Kaffeslabberas-rasismen.

Du sitter ved kaffebordet, det er venner, naboer eller familie.

Det prates om stort og smått, vær og ufarlig vind, og plustelig sier noen:

«Ja, hvis vi får lov til det lenger da? Man må jo snart spørre om å flagge på 17. mai fordi man kan komme i skade for å fornærme noen av våre nye landsmenn?» Du ser kaffekoppene stå stille i luften noen sekunder, et par kakesmuler faller i fanget på tante Liv der hun ser skremt rundt seg som om hun lurer på hva det var som ble sagt for et øyeblikk siden. «Jeg er ikke rasist altså, men jeg må bare få lov til å si..!» fortsetter den som tok bladet fra munnen om at nok er nok når det kommer til krav fra disse hordene av fremmede som plutselig fosser inn over den norske grensen for å jafse i seg av vår velferd.

«Men» sier en eller annen «jeg har da aldri hørt at noen mener det skal være forbudt å heise det norske flagget på 17. mai..» Den øredøvende stillheten er til å ta og føle på. Har vi en landsforræder midt i blant oss her mellom krumkaker og vannbakkels? «Nei» kvekker ordføreren «men det kan komme til å skje! Bare se på Sverige, der er alt ute av kontroll. Og nå gjelder det å være føre var…»

«Joda», nikker snille tante Liv som ikke har gjort en katt fortred i hele sitt lange liv «men vi flyktet da selv under krigen. Husker dere ikke onkel Truls som fikk reddet seg over svenskegrensen i siste øyeblikk?» Ny stillhet, før ordfører tar sats. «Jeg er så lei av at vi skal mase om den krigen hele tiden. Det som skjedde da kan ikke sammenlignes med det som skjer nå. Man kan jo snart ikke åpne munnen uten å bli kalt nazist eller det som verre er!» «Så så» sier en eller annen og tante Liv tar til tårene. Hun tenker kanskje på noe hun helst ikke vil huske?

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet slik og tenkt, skal jeg si noe, eller skal jeg holde kjeft? I et bryllup en gang sa bruden til meg: «Ikke lag noe bråk om pappa begynner å snakke om muslimer. Kan du ikke holde fred den dagen jeg gifter meg?» Selvfølgelig vil man ikke lage ufred i en venns bryllup, så man lar stakkars far få benytte seg av ytringsfriheten mens man selv holder inne. Men jeg tenker at alt for mye får passere på grunn av husfredens skyld. Jeg tror denne kaffeslabberas-rasismen er farlig fordi den virker så uskyldig, og det som blir sagt blir sagt av snille helt vanlige mennesker som vi kjenner og er glad i, og vi vegrer oss derfor for å gå på dem og lage bråk.

Et par av mine familemedlemer vil ikke ha noe med meg å gjøre på grunn av hva jeg skriver og mener offentlig. De mener jeg er en kjip landsforræder som er med på å rive landet mitt i filler bare fordi jeg vil at de som kommer hit skal behandles med en smule verdighet og respekt og få sine saker behandlet på en skikkelig måte før de eventuelt får avslag på sin søknad om opphold. Ok, men jeg kan faktisk ikke sitte ved kaffebordet å høre på replikker som «Disse folka flykter faen ikke fra krig, de er lykkejegere og banditter!» Da reiser jeg meg og sier at våre veier skilles her, sorry, men blod er ikke alltid tykkere enn vann!

Men det er denne pene uskyldige rasismen som drysser som pent og konformt støv ned over kaffe, småkaker og broderte duker. Den som blir sagt med et lite smil om munnen av de som er våre nære og kjære. Og det er så vanskelig å si dem i mot fordi du tenker: «De er jo så snille, de vil jo bare det beste for meg og mine, og de elsker meg..» Og så tenker du at de bare er redde, at de har reist for lite, og at de ikke mener noe vondt med det. Men det var jo slik det begynte sist verden gikk av hengslene. Ved kaffebordet i de tusen hjem. Så uskyldig. Og plutselig singlet det i glass og natten ble krystall. Og resten er historie.

