Jeg, et venstrevridd fjols.

Jeg mener ikke at hele verden skal komme til Norge.

Jeg mener ikke at vi skal åpne grensene for alle som ønsker seg hit. Jeg mener ikke at vi ikke skal stille krav til de som kommer hit, ei heller at de ikke skal forholde seg til norske lover.

Jeg er ikke for at de som bor her i Norge skal få lov til å skjære kjønnorganene av små barn. Og jeg misliker sterkt at unge menn tafser på tilfeldige kvinner i det offentlige rom. Jeg tror ikke at islam er uten lyter, eller at absolutt alle muslimer er snille og gode.

Jeg er ikke naiv. Jeg er ikke en fjollete godhetsposør. Jeg er bare et dannet menneske som har lært hjemmefra at jeg skal ha respekt for mennesker uansett hvem de er og hvor de kommer fra. Der har du meg.

Jeg mener at de som har tatt seg hit skal bli møtt med et fungerende system som kan finne ut om den historien de forteller er sann, og jeg mener at vi ikke skal møte folk med forutinntatt skepsis. Og jeg mener at om et menneske eller en familie ikke har behov for beskyttelse skal de sendes tilbake dit det er trygt for dem å være. Og at de som trenger beskyttelse skal få bli her.

Alt dette har jeg forklart en rekke ganger til mennesker som føler trang til å stigmatisere muslimer og slike som meg. Men jeg snakker for døve ører, selv om jeg er enig med svært mange i denne debatten.

Feilen ligger i at vi ikke må mistolke virkeligheten, tro saker og ting det ikke er hold i. Mange gjør det når de svarer meg på bloggen. Enkelte kommer med utsagn som «Alle de som kommer hit er ikke flyktninger!» Det er der vi skilles. Jeg skal forklare.

Jeg kan ikke skrive: «Alle i FrP er rasister og komplette idioter.» Eller «Alle troll på nettet er feite gubber med paraplydrink i hånden og thaidamer i armkroken!» For det første er det ikke sant, og for det andre er det direkte mobbing, og ingen ville tatt meg seriøst.

Når jeg går noen av trollene på klingen blir de tøffe i trynet: «Henriksen, kan ikke du bare sette deg på en planke, jeg skal gladelig dytte deg til havs, og hånflire når du drukner!» fikk jeg i kommentarfeltet til VG. Slike mennesker som vedkommende er engstelige for sine barns fremtid. Det skremmer meg at folk som er foreldre skriver rett ut at de ønsker sine meningsmotstandere døde på en grusom måte.

I går skrev jeg en blogg om ordet «assimilere». Det gikk ikke upåaktet hen. Takk til alle de titusener av mennesker som støtter meg, og takk til alle dere som hater meg. Dere er et bevis på at teksten jeg skrev var relevant.

Jeg er et venstrevridd fjols som tror at alle mennesker er like mye verdt. Men jeg er ikke naiv. Det er brustne kar de fleste steder. Jeg tror på å spre det gode selv om jeg verken tror på Gud eller Jesus. Jeg tror på ømheten oss mennesker i mellom.

Ville du takket nei til en utstrakt hånd bare fordi den sitter fast på et menneske du tror du ikke liker? Jeg tviler på det.

Og den siste penskjorta vi skal ta på oss alle sammen har ingen lommer.

Vi blir alle til støv til slutt. Støv er grått uansett hvor du er født.

 

30 kommentarer om “Jeg, et venstrevridd fjols.

  1. Bra skrevet. Klare og tydelige meninger. Stå på. Tilslutt åpner minst en sint person øynene og ser på muligheten for at det finnes en godhet, uten forbehold.

  2. Det er veldig viktig at du fortsetter å skrive som du gjør i bloggen din. Du får satt ord på de tingene mange av oss andre føler, men ikke klarer å uttrykke. Stå på, og jeg kommer til å videreformidle dine meninger til så mange som mulig.

  3. Dette var jo en ganske god oppsummering av felles verdier. De fleste mennesker er dannede og vil kunne skrive under på det du skriver ok holdninger i dette innlegget. Nettrollene er få og redde stakkarer.

  4. Dette er godt skrevet, med enkle ord. Jeg jobber på et mottak og ser/opplever de menneskene som kommer til Norge, er ganske lik meg selv, full av livsmot (vertfall i begynnelsen), humor, takknemlighet, arbeidslyst og resurssterke. Det er så trist at for noen er det bare ulikheter, selv om de ikke har møttest. Deres historie kunne ha vært min, hvordan ville jeg ha blitt tatt imot?

