Du trenger ikke fortelle alt.

Foto: Torgrim Halvari

I hele mitt skrivende liv har jeg hørt mantraet: Du skal være personlig, men aldri privat. Nå lever vi plutselig i bekjennelsens tid der alt skal på bordet. Kjendiser står fram med sin dårlige barndom, overgrep, vold og mobbing. Jeg har selv fortalt om min voldelige far her på denne bloggen. Eller har jeg det? Var det meg  selv og min egen far jeg skrev om, eller var det to fiktive figurer som ligner?

Om man bruker pronomenet «jeg» tror alle at det du skriver er sant. Jeg sier ikke at jeg har løyet på denne bloggen, men når folk jeg ikke kjenner påstår at de «kjenner meg» fordi de følger bloggen min stusser jeg litt. Man kan godt skrive i en selvutleverede stil uten at man utleverer seg selv eller sine nærmeste. Jeg har en kjæreste, men jeg har aldri skrevet noe som skal avsløre hvem han er. Ingen vet heller hvilken farge jeg har på sofaen, jeg tar ikke leserne med inn i det private, men jeg er personlig, av og til. Og noen ganger rapporterer jeg direkte fra eget liv.

Ofte ser jeg folk som gir intervjuer i forbindelse med belastningene ved å stå fram med vonde ting. At det har vært veldig tøft, og at de har fått noen ekle kommentarer. Da tenker jeg at man trenger ikke fortelle alt om man ikke vet hva som kan komme i etterkant. Vi som har hatt med pressen å gjøre vet at om du gir dem åpne dører når det går bra, så er de der når det går dårlig også. For øyeblikket står en skidronning (som pressen ynder å kalle henne) ribbet til skinnet mens hundekobbelet peser i flokk. Setter de deg på en pidestall river de deg ned ved første anledning.

Da jeg var med i en kjent reality/komedie-serie på tv fikk jeg tilbud om en ferie betalt av den kulørte sladrepressen. Ville jeg og mannen ha en tur til Thailand? Nei, det ville vi ikke, fordi jeg vet hvordan dette ville bli på trykk. Jeg ville ha ligget bleikfeit og lekker med mannen i armene, en orkide bak øret og med en paraplydrink i hånden under headingen «Homolykken blomstrer i Thailand!» Tusen takk, men nei takk. Kom heller og intervju meg når jeg har skrevet et nytt teaterstykke! Men den kulørte pressen driver ikke med slike dypdykk.

Nå er jeg fullstendig klar over at det er viktig og riktig at noen står fram som mobbeoffer, som offer for seksuelle overgrep eller vold. De som gjør det har min fulle respekt. Men det kan også føre til at folk invaderer deg med medlidenhet. Jeg har opplevd det.

Men om du velger å fortelle om vonde private ting må du være klar over hva du gjør. Vi trenger rollemodeller som er modige. Men det krever styrke. Men jeg har sett kjendiser som hver gang det begynner å bli stille rundt dem, så løper de til Se&Hør og selger inn en eller annen tragedie for å komme i fokus.

Det er enkelt å holde seg på forsidene av tabloidene i et lite land som Norge om det er der du ønsker å være. Men om det er det du ønsker vil folk til slutt glemme hva det egentlig er du driver med.

Jeg vet heller ingenting som er så skuffende som når en forfatter «bryter sammen» og forteller at det hun har skrevet i en roman egentlig handler om henne selv.

Ekstra ille er det om teksten har stor litterær kvalitet og har et budskap som snakker for seg selv.

Jeg skal ikke nevne navn, men en trilogi om en ung jente i nord satte dype spor i meg, men når den oppklarende «fasitromanen» ble publisert noen tiår senere ble jeg jævlig skuffet og ganske irritert. En blind glassveranda hadde plutselig fullt innsyn. Faen.

Alt jeg skriver er ikke sant, men et sted i teksten kan du finne små biter av meg. Men å pusle dem sammen gir deg ikke svaret på hvem jeg er. Skrifte gjør man hos presten, og han holder kjeft.

 

3 kommentarer om “Du trenger ikke fortelle alt.

  1. Den som har et budskap omvendt proporsjonalt med eksponeringsbehov av egen person får som regel frem et godt poeng. Slik som her.

Legg igjen en kommentar