Jeg trekker ikke nazikortet, men vi skal være var signaler som kan føre til noe som aldri må skje igjen.

43 kommentarer om “Kaffeslabberas-rasismen.

  1. Hadde akkurat den samme opplevelsen for en stund siden, Sven. Det var en guffen følelse å føle at jeg ikke sto helt opp for hva jeg faktisk tenkte. Jeg gikk høyt ut, men ble så overumplet av dritten som kom i retur, at jeg holdt kjeft til slutt. Riktignok med vondt i magen…

  2. Meget bra beskrivelse Sven.Akkurat på prikken slik opplever jeg det hele.Klamt, frustrerende og jævlig.Vit at du ikke er alene.»Solitude»……….er en ting jeg blir mer og mer glad for.

  3. Da er det vår lov og plikt å si imot. Vi skal ikke tåle kaffeslabberas-rasismen. Men la oss ikke jage ureflekterte og redde mennesker ned i skyttergraver. Skjell dem ikke ut, men vis dem hvor de tar feil. La dem som kommer hit, og som under fryktelige omstendigheter har måttet forlate alt sitt, møte et samfunn som ikke er delt i noen som er for dem og noen som er mot dem.

  4. ja, sånn har det blitt. grumset har kommet til lyset, men kanskje har vært der hele tiden i det sjulte. man burde virkelig undersøke hvor den irrasjonale redseln kommer fra. delvis sikkert fra feil omgang med språket («det kommer ja ikke mennesker, men en strøm-noe farlig.) og så spiller man svake grupper ut mot hverandre, arbeidsløse mot flyktninger etc. det som hjelper er at folk blir kjent med de nye landsmenn og man avslører løgn av offentlige personer,, (listhaug, etc). men jeg har også blitt redd og skremt, når jeg bor i et land hvor odins soldater marsjerer i de norke byer….

  5. Siden du spør; jeg syns du skal holde kjeft til du har lest deg opp på hva rasisme er. Du kan fx begynne med FNs konvensjon om avskaffelse av all rasediskriminering av 1966, som Norge har ratifisert. Og dermed er den definisjonen som fortsatt gjelder her til lands.
    Hilsen en sykepleier spes adm

    • Takk for et hyggelig svar i en høflig tone. I et demokrati kan man mene det man vil og skrive det man vil om man holder en respektfull tone. Ha en fin dag Jon Faller.

    • Joda. Vakkert. Først en ubehøvlet, surmaget og totalt irrelevant kommentar. Så slenger du på «sykepleier spes adm» etterpå – som for å gi deg noen form for akademisk kredibilitet? Vel, jeg er helt enig i dette innlegget, har opplevd det samme selv. Og for ordens skyld; hilsen en sykepleier spes card

  6. Å sette likhetstegn mellom innvandringsmotstand, usikkerhet rundt hva dette betyr for Norge, velferdsstaten osv fremover eller generell frykt for det ukjente på den ens siden, og rasisme på den andre siden er bare stygt.

  7. Tusen takk for nok et kjempefint innlegg fra deg. Det forrige jeg leste var «Kjære Sylvi» også helt topp….

  8. Kloke ord, man må en gang iblant vende det døve øret til slike for ikke å ødeleggefor andre, å ja, det koster iblant å stå mot strømmen og mene noe. Stå på

  9. Rasisme er noe dritt, der er jeg helt på linje med deg. Det beste eksempelet på rasisme i dagens Europa er at jødene blir tvunget til å forlate kontinentet. Kanskje du burde fokusere litt på denne problemstillingen?
    Min kone er afrikansk og frafallen muslim. Hun opplever svært lite rasisme grunnet hudfarge. En forholdsvis stor andel av verdens muslimer ønsker imidlertid å steine henne til døde. Dette er kanskje en problemstilling du kunne konsentrere deg litt om?
    Basert på denne bloggposten, og annet jeg har sett at du har skrevet, slår det meg i grunnen at du er forferdelig naiv og har megastore skylapper.

