Jeg vil ha høne!!

Etter å ha fått vite at vi kaster 3 millioner verpehøns i Norge hvert år sitter jeg jeg her og tenker på mormors hønsefrikasse, hønsesuppe og fylte høne med ertestuing, glasserte honning-poteter med timian og brun saus. For for øyeblikket er det nesten umulig å finne høns i norske matbutikker, folk vil ikke ha mat som skal koke i timesvis lenger, men heller store kyllingbryst fulle av alt dritt og møkk som antibiotika og veksthormoner. Så de stakkars verpehønsene som har sittet på vagla og verpet for Norge i alle år sendes rett til gasskammeret når det siste egget er gått. At de er god mat spiller ingen rolle.

Jeg bo i en by med nesten 30 000 innbyggere. I denne byen er det nesten umulig å kjøpe et stykke ferskt kjøtt som ikke er vakumpakket eller marinert. Det hender at RÆma 1000 får et illebefinnende og tar inn hel fersk Stangekylling, men det er unntaket ikke regelen. Så her i denne voksende industribyen går det i kjøttdeig, pølser og behandlet kjøtt. Å få tak i en fersk oksestek er umulig. Men om høsten får vi ferskt lam, takk Gud og bøndene for det.

Men tilbake til høna. Det er jo helt bort i natta at så mye god mat skal kastes! Så i morgen den dag kommer jeg til å ta runden i alle butikkene og si:

JEG VIL HA HØNE!

Ja, le dere som vet at jeg lever med en mann, den  latteren fikk dere gratis.

Ok. Her er oppskriften på hønsesuppe a la mormor.

Kok 1 høne i saltet vann i to tre timer, det kommer an på hvor gammelt kreket er.

Skrell gulrøtter, persillerøtter, løk og hvitløk, gjerne små buketter av blomkål. Hakk dette i terninger.

Når høna er ferdig, sil kraften og ha den tilbake i gryta sammen med grønnsakene, friske urter, pepper og mer salt om det behøves. Kok til de er møre.

Mot slutten har dere i hønsekjøttet som dere har plukket av skroget og skåret i passe biter.

Krydre mer om det trengs. Jeg har av og til små terninger av røkt flesk i, det er godt, men ikke for mye av det. Hakk masse persille og strø over. Servér rykende varm med hjemmebakt brød og meierismør.

Vanskelig? Næsj.

Tar lang tid? Tja, du trenger ikke stå å hauke over gryta, du kan lage den kvelden før.

Bon appetit!

Legg igjen en kommentar

