Samene, et ødelagt folk.

I mitt splitter nye teaterstykke «Hevn» som for tiden turnerer med Beaivvas, det samiske najonalteatret faller åpningsreplikken slik:

«Om du tar historien fra et folk og gir dem en ny historie. Om du brenner bøkene og skriver dem nye bøker. Om du tar fra dem musikken og gir dem ny musikk, nye sanger. Om du forbyr dem å praktisere religion og gudstro. Om du rett og slett forlanger at de skal bli noen andre enn det de er, vil dette folket etter ganske kort tid tro at den de er blitt har de alltid vært. Og omgivelsene vil tro det samme. Slike ting kan gå uhyggelig fort, og det er den perfekte oppskriften på å ødelegge et folk og ta fra dem deres opprinnelige identitet…»

Det pågår en debatt om samisk kultur og samisk scenekunst. Teaterkritiker Anki Gerhardsen mener at Beaivvas bør flyttes til mer urbane strøk for å komme tettere på et større publikum, samt at det trenger å vokse og bo i et mer sammensatt miljø enn det det samiske miljøet er. Jeg følger henne langt på vei.

Alle kulturbærere er avhengige av impulser og korrektiv fra et vitalt og mangfoldig miljø for ikke å bli for nærsynt og selvopptatt. Men det samiske miljøet er ikke homogent miljø der alle er enige i alt. Her i Kautokeino kan man møte alt fra det mest vidsynte, åpne og liberale til det mørke og fundamentalistiske som ikke en gang tåler å høre en gammel låt av Kari Diesen sunget i kirken.

Mine venner i urbane strøk sier av og til: «Nå må disse samene snart bestemme seg for hva de vil, og ikke bare klage på alt mulig!» Denne kommentaren sier vel det meste om ståa sett med urbane øyne?

Når et folk blir assimilert og fratatt sin identitet er det slik at det ikke bare er kulturen som forsvinner. Hjernen blir også forandret.

Folket glemmer hvem de var, og tror at det de er har de alltid vært.

Min familie forsvant med et pennestrøk da jordfesteloven bestemte at samer ikke kunne eie egen jord. Vips vekk med dem, inn med Henriksen. Navn og etnisitet forsvant. Denne smerten går som en skammens tråd i mine slektningers blodårerer.

Jeg fikk vite at jeg er same da jeg var tredve år gammel. Og mange i min familie benekter røttene sine. Vi er fornorskningsprossesens ytterste konsekvens. Og derfor biter hunden hunden, og vi tråkker på hverandre. Det er som å slå den du elsker i ren fortvilelese fordi smerten blir for stor og du har ingen adresse for ditt raseri.

Sånn sett har det vært enklere å være same i indre strøk av Sápmi, men også der har man kjent og kjenner presset fra krefter som vil kulturen til livs.

Anki Gerhardsen forteller at hun har røtter i nord, at hun ikke har noen gener sørfra.

Og hun spør om hun må ha etnisk sertifikat for å mene noe om samisk kultur. Selvfølgelig må hun ikke det. Jeg er glad for at hun sparker i gang denne offentlige samtalen. Vi behøver  å debattere kultur og ikke minst verne om kulturjournalistikk i en tid da slikt stadig blir mer og mer marginalisert.

Og det samiske samfunnet må tåle uenighet, og ikke minst lære seg å lytte også til ulike stemmer, også de man er uenige med, og ikke bare avvise det som overformyndersk svada. Selv en norsk «høne» kan finne et korn.

Hvor det nye samiske teateret skal ligge bryr meg ikke så mye, men at de trenger et nytt hjem er det som er viktig nå. Nye lokaler der man kan produsere samisk teaterkunst. Men at det må ligge tett på et sted der det samiske språket er levende er jeg ikke i tvil om. Dette er det som gjør samisk teater så viktig, teateret er også en språkrøkter.

Anki Gerhadsen er en alliert, ikke en fiende. Om du ser nøye på henne så tror jeg hun hadde kledd samekofte. En blodprøve kan jo også få ting til å falle på plass?

Velkommen inn i varmen fra bålet!

Legg igjen en kommentar

