De som viser sunn skepsis.

 

Jeg er så lei av folk som sier:

«Jeg er ikke rasist, men det må da være lov å si…» Jeg tenker at om du hele tiden må fortelle verden at du ikke er rasist så har du et problem.

Det er få andre ting som hisser opp gemyttene mer enn flyktninger og innvandring.

Alle har en mening om dette, og landet kan virke delt i to. De som er skeptiske blir stemlet som rasister og de som er positive er regnet som idioter som mener at «døra skal være åpen for hvem det nå måtte være som ønsker seg hit..» Begge deler er sterkt overdrevet.

Jeg selv ser på invandring som noe positivt. Og jeg er dermed klassifisert av enkelte som en «naiv venstrevridd idiot som ikke skjønner at ikke alle disse som vil hit har rent mel i posen.» Jeg får høre at jeg er ekstremt hårsår for kritikk og at jeg kan «takke meg selv når landet har gått til hundene og den norske velferden er historie.» Men jeg mener ikke, og har aldri ment at ALLE som vil skaffe seg et bedre liv skal få komme hit, og jeg tror heller ikke, og har aldri trodd  at absolut alle som banker på døren her er mors beste barn.

Så har jeg en del venner og bekjente som er mer skeptiske.

De er ikke rasister, Gud forby om du skulle hinte om noe slikt, de er gode mennesker som  bare kaller seg «sunne» skeptikere. De det er reddest for er å være naive. For hvem vet, når som helst kan en terrorcelle snike seg inn i køen av de «ekte» flyktningene.

Ja, det er helt riktig, det kan skje. Men vi kan ikke mistenke alle flyktninger av den grunn. Kjøper du egg jevnlig vil du før eller siden støte på et råttent eksemplar, men du laster ikke alle høner og alle egg for det, du laster dette ene egget evt høna om du er ekstra iherdig.

Men det er jo viktig å vite hvem som er hvem, sies det. Disse menneskene kommer jo hit uten pass og papirer. Og hvem vet med hvilke hensikter disse kommer med? Jeg skjønner den, men det er lite trolig at om du har fått taket i hodet og du kommer uten eiendeler og penger eller noe som helst at du sleper med deg en masse sprengstoff og våpen for å gjøre terror i Norge. Jeg  tror vi bør lete andre steder enn i køen av flyktninger.

Men det skjedde jo i Paris, at en flyktning..? Nei, det ble tilbakevist, det var media som påsto det, men den ene mistenkte var ikke flyktning, han var fransk statsborger.

Så – hva er egentlig sunn skepsis?

Er det å begynne å debattere flyktningers motiver når det postes et fotografi av en skrekkslagen femåring som hentes ut av krigmarerittet i Aleppo? Begynne å snakke om alle terrorhendelsene i Europa når verden er rystet over synet av denne lille gutten som kalles «krigens ansikt»? Nei, dette er ikke sunn skepsis, da er du ufin og muligens ikke særlig empatisk.

Å poste et bilde av et barn løser ikke probemene i Syria. Men det får oss til å våkne og forstå hva krig egentlig er. Så får det være at de sunne skeptikerne synes at vi som gjør slikt, som gråter og deler dette bildet et styrt av følelser og andre «useriøse» greier.

Den sunne skepsissen burde jo ikke handle om hvem som er hvem når de kommer skitne og blodige ut fra slagmarken, den burde jo heller konsentrere seg om å fordømme selve krigen? Men da må vi jo gå i oss selv og begynne å diskutere vår rolle som våpenprodusent og hva vi selv holder på med når vi skal bombe land til demokrati sånn over natten bare fordi de store gutta ber oss om det?

Så ja, det er enklere å være litt sunt skeptisk til mennesker på flukt enn å stille seg opp foran speilet, ta en titt og si: Hei, hvem har vi blitt da?

En kommentar om “De som viser sunn skepsis.

Legg igjen en kommentar

