Taushet er gull?

Jeg hører stadig flere kloke mennesker si: «Jeg gidder ikke å delta i debatter lenger, de er blitt alt for polariserte og folk bare skriker til hverandre. Det beste er å holde kjeft.» Ja, på mange måter kan jeg forstå dem, men på den andre siden er taushet fra smarte folk det de mest kontroversielle populistene ønsker seg.

For det er selvfølgelig mye mer behagelig for politikere å ha et ukritisk ekkokammer som hyller og forsvarer dem enn mange intelligente og «vanskelige» mennesker som stiller de problematiske spørsmålene som de ikke ønsker å svare på?

I går sa en partikollega til meg at det ikke er lurt å mate dette trollet, ikke kritisere politiske motstandere fordi det gir dem enda mer kred hos fansen. Ja, jeg er fullstendig på det rene med at det eneste Sylvi vil er at vi alle skal snakke om Sylvi. For jo mere vi snakker om Sylvi desto mindre behøver Sylvi å snakke om det Sylvi ikke vil snakke om, nemlig at politikken hennes har store logiske brister.

I går fikk vi beskjeden om at to ministre skal skiftes ut og to andre skal settes inn. Per Willy Amundsen, Twitters enfant terrible skal bli ny justisminister. Han er kjent for sine til tider umusikalske utspill i media. Han fornekter at klimakrisen er menneskeskapt, er svært kritisk til innvandring og har et ganske anstrengt forhold til homofili, og han mener også at samene ikke er Norges urfolk. Jeg tar hele hans politiske prosjekt som en personlig fornærmelse, men han har altså Erna Solbergs tillit når det kommer til justis.

Som om ikke dette var nok skal Terje Søviknes, en tidligere overgriper, overta som olje og energiminister. Ja, jeg vet at tilgivelse for egne gullgutter og kronprinser ikke sitter langt inne hos Frp, det være seg om du forgriper deg på ei drita full jente på landsmøter eller vifter med snoppen på bordel i Riga, så jeg skal ikke si noe mer om denne saken.

Men landsmoder Erna Solberg har altså spadd opp de to verste av menn, slik jeg ser det,  for å inneha to viktige posisjoner i norsk politikk, og det på tampen av en regjeringsperiode da du trodde at det ikke kunne bli verre, så får vi denne julegaven rett i fanget mens «folk flest» og vi i den stupide feministeliten krangler om mangel på respekt for salmesang i politikken og grovt tyveri av den rotnorske julen.

Det som provoserer meg er at folk sier: «Men la dem prøve seg!»

Mange sa det da Frp kom i regjering, og flere og fler sier det nå når de to verste populistene plutselig skal  sitte ved kongens bord. Ja, noen hevder til og med at dette kommer til å bli svært underholdende. Ok? Jeg føler for å minne om at dette er politikk og ikke en realityserie, selv om jeg skal innrømme at jeg har vært i tvil i løpet av de siste tre årene.

Men det er klart at vi i opposisjonen blir lurt trill rundt. Vi har gjort Siv Jensen til stjerne, vi har gjort Sylvi Listhaug til stjerne, og vi er i skrivende stund med på å løfte de to nevnte herrer fram på alle avisforsider og talkshowsofaer.

Damn if you do, damn if you don’t? Nei!

Hadde det ikke vært for at vi klistret oss på Sylvi og pirket og hakket så mye på henne ville aldri alle de som kom flyktende over Storskog fått sine søknader behandlet i Norge. Hadde ikke Joner og NOAS gjort dette stuntet ville ikke Sylvi ha gravd sin egen grav av smålig lavmål med sitt lille patetiske stunt sammen med gisselet Fabian Stang. For jeg tror ikke at hakkingen på Frp fører til at de får høyere oppslutning ved valget i 2017. Jeg tror de kommer til å gjøre sitt dårligste valg noensinne.

Og om vi på venstresiden skulle tape vet jeg at mitt etiske barometer er det som har styrt meg. At jeg evnet å skille snørr og bart og satte foten ned når det går på menneskeverdet løs. Jeg mener at Frp gjør Norge kjipere, mindre inkluderende og mer rasistisk. Og jeg vil ikke sitte taus og vite at jeg ikke sa i fra.

Den sittende regjeringen er en menneskeskapt katastrofe, og disse to utnevnelsene tar det hele ned til det absolutte bunnivå.

Jeg er skuffet over Høyre. Og jeg fatter ikke hva deres leder tenker på. Det er faktisk hun som er statsminister, ikke Siv Jensen eller Sylvi Listhaug.

Legg igjen en kommentar

