Den femi homoskrulla.

Av og til leser eg kronikker av homser som ikke orker å bli satt i samme bås som de femi homoskrullene. De vil være helt «vanlige» menn der det ikke synes at de er homo, som om det å være «synlig» homo er en skavank.

Jeg blir litt lei meg når jeg leser slikt, for er det å være feminin mindre verdt enn å være maskulin? Selvfølgelig er det det i det samfunnet vi lever i. De maskuline verdiene er å foretrekke, og hvor ofte har jeg ikke hørt eller lest på datingsites: «Jeg er homo, og jeg vil ha en mann, ikke en femi divaqueen som lager drama 24/7»

Men det er de femi homsene media elsker fordi de er lette å «selge inn» til publikum fordi de innfrir alle de forutinntatte holdningene mange har til homofile menn.

Derfor blir stylister, blomsterdekoratører og frisører folkekjære homofile og de som oftes figurerer i det offentlige rommet og er de som får taletid i media. Det er trygt, det utfordrer  ingen, og alle kan tenke at «ja da, homsene er søte og morsomme, la de bare legge håret på hverandre og sminke konene våre..» Men ja, det hender at media en sjelden gang greier å spa opp en homofil potetbonde eller krigsreporter, og alle tenker jøsses, så rart.

Jeg får ofte høre at jeg ikke er «sånn typisk homo». Det gjør meg litt irritert. Er jeg ikke typisk homo fordi jeg ikke sitter med knekk i håndleddet og sier til den jeg snakker med at «Gud, den genseren løfter virkelig fram øyenfargen din kjære!?»

Jeg er først og fremst menneske. Og jeg er hard, maskulin, tøff, uredd, myk, sårbar, redd, hysterisk, dramaqueen, nevrotisk, femi, skrullete, dum, klok, ja stort sett. Ingen er kun én ting, selv ikke den mest macho mannen eller den hyperfeminine kvinnen.

Så jeg synes det er trist at det maskuline etterlyses for å gjøre homser mer spiselig for folk flest, og ikke minst gjøre det lettere og mindre ubehagelig for unge homser å komme ut av skapet. Vi kjemper for friheten til å være den vil vil, det være seg sminkør eller skjeggete tømmerhugger.

Legg igjen en kommentar

