ROP DET FRA APEBERGET.

Nettet blir stadig hardere. Det går ut over oss alle. Mange slutter å mene noe, tør ikke, orker ikke. I går var det Hadia Tajik som nok en gang fikk det.

«Fjern heller svinet som ikke er norsk en gang!» sto det. Vi lever i «utrops-tegnenes tidsalder» der ingen ord er store nok, og de fleste har glemt vekten av dem. De rabiate har nachspiel på nettet og moderatorene jobber 24/7 for å rydde vekk den groveste møkka. Hva har skjedd med oss? Og hvorfor dette voldsomme raseriet?

Jeg er ikke kjempekjent, men jeg har fått min skjerv. «Brenn i helvete, jævla homofile SV-fitte!» og «Se deg over skulderen, jeg veit hvor du bor og hvilket sted du står og venter på bussen..!» Ikke så hyggelig til morgenkaffen. Og ja, jeg tar lange pauser fra å ytre noe om innvandring eller andre ømtlige teamaer.

Men Hadia Tajik? Burde ikke hun være innvandringsskeptikernes «våte drøm»? Urnorsk i dialekten, snakker flytende norsk, dannet, velutdannet og pen i tøyet? Eller er det for mye av det gode? Er det hit, men ikke lenger? Du skal bli som oss, men ikke for mye? Ikke bli minister og få ord på deg for å kanskje være Norges statsminister om ikke så alt for lenge?

Eller er kommentarfeltenes krav om integrering bare et skalkeskul, for når Tajik vil at vi skal kvitte oss med selveste kongen så renner det over for de mest nasjonalistiske 17.mai-sløyfebærerne? For denne kvinnen er jo beviset på at alt det de mest skeptiske ikke tror på er mer enn mulig.

Så til pressen. Jeg mener pressen er medskyldige i at kommentarfeltene er blitt som de er blitt. Den ene mer idiotiske overskriften overtar for den andre. Hva trodde egentlig VG da de trykket: «Hadia Tajik vil kvitte seg med kongen.»? Trodde de det ville gå upåaktet hen? For når en avis vinkler en sak på en slik måte blir det jo bråk. Og jeg nekter å tro at det ikke er det de fleste aviser vil ha. Klikk, klikk, og debatt, flere klikk, og mer debatt.

Jeg har en del venner som mener at vi skal overse kommentarfeltene og tie dem ihjel. Jeg tror det er feil vei å gå. Jeg mener tiden er inne for å stenge dem helt, eller stenge dem i saker der folk ikke kan forholde seg til vanlig høflighet og respekt. For det viser seg gang på gang at når det kommer til bl. a innvandring er det faktisk ikke mulig.

Og jeg mener også at det verste er at viktige stemmer trekker seg fra den offentlige samtalen mens apeberget får fortsette å brøle i alle kanaler. Nå er det sikkert noen som mener jeg er høytaler for idiotiske utspill, men jeg skal slutte å være det når avisene ikke lar disse gale tullingene få holde på. Det må da finnes andre måter å tjene penger på enn å publisere ren gørr, eder og galle?

Og hei apeberget. Hva er det dere vil ha? Det motsatte av demokrati?

4 kommentarer om “ROP DET FRA APEBERGET.

  1. Du har så evig rett i hva du skriver, men å stenge kommentarfeltene vil det hjelpe så lenge vi har fjaseboken?

  2. Jeg er ikke så sikker på at lukkede ekkorom uten motstand, er noe bra alternativ.

    Men nå er det snart bare ren ekstremisme igjen i avisenes diskusjonsforum.

Legg igjen en kommentar

