WHEN THE SHIT HITS THE FAN.

Så ble det den orange mannen, ikke isdronningen, som noen ynder å kalle henne. Facebook-Norge er i sjokk og verden går av hengslene fordi «vår» kandidat ikke vant det amerikanske presidentvalget. Jeg er ikke redd, ikke så bekymret, det vil bli livlig, det vil bli kjipt, det kan komme til konfrontasjoner, men jobben som president er man ikke alene om, det er mange gode hjelpere i umiddelbar nærhet. Jeg velger å tro at vi overlever også dette.

Over til menneskene. Her er et av dem.

Jeg har en venninne i New York. Hun er enslig tobarnsmor. Hun har tre jobber. Det første hun tenker på, og det hun engster seg mest for er å få betalt forsikringene. Uten de er hun og ungene fucked. Hun handler på de kjipeste supermarkedene i Queens.

En gang dro jeg henne inn på Citerella på Manhattan for å handle mat, og hun så på meg med forakt fordi det er en av New Yorks dyreste matbutikker. Hun har aldri råd til å gå ut, og når jeg inviterer henne ut på middag pakker hun ned hver minste bit og tar med hjem til barna. En annen gang tok jeg henne med på teater. Det var første gang for henne, og hun syntes at de 200 dollarene det kostet var bortkastede penger som hun kunne ha brukt til mat i en hel måned for seg selv og ungene.

Min venninne stemte ikke på Hillary. Hun stemte på den orange mannen. Hun har ikke noe i mot Hillary, men hun stoler ikke på henne. Hillary snakker ikke til slike som henne, det vet min venninne så alt for godt. Hillary er den amerikanske drømmen og hun snakker kun til de som har fått drømmen oppfylt, og til de som har en reel mulighet til å kunne få det til. Hun snakker til menigheten av likesinnede.

Den orange mannen snakker ikke til egen menighet som spiller golf i Florida fordi han vet at de kommer til å støtte ham uansett, han snakker til de nede på gulvet. Til det hvite fattige trashet og til de ikke det ikke fullt så hvite søppelet. Han lover dem noe som ikke finnes, men han ser dem og han adresserer dem. Min venninne vet at han ikke snakker til henne, ikke egentlig, men hun er så sinna! Hun er så sliten av å svømme up stream, så lei av at pengene ikke strekker til, så trøtt av å ikke ha et eget soverom, en god seng, en hel natts søvn.

Så hun står og ser tv-bildene som flimrer forbi. Hillary i de pene draktene, hun som bærer drømmen hun selv aldri vil kunne oppnå. Min venninne legger hodet på bardisken der hun jobber sent skift. Lukker øynene. Kjenner hodepinen skru seg til i tinningene. Og hun vet at for henne er de aller fleste dører stengt.

Og hun hører stemmen til den orange mannen, han som skal gjøre «America great again!» Og hun tenker at denne gangen skal hun faen meg stemme! Stemme på den verste av dem alle. På ren trass. For hun vet at det ikke nytter. Hun er en lost case. En av mange millioner som det aldri har vært meningen å hjelpe.

Og den orange mannen er vittig. Han er ekkel. Han er en gris. Han kan media. Han setter dramaturgien i gang, og pressen lystrer. Og han tafser på damene. Hun grøsser. Men hun tenker på de to små der hjemme. På barnevakten som skal ha penger. Hun har ikke penger. Hun må hale inn litt tips før kvelden er omme.

Hun ranker seg, retter på blusen, trekker skjørtet ned over lårene, tar brettet og går ut på gulvet. Hun legger et smil rundt munnen og går mot et bord med fire godt voksne menn som ser fotball. De gjør tegn med fingeren at de skal ha mer øl. En av dem plystrer og sier noe slibring mens hun går tilbake mot baren.

Fra tv’n sier Hillary: «Ingen pike eller kvinne må gi opp drømmen de bærer på. Husk at alt er mulig!» Oh, shut your face, hveser min venninne mens ølskummet flyter over kanten på glasset og hun kjenner noe vått renne nedover kinnene.

 

 

En kommentar om “WHEN THE SHIT HITS THE FAN.

Legg igjen en kommentar

