ER VI FRAMME NÅ?

Jag må tilstå, jeg ble litt rørt.

I går bestemte den norske kirke at to mennesker av samme kjønn skal få gifte seg hos dem. Ja, det er en merkedag, en seier, en gledens dag for de av oss som føler behov for å gifte seg i kirken med prestevelsignelse, salmesang og det hele. For oss andre er det fra nå av slik at vi kan velge å ikke gifte oss i kirken fordi vi kan.

Da samme mulighet åpnet seg for homofile og lesbiske i Frankrike sa en politiker: «Slapp av, alle menn og kvinner her i landet kommer ikke til å løpe til nærmeste kirke for å gifte seg med hverandre.» Det vil neppe skje her i Norge heller.

Men er du ikke glad? Er du ikke takknemmelig? spurte flere meg i går. Er det ikke dette dere homofile har kjempet for i alle år. Ja, eller nei. Glad på vegne av de som vil gifte seg i kirken er man jo. Men takknemmlig? Nei. Det er faktisk ikke slik at et samlet homokorps har sittet tårevåte på kirketrappa i mer enn to tusen år for å slippe inn.

Homofile og lesbiske er ikke en homogen gruppe som har de samme følelser og ønsker. Noen av oss er religiøse, andre er det ikke. Noen er human etikere, andre en ateister eller hva vi nå måtte finne på å være. Men i går fikk de av oss som vil muligheten til å gifte oss i kirken. Det er bra. At BA skrev at det som skjedde i går utløste «homojubel» for nå være, det var nok en og annen prest som gråt sine modige «hetero-tårer» i går vil jeg tro.

Selv har jeg ikke så høye tanker om ekteskapet. Min mann og jeg har levet i et godt forhold i tyve år. Jeg ser ingen grunn til å forandre på et winning team. Og jeg lever med at det slitte ordtaket: «Størst av alt er kjærligheten» fløy som hvite fredsduer over sosiale medier i går, for kjærligheten trenger ingen papirer eller alter for å overleve. Og hadde kirken ikke hatt et problematisk forhold til visse typer kjærlighet hadde dette vært en ikke-sak.

Er vi framme nå da? Nei, det er vi ikke.

I land ganske nær oss forfølges homofile. Mange steder i verden bøter homofile og lesbiske med livet på grunn av «ulovlig» kjærlighet. Så ingen grunn til å sovne på vakt. Vi må kjempe kamper for dem som ikke har det like godt som vi har det.

Da jeg sto fram som homo på tidlig 70-tall var sex mellom to menn en kriminell handling i Norge. Vi har kjempet oss fram til der vi er i dag. I går kom vi dit at vi kan gifte oss i kirken eller velge det bort.

Jeg er stolt av alt vi har fått til. Men vi har fremdeles et langt stykke vei å gå.

Nå begynner kampen for barna våre og alt det andre. Kirkebryllup er en liten sak i den store sammenhengen. Året har flest hverdager faktisk.

Hurra og gratulerer!

 

6 kommentarer om “ER VI FRAMME NÅ?

  1. Homofile burde tenke litt på fremtiden, på å komme til Gud og til himmelen, og om Gud lar dem komme dit med deres synd. Bibelen er helt klar: «Menn som ligger med menn, slik en ligger med en kvinne, er en styggedom». Det er det kraftigste uttrykket Gud bruker i Bibelen.

    • Der var du igjen Terje Henriksen. Det står mye rart i Bibelen som selv ikke kirken lever etter. Du fremstår som en svært fundamentalistisk mann, og om du ikke har noe konstruktivt å komme med ser jeg helst at du ikke kommenterer mer her.
      Med vennlig hilsen Sven Henriksen.

  2. Er det ikke konstruktivt å ønske at homofile som lever ut sin synd, tenker seg om og endrer livsstil slik at de kan komme til Gud? Kirka er ikke perfekt, siden den har velsignet homofilt samliv og fått homofile til å tro at det er greit, slik at de ikke tenker seg om og vender om. Guds ord er ikke på valg. De endrer seg ikke.

      • Guds ord er ord fra Gud. Om du vil lukke øynene og ikke tenke på fremtiden, vær så god. Bare steng meg ute du. Jeg har fått beskjed fra himmelen om at jeg kan bare prøve å gi meg.

Legg igjen en kommentar