  10. Så alle som ikke jubler over det som nå skjer mht flyktninger og flyktningstrømmer og som tar ukritisk i mot med åpne armer, er pr definisjon rasist? Enhver skepsis eller tvil er utelukkende betinget av rasisme?

  11. Spot on igjen. Heldigvis er du en som tør å si i fra Sven Henriksen. Jeg tør ikke, de er for sinte alle sammen, og jeg er litt bekymret for hvordan det utvikler seg videre. Jeg ønsker å være den grå mannen, han som kan bli bitelitt skummel dersom natten blir til krystall igjen.

  12. Tatt på kornet, og kunne vært skrevet om de i den andre grøften også; Kaffeslabberas-snillismen. Det er blitt helt umulig å føre en samtale eller debatt på en normal måte, det havner alltid i en av grøftene og en blir beskyldt for både det ene og det andre

  13. Det er en uheldig polarisering i all debatt om flyktninger og innvandrere for tiden. Der man er «moralsk høyborg» på en side og «de som bryr seg om de svake som allerede har norsk statsborgerskap» på den andre siden. Det er uhygge i det meste man kaller hverandre «grums», «naive bønder» osv osv. Det er ikke heldig for noen, ikke for tante Liv som neste husker krigen i Norge eller for «ordføreren» og de som er redde for hva som kan skje om det kommer folk over grensa.

    Slik jeg ser det vil vi få en åpnere debatt om vi begynner å stille spørsmål og finne svar man kan gi for å forstå, evt endre andres standpunkt og forklare egne. Det mest betimelige er vel for de med størst vilje til mottak av flyktninger å spørre om akkurat hva meningsmotstandere er redde for, de fleste vet ikke helt og kommer med tanker man kan svare på. De fleste av oss kan spare selv til egen alderdom, og en forståelse av at å stemme blått gir mindre sosiale ytelser enten flyktninger eller ei kan være en start. For de på siden for «lukk grensa», kan en start være å stille spørsmål ved hva man mener Norge kan bidra med for menneskene som kommer om konflikten i Syria blir lang, om hvilke plan som kan legges for integrering, for at folk skal bli en ressurs. For ofte er det nettopp det man får som svar «de vil bli en ressurs», men da må man selv ha kreativitet til å finne ut hvordan. For bare det som svar vil ikke roe ned en skeptiker.

    Og inntil man evner å forklare og reflektere rundt disse tingene med sine meningsmotstandere kommer ingen til å rikke seg og debatten forblir en billedlig skyttergravskrig tror jeg. Til ulempe for alle også de som søker asyl i Norge.

    Så i neste bryllup hvor du ikke får lov å kjefte på brudens far kan du jo starte samtalen med et spørsmål om hva han ser på som en god løsning for mennesker i krigsherjede land…antageligvis å internere de nært der de kommer fra, så da får man forklare vanskelighetene ved dette. Sur blir nok pappaen uansett, men da samtidig kanskjd med noen nye tanker i hodet. Og uten at bruden kan påstå du var vanskelig.

  14. Takk Sven! Vakkert og tankevekkende som vanlig. Vi må alle forstå hvilke mekanismer som er i sving, og ta oss tid til å sortere tankene våre. Ta dere tid til å lytt til Odd Børretzen. Nok et par minutter til ettertanke:

  15. Takk for at du skrev dette innlegget. Jeg er gift med en – utrolig flott – innvandrermann. Og nå er jeg redd. Veldig redd. For hva mine «landsmenn» etter hvert kan finne på å gjøre mot ham. Det er ingen god følelse.

