I de siste ukene har jeg sett en del privilegerte hvite kvinner som nekter å kalle seg feminister lage storm i en tekopp på grunn av at cirka femti kvinner i Norge bærer heldekkende niqab. Man hyler om forbud før dette «problemet» vil spre om seg, så det gjelder å være føre var.
Man vil med andre ord bruke tvang mot kvinner man mener er utsatt for tvang, for «alle vet jo» at det står en kontrollerende mann bak en hver kvinne med heldekkende plagg, og det er noe alle reflekterte mennesker vet.
Samtidig som dette lille «hverdagsdramaet» pågår i kronikker og kommentarfelt der de som skriver som regel aldri har støtt på en kvinne med niqab raser en annen debatt som handler om middelaldrende hvite menn som sender slibrige sms til kvinnelige studenter og bruker sin guddommelige manndom og ytringsfriheten til å skremme kvinner vekk fra den offentlige samtalen.
Det virker som om pene fruer med tekstil-angst og vikarierende motiver ikke har fått med seg at det finnes høyt utdannede menn i eget land som også driver med sosial kontroll av kvinner? Jeg våger å påstå at sist nevnte problem er større og farligere enn at noen ytterst få kvinner dekker seg til i det offentlige rom.
Hva er frihet? Og hvor frie er vi?
Er en kvinne fri bare hun viser ansikt? Og blir hun friere om hun blir utsatt for tvang i et land hun har rømt til på grunn av at hun ikke hadde frihet idet landet hun kommer fra? Jeg tror det er så enkelt at frihet sitter inne i hodet, ikke på.
Jeg tror også at ingen er frie.
Selv ikke en pen privilegert hvit frue er fri.
Vi er alle offer for press om hvordan vil skal være. En pen hvit frue er ikke like mye verdt når årene tærer på skroget og ansiktet ikke er lenger det det var, så pene fruer kjemper en kamp for aksept på arbeidsmarkedet der det ofte er hylsteret som teller og ikke hjernen. Selv unge kvinnelige toppolitikere må tåle å lese som seg selv på Twitter at «Hun er en veldig flink jente!»
Som middelaldrende mann føler jeg meg svært ufri. Jeg nærmer meg ikke speilet like uanstrengt og likegyldig som før. Presset om å være trent, slank, i form er like hardt som for kvinner. Selv i mitt yrke som skuespiller der vi skal vise levd liv på scenen lønner deg seg å ikke forfalle.
Vi vet alle at det ligger trygghet i det å passe inn i sin klikk. Venninnegjenger har sin harde justis og koder, som guttegjenger har det. Vi tilpasser egen identitet etter hvem vi trives med, vår lille flokk har noen usagte grenser og regler, og den rammen lønner det seg ikke å sprenge, da risikerer vi utenforskap.
Jeg tror noen klamrer seg til heldekkende plagg fordi de gir trygghet. Og jeg synes det er respektløst å ikke prøve å forstå det.
Nå vet jeg hva du tenker, at vi på venstresiden skal forstå oss ihjel på alt mulig hele tiden. Nei, vi skal og bør ikke forstå alt, og noe dypt i meg stritter når jeg tenker at noen tvinges til noe mot sin vilje, det være seg et lite barn som tvinges til å gå med hijab eller en liten jente som stikker fingeren i halsen og brekker seg over toalettet for å spy opp maten fordi noen har sagt at hun er tykk.
Det er så lett å peke på noe og stille en enkel diagnose. Ja, sosial kontroll over kvinner, barn og menn er alvorlig, og det skal tas alvorlig.
Men vi må ikke sette i gang forbud mot noe bare fordi vi tror eller antar ting uten å ha gått i dialog med dem det gjelder. Pene hvite fruer som nekter å kalle seg feminister, men som er ute i et «kvinnefrigjørende» prosjekt i de siste ukene har skuffet meg veldig.
Noen har slør på hodet og andre har det foran øynene.
Takk! Den satt!
Jeg leser alltid med stor interesse det du skriver, men denne gangen må jeg stille deg et spørsmål: synes du ikke at niqab kan hemme kommunikasjonen? Vi får ikke sett hverken det lille smilet eller de sammenpressede leppene.
Når dét er sagt; jeg har aldri snakket med en person med niqab. Jeg synes også at mørke solbriller hos en samtalepartner virker hemmende på flyten i praten.
Jeg heller dessverre i utgangspunktet mot et forbud av niqab, både for dem som bærer den og vår andres skyld, men siden jeg ikke vet hvilke beveggrunner de som bærer dette plagget har, så kan jeg ikke konkludere. Jeg ville bare dele disse tankene med deg.
Nå må du ha en god helg, og takk for at du tar opp viktige temaer i tiden.
Så du vet hvilke bevegrunner alle mennesker du møter har bare fordi du ser ansiktet deres? Selvfølgelig hemmer det kommunikasjonen at et menneske dekker til ansiktet, å påstå noe annet er latterlig. Denne teksten handler om litt mindre opplagte ting enn det.
Jeg er ikke så flink med ord som deg, så jeg uttrykte meg antagelig uklart.
Nei, jeg vet ikke hvilke beveggrunner alle andre har, de som går med utildekket ansikt. Jeg vet ikke hvilke grunner hver og en har for å bruke niqab, og det er et moment som skal tas hensyn til hvis vi skal støtte eller bekjempe denne bruken.
🙂 Takk
Så du snakker aldri med folk i telefonen Randi Litlekalsøy?…
Fine hvite fruer har botox og makeup å gjemme seg bak, de. Og noen barberer hele håret av og går med parykk. Hvert samfunn, sitt slør.
Ja, ikke sant….
Be de pene hvite fruene la være å gå med BH, slik at brystene duver, og brystvortene kan anes under den tynne blusen. Det vil de ikke.
– Hvorfor? Kan du spørre.
– Jo, fordi jeg liker ikke å gå uten BH.
– Er det kanskje et visst press fra samfunnet/menn/andre kvinner ute og går, spør du kanskje?
– NEI, sier den pene hvite kvinnen, jeg bestemmer selv!
– Er du sikker på at ingen tvinger deg, eller truer med å støte deg ut??
– JA, for faen. Jeg er fri.
– Å ja.
Som alltid; fantastisk godt skrevet Sven
Offentlige personer må ikke hjemme sitt ansikt, eller kroppssprog. Ellers blåser jeg i hvordan folk klert seg. Det er imidlertid sørgelig å se at folk går med all verdens utsagn på sine T-shirts, uten at de forstår hva meldingen er. Dessuten mener jeg at blasfemi burde være lovlig, fordi det er nødvendig. All religion er undertrykkende.
NeffeN