Skam: Til dere som ikke tok kampen.

Tv-serien «SKAM» er på alles lepper. «Den en det viktigste som har skjedd i norsk tv-drama», leser jeg stadig på sosiale medier. Ja, den er viktig. Jeg har sett alle episodene fra alle tre sesongene, og siste episode røsket sjelen og følelseslivet ut av ledd. Kamera ligger tett på, helt ubesværet viser disse unge aktørene sine følelser, og jeg sitter og griner, jeg fryser på ryggen og grøsser mens jeg husker en annen tid da folk ville ha ringt NRK ned for å få dette fjernet fra skjermen.

I den lille bygda jeg vokste opp bodde det to menn i et hus. Det var det huset vi aldri måtte gå til, for der kunne det forferdeligste skje. Mennene var pene i tøyet, mørke og vakre, de gikk som skygger i det lille samfunnet. Jeg husker dem godt, at en av dem smilte til meg på perrongen da vi skulle med toget, og mor tok meg hardt i hånden og dro meg vekk. Sent på 60-tallet laget NRK en reportasje om disse to mennene, og vår lille verden gikk av skaftet. Mennene måtte flytte, og jeg så dem aldri igjen.

Heterofile menn og kvinner elsker «SKAM», og mange blir rasende om noen kommer med kritikk av den eller harselerer litt med at voksne mennesker blir så hektet på en serie som ikke har dem som målgruppe. Selv når homofile eller lesbiske kommer med litt syrlig kritikk fyker mange i taket, for «vet vi ikke hvor tøft det er å stå fram som homo?» Jo, det vet vi, og vi må smile litt skjevt mens tårene presser på.

For for oss som gikk ut i krigen og banet veien for de som skulle komme senere er det å se «SKAM» en litt bittersøt greie. Det er litt det samme som når «Törka inga tåror med handskar» av Jonas Gardell gikk på tv og vi fikk voksenopplæring om aids og 80-tallet av heterofile. Den serien maktet jeg ikke å se etter å ha gått fra den ene begravelsen til den andre i løpet av noen år.

Tilbake til «SKAM» For noen tiår siden hadde vi  aldri drømt om at nesten en hel nasjon skulle favne en tematikk som når Isak og Even forelsker seg, og at folket skulle heie dem fram og gråte elver mens alle twists and turns ruller over skjermene i det ganske land. For vi som gikk foran, mistet familie og venner, jobb og hybel den gangen støtten var minimal sitter der og har den tiden som bakteppe for serien. Og glade blir vi når manusforfatterne er så voksne at de husker oss.

Det som lugger har egentlig ikke noe med serien å gjøre, men det at enkelte sier «Ja, de gutta er homo, who cares, det er da ingen som løfter på et øyelokk av de lenger?»

For i dag mener mange at det å være homo ikke er noe å lage et så stort nummer av. Jeg tenker på dette, og er delt. Vi kjempet for rettet til at alle skulle ha frihet til å være den de ville være på samme måte som feministene kjempet sin kamp for retten til frihet som individ, like muligheter, lovverk osv. Men både blandt homoseksuelle og feminister lugger det litt. Justisen kan være tøff i begge leire. Blandt homofile dyrkes maskuline verdier og væremåte. Feminine skruller en second hand og står i veien for «normale» homoer som vil komme ut av skapet.  Med andre ord menes det at maskuline verdier er mer verdt enn feminine?

For en stund siden var Baywatch-stjernen Pamela Andersson gjest hos Skavlan og da satt landets ledende feminister og disset henne på Twitter i ganske groteske vendinger, det er en del av samme problemet som jeg beskriver over. Vi kjemper for frihet til å være den vi vil for pokker. Så om en homo finner seg selv som femi skrulle så la han få lov til å være det, og om en jente finner seg vel med å velge sjablong-lesba så feel free?

«SKAM»  viser to pene gutter fra Oslo 3 som til forveksling ser helt «normale» ut. Jeg elsker de to gutta, men det å komme ut av skapet på Uranienborg er ikke det samme som å komme ut i Kjøllefjord, Kautokeino eller Lyngdal. Ingen kamper er vunnet for evig, de må kjempet om og om igjen, og noen steder og i noen miljøer er kampen ennå ikke begynt.

Så til dere som ikke gikk/går ut og tar kampen, som aldri har måtte komme ut av et skap, vær litt stille, litt mer ydmyk. Noen ganger MÅ man lage et nummer ut av ting. Til og med vifte med litt rosa fjær på Karl Johan! Slikt gjør godt når du har vært stengt inne et helt liv. Har dere sett båskyrne om våren når du slipper dem ut?

3 kommentarer om “Skam: Til dere som ikke tok kampen.

  1. Noen må kjempe, andre trenger ikke det. Jeg har en datter som er gift med ei jente fra Texas. I Texas sto hun frem først som 21-årig misjonsstudent. Oooh verden gikk av hengslene…. voksne menn slo bilen hennes i stykker med balltre. Truslene kom, familien slo hånden av henne. For henne var det en lykke å få komme hit, og få holde sin kjære i hånden i all offentlighet. Min datter har aldri behøvd å forsvare sin homofili, men min svigerdatter er livredd for å besøke USA. Når et besøk planlegges, må hun sikre seg at hun alltid vil ha mennesker rundt seg som kan forsvare henne, og hun går nødig ut av huset. Her i Stavanger har de ikke merket noe til fordommer eller måttet forsvare sitt ekteskap – med unntak av noen forkvaklede menn som innbiller seg at det eneste dette ekteparet drømmer om er akkurat DEM i sengen sammen med dem, og at et skikkelig mannfolk er alt som skal til for at de skal omvendes til hetrofili *sukk*.

  2. Du treffer en viktig nerve her! Hver og en må få være som de vil! Om de vil bruse med fjær, kle seg i fiskervest eller gå i ballkjole! Kanskje vi alle er litt av hvert? Noen mener at pride har utspilt sin rolle, men det har det så absolutt ikke. Selv var jeg veldig heldig da jeg kom ut av skapet, for jeg har en veldig tolerant familie. Jeg gikk fra å være hetero og gift, til å finne kvinnen i mitt liv. Verre er det for en venninne av meg som bor på det kristne Sørlandet, og som har vært aktiv i en kristen menighet. Hun opplever nå at tidligere venninner går over på andre siden av gaten når de ser henne, og flere har sagt at de ikke lenger kan være hennes venner. Det er ikke like lett for alle, og justisen er hard innen homomiljøet også.

Legg igjen en kommentar