  16. Nok engang treffer du spikeren på hodet.
    Den beste metoden for å kontrollere en befolkning på er å skape frykt. Fugleinfluensa, kjøttetende bakterier, zika mygg, muslimer, innvandrere , lykkejegere – alt mikses i en tabloid suppe for folket .
    Så kan makta drive sitt spill mens folket sitter vettskremte og frykter for en framtid i armod.
    Stå på Svein Henriksen – dine korrektiver trengs

  17. «Og plutselig singlet det i glass og natten ble krystall. Og resten er historie.

    Jeg trekker ikke nazikortet, men vi skal være var signaler som kan føre til noe som aldri må skje igjen.» For en latterlig uttalelse. Du trekker jo helt klart nazikortet. Og å sammenlikne de som reiste til sverige under krigen og innvandringen til norge er akkurat like latterlig. Ingen nordmenn reiste til sverige med en ny ideologi, for å voldta eller forlange.

  18. Veldig fint skrevet, jeg har kjent slike situasjoner jeg også, men da er det lett å si at man ikke er enig med det som sies, uten å bli sint og gå av gårde. Ofte er det som en lite provokasjon, fordi folk vil få svar på noe de ikke forstår eller er redde, da skal man kunne svare på en stille og fornuftig måte, som får ofte menneskene til å forstå tingene det dreier seg om. Ikke provoserende måte til retur, for da blir redselen enda sterkere og det er det som følger til haten av det ukjente! Jeg holder ikke kjeft, for min del, jeg svarer med min menneskelighet og det blir som oftest forstått! Prøv! Det er ikke de som er fornuftige og empatiske som skal holde kjeft! Tvert imot!

  19. Hei!

    For det første. Problemet er at vi som nasjon ikke har eller har hatt noen objektiv, kunnskapsbasert debatt om innvandring til verken Norge eller Europa som en helhet. Dette fører til at begge sider i konflikten får større tilslutning og sidene spisses. På den ene siden har man rasister og på den andre siden har man såkalte «anti-rasister». I midten befinner de fleste seg, naturligvis også muslimer.

    Jeg, og de aller fleste mener at alle mennesker er verdt like mye. Et bittelite fåtall, som vi ytterst sjeldent hører om mener at mennesker er mindre verdt enn dem selv på grunn av hudfarge.

    Å kritisere innvandring, integrering og religionsutøving er og kommer aldri til å bli rasisme. Uansett hvor mye man måtte ønske det.

    Vi har unektelig problemer direkte knyttet til innvandring. Dette er fakta og det blir ikke borte. Det er naturlig med en viss prosent kriminalitet i folkemengder, men høy og økende kriminalitet må tas tak i. Dette gjøres ikke idag.

    Rasisme er såklart negativt og bidrar ikke til konstruktiv debatt. Det bidrar til å holde debatten ute og ukontrollert innvandring fortsetter som før.

    Dersom du, artikkelforfatter, virkelig bryr deg om muslimer bruker du heretter bloggen din som en informasjonsportal til å opplyse folk om viktige temaer for muslimer over hele verden.

    Tvangsekteskap, omskjæring, diskriminering, kvinneundertrykking, pedofili og ikke minst; det viktigste, nemlig grove brudd på internasjonal lov.

    Flere vestlige land har de siste tiårene brutt FN-lover. Vi bombet Irak på en løgn. Vi bombet Libya på en grov løgn. Ti millioner (10 000 000) muslimer er drept pga av disse krigene. Disse krigene handler ikke om demokrati og frihet, men om menneskehat, penger, makt og kontroll.

    Man har fjernet alt som kalles for nasjonale institusjoner og man har brukt terrorgrupper for å få til dette. I tillegg til aggressiv militærmakt. Dette ser vi i Syria også. ISIS har blitt brukt som et verktøy mot syrere og Assad-regjeringen. Millioner er på flukt fordi interessegrupper ønsker kontroll over store deler av verden. Flyktningekrisen er ikke tilfeldig. Den er konstruert for å knuse Europa og deretter hele menneskeheten. Du, min venn, er det man kaller for en nyttig idiot. Du kaller meningsmotstandere for rasister, men lar de virkelige rasistene gå fri.

