne afghaneren forteller om. (anbefalt lesning)
        http://www.expressen.se/debatt/ge-de-nyanlanda-pojkarna-chans-att-lyckas/

        Så derfor snakkes det mye om verdier, verdier vi skal tviholde på, og ja, der kan vi kanskje snakke om assimilering, fordi disse verdiene er ufravikelige og skal du bo i Norge, kommer mange av oss til å kjempe for at de blir akseptert av alle. Ikke minst er dette viktig overfor de nye barna som kommer og vokser opp i Norge, at de skal få de samme mulighetene som norske barn får hva gjelder valg og likeverd og likestilling.
        Mat og klær og musikk og religion og hvem du er på det personlige plan er noe helt annet, og der skal vi ha fri flyt og ubegrenset frihet til å velge hvem vi er, selvsagt.

      • Takk. Da har vi samme poeng. Men Frp er ikke særlig opptatt av f. eks likestilling, de er ikke opptatt av homofiles rettigheter.
        De prøvde seg da de kom i regjering, ville kutte all støtte til homofile organisasjoner, men bakket fordi de skjønte at det ikke var så smart. Osv.
        Jeg synes Listhaug taler med to tunger. Men det du nevner er felles verdier, men ikke alle forfekter dem dessverre. Verst er trollene på nettet, de hater kvinner, homofile, ja stort sett det meste.

  13. Noe av den kulturen og tradisjoner de kommer hit med seg bør utryddes! Lemlesting av barn har ikke noe her i landet å gjøre, det bør også bli slutt på det i de religioner og kulturer som praktiser det verden over.

  14. Sven Henriksen – jeg vil du skal ta deg tid til å lete opp den muslimske fredskonferansen i Oslo – se den og så kan du igjen få lov å kritisere Listhaug. Synes det er svært betenkelig at det ikke ringer en enste varselklokke hos dere.

    • Mine varselsklokker har ringt lenge. Det er mye med islam som er høyst kritikkverdig.
      Må jeg terpe på at det er muslimer som er mest truet av IS, ikke vi? Merkelig at det ikke ringer en bjelle om at det er krig i verden? Sender den tilbake til deg.

  15. Tusen takk for velskrevne reflekterte ord, dette innlegget imponerte meg.
    Fant linken til siden din på Facebook å kommer til å lese mye mer på denne bloggen.
    Torunn

  16. Takk og Amen!
    Men eg trur vi har litt felles verdiar, sjølv om eg er både kristen og hetero. Undrast på om ikkje mine verdiar liknar meir på dine enn på Listhaug&co sine lell. Og eit par ting kan vi sikkert alle vera samde om – som det «å oppføra seg». Utfordringa er å konkretisera det …
    Igjen, takk for god og klar til i ei venleg form. (Det er ikkje alle som klarar det i panikken – verken på den eine eller andre sida.)

  17. Godt skrevet… igjen! Takk for klar tale. Assimilering er et skammens ord, spør du meg. Jeg blir bittelitt imponert over kommentarfeltet ditt. Noen er så opptatt av dette med felles verdier. Det snakkes om religionsfrihet, bortsett fra for muslimer. Det henger ikke helt på greip. Jeg har størst troa på kardemommeloven, som en felles verdi, jeg. Pluss en god dose raushet

  18. Fremskrittspartiet støtter ikke assimilering, verken som begrep eller metode. FrP er for mangfold og individets frihet. Vi jobber for best mulig integrering i det norske samfunn for alle som kommer hit som flyktninger.
    Personlig opplever jeg bruk av begrepet assimilering som et forsøk på og et ønske om å utradere enkeltmenneskets personlighet til fordel for storsamfunnet. Dette er det motsatte av liberalisme.

      • Nå kverulerer du. Det ligger intervjuer med henne der hun prøver å bortforklare og «myke oppe» bruken av ordet assimilering. Også med Listhaug som nekte rå ta avstand fra det. Aina Stenersen fremstår som litt dum når hun skal «forklare» folk hva som er best for oss når det kommer til flyktninger. Når dette ble klubba inn var ikke Listhaug tilstede, litt merkelig siden hun er minsister for dette feltet, og Siv Jensen forlot møtet rett før det skulle stemmes.

  19. Jeg er ikke helt enig med deg Sven. Samene er et urfolk som det ble begått overgrep mot av oss som invaderte deres områder og kultur. Det kan ikke sammenliknes muslimene som kommer hit og som mange av oss ikke vil skal danne gettoer. Ved stor innvandring fra Midtøsten og Afrika så klarer mange seg fint og blir vanlige sekulære mennesker. Men mange finner seg ikke til rette og føler seg ikke som en del av samfunnet og de flytter gjerne til rimelige boligområder der det etter hvert dannes gettoer med samhørighet. Likestillingen er der fraværende med påfølgende stigende fødselstall. Så gettoene vokser raskere enn resten av befolkningen, og med et hat mot storsamfunnet så blir det en dårlig kombinasjon. Det er dette Oslo FrP vil unngå. Det er nok av eksempler på hvordan det ikke skal gjøres. I Frankrike er det nå ca 750 gettoer og problemet har blitt så stort at det nærmer seg et eksistensielt problem for etniske franskmenn. Sverige, England, Nederland, Belgia og Italia har og voksende problemer med dette. Som homofil mann tror jeg ikke du er tjent med at vi får områder der norsk lov etter hvert oppfører og blir erstattet av sharia lover.

    • Greit det, og jeg er ikke enig med deg, det er vi som skaper ghettoene. Prøv å være muslim når du vil kjøpe en leilighet på Frogner. Frankrike er en annen historie, de fleste innvandrerne der kommer fra franske kolonier og opplever å bli annenrangs statsborgere når de kommer til det landet de tilhører. Hele ditt svar gjennom syres av paranoia, men takk for at du tok deg tid.

  20. Ødegaard: Ikke bare har Stenersen brukt ordet, sfylkeslaget har til og med satt det på trykk. I vedtaks form. Dagsavisen Oslo, 12.februar: «– Slik jeg tolker det ordet, så er det å bli lik som. Men da tenker jeg mest på verdier som likestilling, ytringsfrihet, demokrati. Sånne generelle verdier vi har i Norge. Man må ikke nødvendigvis bli helt lik, men ha de samme universelle verdiene, sier Stenersen.

    Hun understreker derfor at fylkeslaget brukte formuleringen «assimilering av frihetsverdier» i vedtaket sitt.»

    Stenersen bruker vel sin «individuelle frihet» til å retolke et svært belasta ord til noe hun synes klinger bedre? Det blir ikke bare LITT skivebom, det er som å snu seg og skyte i motsatt retning av blinken. Men FrP har jo ikke så mye til overs for samiske saker, så at det mangler forståelse for hva assimilering faktisk betyr er jo kanskje ikke så underlig.

    Takk, Sven, for et godt innlegg. Jeg snakket med en bekjent, eldre kvinne som både har opplevd assimilering og å være flyktning i 1944. Hun sa akkurat det samme som du skriver i innlegget ditt.

Legg igjen en kommentar

