En gresk tragedie?

 

Den beste kommentaren jeg leste da debatten om flyktningene raste som verst var:

«Mest av alt handler det om hvor fælt det er for oss å se dette!»

I fjor var jeg på Rhodos da en båt med flyktninger på vei fra Tyrkia gikk ned. Døde ble båret i land på stranden der jeg badet. I år var jeg tilbake på samme øy.

Jeg har reist til Hellas siden midten av 70-tallet, jeg elsker det landet, folket, maten og den greske kulturen. Og det gjør mange nordmenn.

Men i år hadde noe endret seg.

Restauranter som vanligvis er stappfulle kunne tilby ledige bord i massevis. Hoteller som vanligvis er fullbooket var ikke det. Og på solsengene på stranden glimret nordmenn med sitt fravær. Nå var det tyskere og engelskmenn, franske og tyrikiske turister, noen russere. Men nordmenn var det få av, også andre skandinaver.

Jeg tok en sjekk i egen vennekrets.

Hellas i år noen? Nja? Tenkte å se oss litt rundt i Norge i år? Har jo aldri vært i Sør-Frankrike, så vi prøver det. Spania? Kroatia? Ok.

På øya Lesvos er det verst. Turistene uteblir i stor skala.

Innbyggerne på Lesvos er foreslått som kandidat til Nobels Fredspris for sin store og heroiske innsats for flyktninger når det sto på som verst.

Reiseselskapene prøver å selge inn den vakre øya, men turister vil ikke se lidelse når de ferierer, sier de. Det hjelper lite at charterselskapene forteller at det ikke er flyktninger der nå, for øya har fått rykte på seg for å være en dødens og nødens øy der døde mennesker flyter i land.

Alle øyer og fastlandet i Hellas ser en klar nedgang i turismen.

På toppen av det hele har Hellas og grekerne fått rykte på seg for å være late og korrupte. Ikke penger i minibanken, ikke mat nok. Dette er tull og tøys. Kom nettopp hjem og der nede fungerer alt.

Her hjemme pøser tabloidene ut råd om hvordan nordmenn kan finne den aller billigste ferien i syden.

Og på Rhodos overhørte jeg en norsk dame si: «Kan jeg få kvittering, jeg vil ikke være med på skattesnyteri!»

For det er jo vi som er så lite korrupte, som har så dårlig råd. Det er jo oss det er mest synd på, som er så slitne at vi trenger ferie i ro og fred. At et folk som lever i et land som har den vanskeligste yttergrensen til EU, som har gjort alt de kan for å redde mennesker i nød får dette som takk raker oss ikke.

Og de som jobber i turistnæringen har også fått en ekstra byrde å bære.

I de tre fire vintermånedene de ikke jobber har de før fått dagpenger av den greske stat. Det får de ikke lenger. Og i tillegg har myndighetene halvert alderspensjonen slik at folk også delvis må forsørge sine gamle foreldre og besteforeldre.

Reis til Hellas folkens om dere har ferie igjen. De trenger dere der nå. Veikroa på Elverum og Dyreparken i Kristiansand greier seg, Hellas er i deep shit.

Det straffer seg å være et godt medmenneske.

 

Legg igjen en kommentar

