De kjekke jentene som er en av gutta.

Alle smarte jenter som vil opp og fram vet at det lønner seg å holde seg inne med gutta. Aller helst være en av dem. Kjekke jenter vet at man må tåle litt, ikke sutre og skrike opp om det minste skrubbsår på kneet, en tøff jente må reise seg, børste støvet av skjørtet og ranke ryggen. Såpass må hun tåle.

Smarte og kjekke jenter vet også at gutta ikke orker sånne feminister som hyler opp om diskriminering for den minste lille ting.

En sms fra en full professor er ikke vondt ment selv om den er slibrig og ekkel, og smarte jenter vet at det ikke lønner seg å henge ham ut på den digitale gapestokken.

Smarte jenter vet at i den andre enden av debatten er det hun som taper, derfor er det best å gå ut å forsvare synderen og fortelle sine medsøstre at, pytt, vi må tåle såpass også.

Det siste kjekke jenter som er en av gutta vil er å bli sammenlignet med de inntørka og sure feministene fra 70-tallet, fordi sånne furier er damer som gutta liker aller minst. Derfor vet kjekke jenter at det lønner seg å sitte med hevet øyebryn sammen med gutta boys på Twitter og oppsummere dagen etter hun selv har vært på Dax18 og vært tøff der andre damer tier.

Bruke sine 120 tegn taktisk og smile skjevt og litt spydig til de gamle damene på seksti som fråder av raseri over kjekke jenters svik mot kvinnekjønnet.

Og på Ytre-Facebook hylles kjekke jenter som er en av gutta i bøtter og spann. Ja, det er jenta si det, ikke mye gnål og sutring der i gården, hun der har en stor fremtid.

Og den kjekke jenta brygger på nok en «jeg tør der andre tier-kronikk».

Hvem skal jeg ta denne gangen? Hva med hun unge bloggeren med de alt for store og kunstige leppene? Og hun stiger til tastaturet og kjenner grøsset av stormen hun vet kommer. Men hun tør der andre tier, og hun har gutta i ryggen. Gutta som teller, gutta som setter konsensus, gutta som digger henne. Slik bygger kjekke jenter som er en av gutta sine karrierer.

Jeg synes litt synd på de kjekke jentene som er en av gutta.

For burde det ikke være nok å være seg selv? Være en sterk skribent med sine meningers mot som kjekke jenter som vil være en av gutta ofte er? Så hvorfor lene seg på det maskuline fellesskapet for å føle seg bekreftet, for å få applaus? Men det er klart, det finnes nok av ledig rom for kjekke jenter der, siden de fleste bra damer har flyttet ut fra disse angstbiterske maskuline ødemarkene.

Jeg er ikke en av gutta selv om jeg er mann.

Og jeg kjenner mange menn som ikke er en av gutta. Kjekke menn som ikke er en av gutta vet at det lønner seg å holde seg inne med jentene. Men det er vel derfor noen av de sinte gutta på Ytre-Facebook mener jeg har et ekkokammer av kulturkjerringer som spiser ukritisk av hånden min?

Vel, såpass må jeg tåle. Jeg reiser meg og børster dritten av. Gidder ikke en gang å nevne navn i denne teksten.

Photo: The Beautifully Macabre and Grotesque.

Legg igjen en kommentar

