Rett i koppen.

 

En gang for lenge siden var jeg hjemløs en periode.

Jeg sov i trappeoppganger og i portrom, snek meg inn og sov under andres trapper, i kroker og på iskalde loft. Ung og syk, sparket ut fra barndomshjemmet fordi jeg kom ut av skapet som homofil i et kristenfundamentalistisk hjem med foreldre i Jehovas Vitner.

Takket være almisser fra snille mennesker lever jeg i dag. Noens øyne møtte mine, og jeg ble tatt inn i varmen den første natten snøen dalte i hovedstaden senhøsten 1973. Om ikke, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag.

Og denne vanskelige perioden i livet mitt har satt sine spor, jeg kan ikke gå forbi et menneske i nød uten å se meg selv i dem, kjenne iskulden i kroppen, huske netter av angst for å bli funnet sovende et sted jeg ikke hadde lov til å være. Om eget liv kan jeg si som Knut Hamsun skrev: «…jeg gikk ikke livet steg for steg, jeg klatret det opp…»

Sånn, nok sutring over noe som ikke lenger er min virkelighet.

I disse dager raser debatten om tiggere. Justisministeren vil innføre et tiggerforbud for å bli kvitt kriminalitet. Han mener tigging er et skalkesjul for å dekke over dopsalg, salg av mennesker og prostitusjon. At det finnes mennesker i reell nød synes ikke å ha tikket inn i hans hjerne.

NRK Brennpunkts dokumentar «Lykkelandet» avdekket et nettverk av kriminelle bakmenn i Bergen, og det er bra. Men nå er denne dokumentaren for mange blitt «sannheten» om all tigging og tiggere i Norge. Og majoriteten hyler om at et forbud mot tigging er veien å gå.

De av oss som er uenig lever farlig på sosiale medier og i kommentarfeltene. Vi blir latterliggjort og kjeftet huden full. Facebook-Høire raser og mener at tigging vil uthule og true velferdsstaten, men hvorfor og hvordan er umulig å få et vettugt svar på. I stedet bruker man tid på å mene at vi som er uenig sverter motstanderne våre, og nå handler debatten om debattens form og ikke saken.

Vel, jeg er klar på at tigging ikke er fremtiden for noen, og det løser ingenting annet enn kortvarige problemer, men et forbud er jeg sterkt i mot.

Hva med å gjøre dette:

Hvem kjøper sex og dop av disse nettverkene? Siden jeg går ut i fra at tiggerne og bakmennene ikke selger varene til hverandre må det jo være gode nordmenn som er kjøpere og holder markedet og etterspørselen oppe? Hvorfor ikke gå etter dem, straffeforfølge horekundene og de som kjøper dop? For begge deler er ikke lov, mens å sitte med en kopp foran seg på fortauet ikke er en kriminell handling.

Men klart det er vanskelig å snu speilet mot oss selv.

Hvem vil at pappa, sønn eller bror eller onkel skal avkles som kjøper av kroppen til en forhutlet jentebarn fra Romania som er tvunget ut på gaten av kyniske bakmenn? Nei, da er det lettere for alle å peke på den eldre damen med pappkruset på hjørnet og mene at bare vi blir kvitt henne så forsvinner resten av dritten? Hvor naiv går det an å være?

Et tiggerforbud vil heller ikke forhindre mennesker å reise fritt innenfor EØS-området, mange vil fortsette å komme hit i sesongen for å tjene penger. Hva vil skje om de ikke lenger får lov å sitte på gaten å tigge? Hva vil vi få isteden?

Flere presseoppslag de siste dagene viser at det finnes mer enn en sannhet bak pappkrusene på fortauet. Nå har mange rumenske tiggere bedt politiet aksjonere mot bakmennene som ødelegger for dem og påfører dem et stigma som kriminelle.

Men sjefen for politiet er selve justisminsteren, og han vil bare forby tigging, og jaggu er han ikke tilhenger av å fjerne sexkjøpsloven.

Han vil med andre ord nekte en ung jente å tigge på gaten, men gjøre det lettere for norske menn å kjøpe den spinkle kroppen hennes.

Så hvem er naiv; vi som er i mot et tiggerforbud eller de som tror alt vil løse seg med et forbud?

Fattigdommen i verden er kommet for å bli, og jeg kommer fremdeles til å slenge noen mynter i koppen til folk på gaten, se dem i øyne, smile og spørre om det er noe annet jeg kan gjøre for dem. Det er min plikt som medmenneske.

Jeg ble reddet selv en gang. Nå er det min tur til å betale tilbake. Har noen hjulpet deg en gang du ikke kunne klare deg selv?

Det sies at fattigdom fremkaller det verste i oss mennesker. Det samme kan for mye velstand også gjøre.

 

 

Legg igjen en kommentar