    Tipper du synes Donald Trump er et uhyre, mens Obamas ulovlige kriger er flotte. Og Hillary Clinton da. Hun er jo kvinne, og vil absolutt ikke bombe muslimske land til helvete, samt drepe noen millioner muslimer til. Isåfall så gjøres det for å gi de flott demokrati, som anarki-Libya er et godt eksempel på.

    Undersøk og tenk selv. Og kanskje du kan bruke denne bloggen til noe positivt. For eksempel, kan du være stemmen til de millionene av muslimene som blir angrepet av terrororganisasjoner og bomber finansiert med dine skattepenger. Det finnes tusenvis av barn som lever i grusomme forhold også her hjemme. Men de får ingen hjelp, for du synes kritikere er rasister. Lykke til å våkne opp!

    • Jeg bruker ikke å slippe anonyme inn her i dette kommentarfeltet, men «anonym av åpenbare grunner» men jeg slipper deg inn med dette svaret som viser at du undervurderer intelligensen min på alle punkter. De mekanismene du peker på er helt enig i, og har skrevet om dem mange ganger, om bombingen av Libya og krigen i Irak. Jeg er heller ikke så dum at jeg vil ha Hillary Clinton bare fordi hun er kvinne. Aller helst vil jeg ha Elisabeth Warren fordi hun er en klok politiker som jeg tror USA og verden hadde hatt godt av, men det kommer aldri til å skje.
      Til mitt innlegg: Jeg mener ikke at alle mine meningsmotstandere er rasister, men jeg peker på en hverdagsrasisme som vi alle må høre på hver dag, der folk stigmatiserer hele folkegrupper. Det betyr ikke at jeg ikke ser det store bildet og hvem de farligste er. Takk for svar. DU er klok, verden kunne trenge å se ansiktet ditt.

  20. Jeg minner om at det kun er 71 år siden det faktisk var forbudt å flagge på 17. mai. Forbudet var påtvunget utenfra, men støttet av naive nordmenn som ikke skjønte hva som foregikk. Jeg trekker ikke nazikortet, men vi skal være var signaler som kan føre til noe som aldri må skje igjen.

      • Jeg tror ikke jeg skrev noe spesielt om syriske flyktninger, som jeg forøvrig har stor sympati for. Dessuten presiserte jeg jo at jeg IKKE trekker nazikortet. Poenget mitt er at du gjør en stor feil ved å rasitsstemple enhver som uttrykker bekymring for utviklingen i dette landet. For meg virker det som du er helt ute av balanse.

      • Jeg stempler ikke alle, bare noen. Er man ute av balanse når man påpeker hverdagsrasimen som stadig kan høres? Jeg sier ikke at alle er raister av den grunn.

  21. Du bruker rasistbegrepet om bekymrede meningsmotstandere som ikke nødvendigvis er rasister. Det er etter min menig ubalansert og kun egnet til å hindre sunn meningsutveksling mellom voksne demokratisk innstilte mennesker. En voksende muslimsk befolkning vil komme til å søke innflytelse og man er ikke nødvendigvis rasist dersom man skulle tvile på at endringer i samfunnet som følger av slik innflytelse vil være positive. Forbud mot 17. mai-flagging i 2018 er naturligvis absurd og usannsynlig, men absurde og usannsynlige ting har skjedd før.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/maatte-fjerne-grisebilde/a/57085/

    • Sunn meningsutveksling har jeg ingen problemer med. Det er 5% muslimer i Europa. Politkere pumper ut skremselsproaganda og kaster bensin på fryktbålet.
      Absurde og usannlyblige konspirasjoensteorier bæres til torgs som sannheter. Jeg tror jeg har et ganske så balansert syn på verden. Men man skal ikke lete etter rasisme overalt, det er jeg enig i. Men man skal heller ikke fornekte at den finnes.

Legg igjen en kommentar