  5. Fra enkelte hold er det bekymring for at Norges befolkning skal bli islamisert, og fra noen stor engstelse. Den som engster seg mest er ei kristen dame fra vestlandt som er veldig redd for at fedrelandet hennes skal rives i stykker av flyktningene som kommer, som kommer fra et istykkerrevet land. De som får opphold er vel sjeleglad for å ha berget livet til seg og familien og har vel neppe planer om å spre det islamske budskap.
    Norge har hatt mange misjonærer som har reist langt avsted for å omvende hedninger og vantroende. Nå har det kommet mange mennesker hit til landet som som kanskje burde rettledes til den rette tro. Og da, når disse mennesker innser at vårt levesett er det eneste som gir velstand og fred, da skulle vel kristenfolket være fornøyd.
    Så da burde denne kristne dame som vil ha alle lik seg selv alliere seg og sitt parti med de kristne samfunn for nettopp og bedre integreringen. Og Sven, synes du dette er noe å bygge på, så værsågod utbroder dette.

  6. Gjenta det om og om igjen.. Kanskje det der synker til slutt.

    Jeg synes det er så spennende med de nye! Tenk da, alt de kan lære oss. Og alt det nye må være spennende for dem. Særlig barna.

    Håper regjeringen ikke ødelegger folks liv med sin egen redsel for fremmede.

    Det er lov å sette tak på hvor mange man greier å ta i mot, men det det er ikke lov å gå foran med dårlig eksempel på hvordan man skal se ned på folk.

  7. Deler denne på min egen facebookprofil under teksten: «Slik ser jeg det også» Det er så godt med folk som på en saklig og god måte står opp mot Listhaugs disipler, rasister og nettroll

  8. Flott (som vanlig). Jeg vil bare bemerke at norske leger lenge har skjært kjønnsorganene av småbarn, d.v.s. intersex-barn (diagnosen DSD) for å gjøre dem «normale». Jeg mener det er dobbeltmoral å fordømme og forby andre kulturers kjønnslemlestelse så lenge vi praktiserer det selv. Altså er jeg mot ALLE former for kirurgiske inngrep som ikke er medisinsk nødvendige på barn. Her er en grei innføring: https://framandkar.wordpress.com/2010/02/07/kj%C3%B8nnslemlestelse-med-legens-velsignelse/

  9. Hva med betydningen av mellommenneskelig kontakt, etter min mening har ikke VERDEN råd til fremmedfrykt og rasehat. Med de klimaendringer vi er vitne til nå, så blir det påkrevet med samarbeid over landegrenser, på tvers av rasemessig, etnisk, og religiøs tilhørighet. Det haster, det er mange som blir drevet på flukt også p.g.a klimaendringer.
    Krig er også menneskeskapt, og det krever ansvar, de som driver krigen må også ta følgende av den. Norge inkludert. Ikke minst p.g.a. vår våpenindustri.
    Men det ligger vel i sakens natur, liker vi ikke produktet av krigen, så kvitter vi oss med det. Utvikling av menneskeforakt blir satt i system.

  10. Dette var en god tekst. Jeg må likevel innrømme at jeg var litt mer kritisk til din kategoriske avfeiing av assimilering, og din raljering mot hun som kom med forslaget.

    For det første er det fint at du her er mer forsiktig i ordbruken. Og, bare så det er nevnt så er det det færreste som er til høyre politisk som vil ha problem med noe som helst av det du her har skrevet.

    For det andre så finnes det flere tolkninger av det å assimilere. Det er ikke nødvendigvis å utslette alt av egen fortid. Det tror jeg heller ikke hun som kom med forslaget mente. Og jeg er heller ikke overbevist om at du tror hun mente at de skal utslette sin egen fortid for å bli del av det norske samfunnet. I så tilfelle misforstår du med vilje.

    Uansett, det JEG tror hun mente, var at noen innvandrere må BEDRE INTEGRERES. Med det menes at de må ikke lage parallellsamfunn, der de fortsetter å dyrke verdier og kultur fra sine gamle hjemland som vi i vesten anser som lite forenlig med verdiene i et vestlig demokrati. I litt for stor grad gjøres dette i noen miljøer i dag.

      • Nå synes jeg du gikk over til den unødvendig enkle retorikken igjen.

        Jeg trodde det skulle være mulig for deg å se at det ikke er ønskelig med parallellsamfunn av den typen der innvandrere tviholder på kultur som er veldig lite forenlig med et vestlig demokrati, kultur som jeg er sikker på du har svært liten sans for. Dette er parallellsamfunn som selv mange fra disse kulturene har kritisert selv.

  11. Bare fortsett å være «et venstrevridd fjols»💜💜 Som sagt av andre her, jeg er også det og stolt av det!! Vi trenger din stemme i det offentlige rom, rasistene og fremmedhatet må ikke få overtaket! God helg fra Lillehammer 😄

Legg igjen en kommentar

